Volgers

vrijdag 30 maart 2018

vasten

Ik was na de carnaval her en der op blogs tegen gekomen dat mensen gingen vasten met... en ik koos toen om 6 weken lang geen snoep te kopen/eten.
Terwijl ik net een rondje blogs-lezen deed, kwam ik hier op een blog een berichtje over tegen.
Want, immers, het vasten zou tot aan Pasen duren. En dat vieren we komend weekend!

Hoe het is gegaan? Nou, heel goed dus! Aanvankelijk kon ik het me niet voorstellen, dat ik 6 weken lang geen snoep zou eten. Maar ik nam me voor het gewoon niet te kopen. Als het er niet is, kun je het ook niet pakken. En ik weet dat ik, als ik zin zou krijgen in snoep maar het niet is huis heb, ik mezelf genoeg kan beheersen om niet naar de supermarkt te racen om wat te gaan kopen.

En dus zijn die 6 weken inmiddels voorbij, zonder dat ik daar zelf bij stil stond.

Heb ik helemaal geen snoep op? Jawel, zoals ik ook eerlijk heb gemeld hier. Toen dochter een keel-ontsteking had en een zak honingdrop had gekocht, kon ik daar prima vanaf blijven (voor wat het snoepen betreft). Maar toen een paar dagen later mijn eigen keel ook vervelend begon te doen, heb ik die ene dag wel een aantal dropjes opgezogen. Ik heb in het verleden vaak keelontsteking gehad, en ik smokkelde dan liever die ene dag met wat dropjes eten, dan opnieuw een keelontsteking krijgen.
Als ik merk dat mijn keel vervelend begint te doen, neem ik direct T.rachitol (het oranje/paarse doosje).
En daar kan ik het bijna altijd mee onderdrukken. Maar toen niet, en je mag er maar een x aantal per dag nemen. Dat was toen even niet voldoende, en dus nam ik die ene dag een paar honingdropjes.
Ik vind het best wel opvallend, ik ben een snoepdoos, ik houd heel veel van drop en chocolade, en ik had niet verwacht dat ik het zou volhouden (al was ik dat oprecht van plan). De eerste paar dagen mis je het even, heb je zin om even iets lekkers te pakken, maar dat is uit gewoonte (en je lichaam is daar dan zo aan gewend, dat het om iets zoets vraagt). Maar het is mij alles meegevallen, hoe snel dat over was. En nu voel ik die behoefte helemaal niet meer.
In de winkel loop ik met groot gemak het snoepvak voorbij.

Ga ik door met vasten? Ik denk het wel. Niet dat ik helemaal nooit meer een snoepje zal nemen, maar ik snoepte (vrijwel) dagelijks, en daar heb ik nu geen behoefte meer aan.
Kijk, ik ben dus blij dat ik ben gaan vasten. Om meerdere redenen:
- voor mijzelf, dat ik mijzelf heb bewezen best het doorzettingsvermogen te hebben
- voor mijn gezondheid (want ja, snoep is natuurlijk niet het gezondste wat je naar binnen kunt werken, al is het alleen al voor mijn gebit)
- en ook voor mijn lijn is het natuurlijk niet verkeerd. Nu ben ik niet iemand die vaak op de weegschaal sta (de laatste keer dat ik me woog was op 1 januari, gewoon benieuwd met welk gewicht ik het jaar begon). Ik weet dus niet of het vasten mij gewicht heeft doen verliezen, maar eenmaal de 50 gepasseerd gaan de kilo's er toch wat lastiger af bij de meeste mensen. Niet mis mee dus als ik zo voorkom dat er gewicht bij komt (want wat er niet aankomt, hoeft er ook niet af...)

Ik wens jullie allemaal een heel fijn Paasweekend!

P.S. Ik heb zelfs geen paas-eitje gegeten dit jaar. Misschien toch een zakje kopen na de Pasen, als ze voor de helft van de prijs te koop zijn? Ik denk het niet, heb er helemaal geen trek in, en dochter is sowieso niet zo'n chocolade-fan, dus die zal me ook niet helpen met het opeten van zo'n zak!

2 opmerkingen:

  1. Ik hou ook van snoep maar haal het (bijna) nooit in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en dat is in mijn geval een goede oplossing, als ik al trek krijg dan heb ik het niet in huis, en dan pak ik iets gezonds.

      Verwijderen