Volgers

dinsdag 23 juni 2026

Het uithalen van tenen

An schreef in een reactie op mijn vorige berichtje over mijn zomerse truitje o.a. het volgende: "En het uithalen van de sokken zal niet meevallen. Je bent immers bij de teen begonnen."

Ik vind het erg leuk dat mensen reacties plaatsen bij mijn berichtjes, en ik probeer er altijd op te reageren. Soms eenvoudig met een hartje, soms met tekst. 
Ik begon al enthousiast met een antwoord aan An, toen ik bedacht dat ik dat ook gewoon zou kunnen laten zien in een verhaal-met-foto's.

Toen vervolgens Lot ook nog in een reactie schreef  "Sommige dingen, de golfjes in dit geval, zijn zo simpel als je het uitgeschreven leest en zien er veel moeilijker uit.", dacht ik "dat klopt helemaal, dat is best vaak het geval met breiwerk".
Breien is niet moeilijk, iedereen kan het leren. Ja, ik denk wel dat het helpt als je creatief bent (soms zie ik op social media resultaten waar ik zo het mijne van vind 😂).


Nou goed, terug naar de sokken. Op bovenstaande foto wijs ik aan waar mijn grote teen eindigt, en hoe lang de voet van de sokken dus eigenlijk moet zijn.

Als je de voet van een gebreide sok wilt inkorten, is dat heel eenvoudig om te doen. 
Bij sokken die vanaf het been zijn gebreid, haal je de Kitchener stitch (waarmee de tenen zijn dichtgenaaid) los, trekt het garen uit tot het punt waarvandaan je de nieuwe teen wilt breien, zet de steekjes op een naald, en breit de teen. 
Maar..... wat nu als je bij de teen begon? Ook dan is het heel eenvoudig om te doen. 

Je bepaalt waar de teen eigenlijk zou moeten beginnen. Daar neem je rondom de steekjes op. Als het je niet uitmaakt dat de v-tjes van de steken van de teen de andere kant op gaan dan die van de rest van de sok, knip je de draad door net voorbij de naald, en brei je gewoon vanaf hier een nieuwe teen aan de sok, sluiten met de Kitchener stitch en klaar!

Wil je de v-tjes wél dezelfde kant op laten wijzen, dan is het iets meer werk, maar echt niet moeilijk!
Je pakt een tweede rondbreinaald, en zet de steekjes aan het einde van de teen op die naald.  Nu knip je de draad door. Dat doe je bij voorkeur ergens halverwege de 1e toer vanaf de naald die in de voet zit (dus niet de naald bij de teen). Je haalt de steekjes van die toer uit, en dan heb je twee losse delen. 

Het draadje dat nog aan de sok hangt voorkomt dat de sok kan gaan rafelen. Dat draadje werk je, als de sok klaar is, netjes weg.
Nu ga je van het teen-gedeelte de draad uithalen tot aan de naald.

Tot slot bevestig je met de Kitchener stitch de teen aan de voet. Let daarbij even goed op dat je de goede kanten aan elkaar maakt, zodat je teen er straks niet binnenstebuiten aan zit!!!
Van dat "aan elkaar naaien met de Kitchener stitch" heb ik geen foto, want natúúrlijk ging ik het weer anders doen 😂.
Tja, creatief of eigenwijs, zeg het maar 🤭. 

Voordat ik ging uithalen, twijfelde ik al over wat ik zou gaan doen. De tenen hebben op zich een mooi kleurverloop, wat terugkwam op het midden van de voet.
Maar kijk:
Als ik deze tenen er weer aan zou zetten, vond ik de kleuren wel heel erg uit balans raken. Er zat dan één zielig streepje geel in de voet, en dan opeens best wel veel geel in het been. Ik heb maar één streepje geel uitgehaald, maar ik vind dat het veel uitmaakt voor de kleurverdeling.
Als ik de andere sok ernaast leg zie je misschien beter wat ik bedoel:
Ik besloot om er nieuwe tenen aan te breien met het uitgehaalde bontgekleurde garen.
Ik overwoog nog even om zo'n zelfde randje te breien als boven bij het boord zit, maar ik ken mezelf, dat randje is iets dikker dan de rest, en dat ga ik gegarandeerd voelen als ik de sokken in schoenen draag.
Ja, van deze Piet Precies verwacht je misschien dat ik de tenen zou breien, en ze dan met de Kitchener stitch aan de voeten zou bevestigen, zodat alle v-tjes dezelfde kant opgaan. Maar ik vond het goed zo, door dat bontgekleurde garen zou ik me er niet aan gaan storen, dus waarom moeilijk als het makkelijk kan?! 
En zo zien mijn sokken er nu uit. Net eventjes iets meer geel, zodat het meer in balans is, en het allerbelangrijkste: ze zitten als gegoten 💛💚🩵.

Nog even een korte gezondheids-update, want daar wordt (heel lief 🥰) regelmatig naar gevraagd.
De fibromyalgie heeft altijd veel baat bij temperaturen boven 25°C, dan worden mijn spieren soepeler en kan ik bijna zo soepel bewegen als de meeste mensen 🤭 (en dan te bedenken dat ik vroeger op hoog niveau heb geturnd, mede dankzij de hypermobiliteit 😊). Wat de fibro betreft ben ik dus heel blij met deze warmte, ik kan er ook verder goed tegen.
Maar wat heel vervelend is, is dat ik de TENS niet mag gebruiken bij temperaturen boven 30°C. Nou, wanneer komt dat nou voor in Nederland?? Dit jaar, al best vaak!!
Vorige week dacht ik hem bij 28 °C nog gewoon te kunnen gebruiken, maar ik kreeg een flinke elektrische schok, dus snel afgedaan. Ik draag de TENS in principe hele dagen, en kan tijdens de eerste uren dat ik hem af heb nog wel zitten, maar dat wordt steeds pijnlijker, net als lopen. Stil staan lukt me zonder de TENS niet. 

Dus de warmte waar ik goed tegen kan en die zo plezierig is voor mijn spiertjes, werkt nu ook tegen me. Simpel gezegd: tussen 25 en 27 graden is voor mij ideaal, soepeler spieren en met behulp van de TENS toch kunnen zitten en "lopen".
Maar ja, lekkerder koekjes worden niet gebakken, we zullen het allemaal moeten doen met wat er komt. Wees verstandig, blijf 's middags binnen, zet vers water neer voor de diertjes buiten, drink zelf voldoende en houd je gemak. En kijk ook naar anderen om, ouderen, zieken, mensen die om welke reden dan ook minder goed voor zichzelf kunnen zorgen. 

zaterdag 20 juni 2026

Zomertruitje af

Allereerst: iedereen heel erg bedankt voor de lieve reacties op mijn vorige blogje.
Ik vind het leuk om te schrijven over mijn handwerkjes, maar twijfelde soms of lezers nu echt ook willen weten hoe e.e.a. tot stand is gekomen. Blijkbaar wel, dus ik ga lekker door!



Mijn zomertruitje is af.

 Ik gebruikte garens van Eddna: 
- Merino Raggi in geel en groen (die ontvingen we in de Mystery Bags eind 2025, en is inmiddels uit het assortiment)
 - Mellan Raggi in blauw en gemeleerd
De Mellan Raggi bestelde ik vorige maand, met de bedoeling het samen te breien met de Merino Raggi. Het blijft (vind ik) toch altijd lastig om in te schatten hoe kleuren echt zullen zijn, maar gelukkig bleken het geel en groen in de gemeleerde bol heel goed te passen bij de Merino die ik al had.

Ik had een eenvoudig streepjes-shirt kunnen breien, maar dat wilde ik niet.
Golfjes leken me wel leuk om de saaie streepjes te onderbreken.

Die golfjes, dat klinkt misschien ingewikkelder dan het is. Je breit gewoon op bepaalde punten in de toer heen en weer, en gebruikt short rows. 
In dit geval was het hele patroon 16 steken, de eerste 2 en laatste 2 gewoon tricotsteek, de golf over de 10 middelste steken:
brei 10 rechte steken, keer en maak shortrow(KS), 4 averechte steken KS, en dan 6 - 8- 10 - 12 hetzelfde, en dan weer tricotsteek breien tot je bij de volgende 16 steken komt. Dit heb ik gewoon zo bedacht, je kunt het natuurlijk aanpassen zodat je kortere of langere golfjes krijgt.

Ik breide steeds 10 toeren in een effen kleur, dan 4 toeren in het meerkleurige garen met de golfjes in de 3e toer, dan weer 10 toeren in de volgende effen kleur enzovoorts. En..... ik besloot verticale strepen te breien.

Dat betekende dat ik begon met hele lange rijen, voor de panden en schouders aan elkaar. Op een bepaald moment splitste ik het breiwerk, maakte aan de voorkant wat meer minderingen dan aan de achterkant, zodat het achter goed aangesloten is in de nek, maar aan de voorkant wat lager valt. 
Ik breide beide panden op en neer totdat het truitje breed genoeg was om het weer bij elkaar te brengen en weer lange toeren te breien.
Daarna pakte ik de steken aan de beide zijden van het voorpand op, breide heen en weer tot aan de hoogte die ik wilde voor het armsgat, en toen het geheel de gewenste omtrek had, 
breide ik het vast aan het achterpand.

Tenslotte een halsboordje eraan gebreid, en korte mouwtjes. 
De golfjes werden tijdens het breien best wel bobbelig, maar dat trok helemaal bij tijdens het blocken.
Het gemeleerde garen is helemaal op, maar van de effen kleuren heb ik nog over.
Ik ga eerst eens zien of en hoeveel ik het truitje zal dragen. Bij echt warm weer, zoals we nu hebben, draag ik toch liever een linnen of katoenen shirtje. Bij frisser weer wil ik al graag mijn armen bedekken, omdat die snel koud worden.
Als blijkt dat ik truitje niet veel draag, ga ik er gewoon in het najaar lange mouwen aan breien. Want deze vrolijke, zomerse kleuren kan ik ook best in het najaar en voorjaar dragen.

Met het plaatsen van de foto's zie ik dat ik het halsboordje even opnieuw moet blocken, dat is wat rommelig geworden. Nou, dat is een kwestie van even nat maken en netjes opspannen, het droogt nu natuurlijk supersnel.

Aan de sokken heb ik niet meer gewerkt, daar wil ik een stuk afhalen, en er nieuwe tenen aan breien, zodat de sokken me goed passen. Wie weet kan ik dat de volgende keer wel laten zien.








 

maandag 15 juni 2026

SWC sokken ronde 1

Ronde 1 van de SWC ging afgelopen woensdag van start. Vrij laat op de avond voor de Europese deelnemers, maar ja, de W staat voor World, dus het tijdstip komt nooit alle deelnemers goed uit.
Er wordt altijd gekeken naar de beschikbaarheid van de ontwerpster, zodat die in ieder geval tijdens de eerste uren na publicatie beschikbaar is voor vragen.
Want ook al worden alle patronen getest, er ontstaan altijd vragen, bijvoorbeeld of een andere manier van steken opzetten akkoord is.
En dat is aan de ontwerpster, of dat wel of niet wordt toegestaan.

We konden kiezen uit 2 patronen. En ja, als er dan één van de twee een toe-up sok is met kleurwerk, dan weten vaste lezers dat ik het andere patroon niet eens bekeken heb 😂.  Donderdag printte ik het patroon uit (met een chart vind ik dat altijd fijner werken dan vanaf het scherm van telefoon of laptop).
Eerst ging ik op het gemak eens bekijken waarom we nu toch een haaknaald erbij nodig hadden, en hoe die rand onder het boord wordt gemaakt.

Ik koos een Opal Abo garen, dat in mijn abonnement van 2021 had gezeten.

Dat had ik al eens opgewonden in cakes, steeds 2 draadjes met gelijk kleurverloop. Zo zou ik er 2 sokken tegelijkertijd mee kunnen breien die dan identiek zouden zijn.
Ik had ook al wel eerder sokken ermee opgezet, maar steeds vond ik het een té bont en schreeuwerig geheel worden, en dan haalde ik het weer uit.
Het was 66 gram, dus blijkbaar had ik wel al eens een derde deel van de bol ergens in verwerkt, maar ik heb nu geen idee meer waarin 🤭.

Ik hoopte dat de combinatie met de donkerblauwe Drops Fabel de kleuren wat meer in toom zou houden.

Wat een heerlijk patroon om te breien, duidelijk beschreven, en het breide snel weg. Aan het einde van de dag waren mijn voeten al klaar:

Vrijdag kwam ik maar niet vooruit met de hielen, ik heb ze 4 keer uitgehaald, omdat ik steeds maar niet uitkwam met het aantal steken.
Tja, iets met slecht weer en een lijf en hoofd die daar niet blij van worden....

Maar de 5e keer ging het goed 🎉, en ik kon lekker verder breien aan de benen.
In totaal moesten we minimaal 5 keer de chart (teltekening) herhalen, en dat moesten we duidelijk laten zien op de foto's, bij voorkeur met breinaalden.
Nou, dan krijg je dit 😂:

En dit voor de andere kant:

In het patroon wordt een hele A4 besteed aan de berekening waar je precies moet beginnen met de gusset. Je moet je steekverhouding opmeten die je hebt gebreid, en daar dan berekeningen op loslaten a.d.h.v. jouw schoenmaat, dan weet je precies waar te beginnen om goed passende sokken te krijgen. Uuuuhhhh 🤔

Kunnen jullie het zien? Mijn tenen zitten echt niet op de sockblockers hoor, die steken uit!! Mijn sokken zijn dus veel te groot geworden voor mijn voeten (en ja, ik heb het ook met een helder hoofd nog eens goed nagerekend, ik heb echt geen rekenfout gemaakt, dus geen idee hoe dit nu toch kan, want ik zie dat anderen echt goed passende sokken hebben).

Ik heb ze even aangetrokken, en op de foto hierboven wijs ik het topje van mijn grote teen aan. Dat wordt dus uithalen tot aan de gele streep, en er dan nieuwe tenen aan breien. Ach, dat is niet zoveel werk, en dan heb ik uiteindelijk een vrolijk paar sokken dat prima past 💚💛🩵. 

De sokken waren zaterdag klaar. En toen kon ik maar nergens het formulier vinden wat je invult en naar de moderators stuurt, zodat zij de foto's op je project-pagina kunnen gaan beoordelen.

Daar verloor ik kostbare tijd, maar ach, het gaat mij niet om de wedstrijd, en mijn team is gelukkig he-le-maal niet competitief, ik ben tot nu toe de enige die een paar sokken af heeft 😂🤣😂.

Het eerste paar sokken was al binnen een dag af. Ja sorry, ik heb veel breitijd beschikbaar, maar ga echt niet de hele dag zitten breien om als eerste klaar te zijn!!!
Ik verdiende 14 punten, die worden gegeven aan degenen die als nummer 5-10 hun sokken krijgen goedgekeurd. Dat gaat per patroon, dus maximaal 19 breisters waren eerder klaar en door de keuring gekomen.
Met 644 deelneemsters vind ik dat ik goed van start ben gegaan.
Of dat in volgende rondes ook zo zal gaan, zal echt afhangen van de patronen.

Zoals jullie bovenaan al zagen, heb ik de restjes van het garen ook gelijk maar opgemaakt. Want daar zat bijna geen gelijk kleurverloop meer in, en ik weet dat ik het dan niet in sokken wil gebruiken. En nee, een restjes-deken is aan mij niet besteed! Voor mij is dat gewoon te rommelig, daar houd ik niet van (al vind ik ze bij anderen heus wel leuk).

Het Opal Abo garen was één van garens die ik had uitgekozen voor Wily's WK. Gisteren waren de eerste 2 weken voorbij, en moesten alle deelnemers dus hun complete paar kousen laten zien. Het is iedereen gelukt om een paar te breien in die 2 weken 🎉. Vandaag de start van de volgende 2 weken, maar ja, ik heb mijn 2e paar kousen dus al af 😊 , kijk maar, de benen voldoen aan de eis van minimaal 15 centimeter:


Oh ja, die haaknaald, waar hadden we die nu voor nodig?

Om 1 gedraaide steek te maken, aan het einde van de Vikkel braid. Dat is een mooi randje, dat deze ontwerpster ook graag gebruikt langs halsboorden bij truien en vesten, en bij manchetten. Je ziet rechts van de haaknaald de groene V-tjes van de braid, en je moet met de haaknaald dus een dubbele steek afhalen en draaien, zodat de rand mooi afgesloten wordt.

Deze ronde van SWC loopt nog t/m 28 juni, en de volgende ronde gaat dan de 30e van start.
Alle sokken-challenges waar ik aan mee doe zijn voor de maand juni nu af, want:
- bij de RestEndGruppe is de kleur van de maand paars (zie de sokken in mijn vorige bericht)
- en de bestemming deze maand voor de wereldreis is Calcutta; deze sokken voldoen daaraan omdat in de vlag van de stad de kleuren geel, groen en rood zijn verwerkt
- bij de Sokkenbreiengroep voldeed het paarse paar sokken aan het maandthema van "sokken breien waarbij je het patroon van niet-sokken gebruikt" en inmiddels is er nog een thema aan toegevoegd: de SWC-sokken, dus daar heb ik nu zelfs 2 paar sokken klaar!

Ik had mijn zomertruitje met golfjes even aan de kant gelegd, daar ga ik nu eerst fijn aan verder. Het lijf is klaar, ik moet er alleen nog de mouwtjes in breien (of mouwen, ik ben er nog niet helemaal uit of ik korte of lange mouwen ga breien). 
Eerst maar aan beide kanten korte mouwen, wie weet laat ik het dan voorlopig zo. Dan merk ik wel of ik het draag, zo niet, dan brei ik gewoon de mouwen langer. 







 

zaterdag 6 juni 2026

Paarse kousen, het eerste paar voor de WWK challenge

Zoals ik eerder al vertelde, doe ik mee met Willy's Waanzinnige Kousen challenge, de challenge van Hobbyklets-met-Willy.
Om te zorgen dat het wel allemaal eerlijk gaat, en niemand kousen laat zien die al waren gemaakt voordat de challenge begon, zijn er wat regels opgesteld.

Bij aanvang plaatsten we foto's van de garens die we zouden gaan gebruiken. Hierboven zie je mijn foto.

Het is de bedoeling dat we elke week (minimaal) één kous breien met dat garen. Uiterlijk op zondag plaats je een foto van de kous die je de afgelopen week breide, en in het geval dat je de 2e kous van een paar af hebt, plaats je een foto van het complete paar. Zo kan iedereen zien dat het wel eerlijk gaat, en je niet dezelfde enkele kous op de foto hebt gezet. Tja, er valt een prijs te winnen, dus er moet wat controle zijn, al kan ik me niet goed voorstellen dat iemand zo flauw zou doen. 

Vanmorgen plaatste ik foto's van één kous (waarop ook te zien is dat de lengte van het been voldoet aan de regel dat 'ie minimaal 15 centimeter lang moet zijn).
Ik maakte de foto met centimeter gisteren, terwijl het buiten regende en onweerde, de kleuren werden wel erg donker 🤭:

Ik gebruikte paarse Drops Fabel (kleurnummer 104) en roze Onion Knit Nettle Sock (kleurnummer 1015).

Mijn eerste paar kousen voor WWK is klaar. Ruim op tijd om volgend weekend een foto te plaatsen van het complete paar 😊:

Ik brei mijn sokken/kousen bij voorkeur 2aat (2 at a time), dus tegelijk, en dan op 1 rondbreinaald. Zo worden ze identiek, waar ik de voorkeur aan geef.

Dat betekende iets meer druk op dit eerste paar, want dat moest dus wel binnen een week klaar zijn. Nou, dat lukte prima, Ik breide de eerste dag vanaf de tenen t/m de hielen,

 sloeg een dagje breien over, en de derde dag breide ik de benen.

Dit paar valt gelijk onder 2 thema's op Ravelry:

- bij de RestEndGruppe is de kleur voor juni paars
- bij de Sokkenbreiengroep is het thema: sokken breien waarin je een patroon verwerkt dat niet is geschreven voor sokken.
Ik koos dit patroon: 
Katie's Mittens by Kristin Lamm.

Ik gebruikte de chart op de voet, en breide die precies de andere kant op in de benen.
Voor de zolen breide ik steeds 1 steek paars, 1 steek roze en de volgende toer precies andersom. Ik vind dat prettiger dragen dan een ingebreid patroon op de zool, dan voel ik de draadjes die worden meegenomen te goed.

Er is nog één Ravelry thema om in sokken/kousen te verwerken: Calcutta, de bestemming voor de Weltreise van Jules Verne bij de RestEndGruppe.

Maar daar wacht ik nog even mee, ik hoop dat te combineren met een patroon uit de eerste ronde van SWC, die op 10 juni begint. 
Het garen wat ik daarvoor wil gebruiken is dit:

Toen de kousen af waren, pakte ik een breiwerkje op waar ik al eerder aan was begonnen. Het wordt een zomertruitje, ik brei het verticaal, met een golfjespatroon. Maar ja, dan moet je wel je hoofd erbij houden, zodat de golfjes om en om in elkaar vallen 😂

Ik had het werkje op barber cords gezet, gewassen en geblockt, om te zien of de golfjes wel mooi vlak zouden worden. Zoals je rechts ziet, komt dat wel goed.
Het volgende golfje kwam op de juiste plaats, en toen.... deed ik het dus verkeerd 🤭. Er moesten wat toertjes worden uitgehaald, maar inmiddels staat het weer op de naald, en kan ik verder. Meer over dit truitje en de garens die ik gebruik vertel ik jullie de volgende keer.







zaterdag 30 mei 2026

De komende tijd: veel sokken!


Ik heb hier al wel eerder gesproken over Hobbyklets-met-Willy, een You-Tube kanaal van.... Willy 🤭😄.  Nederlandstalig (met soms een Limburgs woordje er tussendoor), waar Willy kletst over haar hobbies, waaronder breien.
Vorig jaar organiseerde ze onder haar kijkers/volgers de Tour de Vest, waar ze in filmpjes uitlegde hoe je een eenvoudig raglan-vest kunt breien en ze iedereen uitnodigde om mee te doen. Eens per week ging ze live, zodat we met elkaar konden "kletsen" over onze vorderingen, en elkaar konden helpen als iemand ergens niet uitkwam. Heel gezellig!
Dit jaar heeft ze iets anders bedacht: Willy's WK. WK staat voor Waanzinnige Kousenchallenge. We gaan dus sokken/kousen breien, het is maar hoe je ze wilt noemen. Het been moet minimaal 15 centimeter zijn, dus shorties tellen niet mee.

Omdat Willy na afloop een winnaar trekt en een prijs weggeeft, moet het natuurlijk wel eerlijk gebeuren en moeten we elkaar een beetje kunnen controleren. Zien dat iemand echt in de periode dat het WK loopt (1 juni t/m 31 juli) de kousen heeft gebreid, en niet stiekem al eerder is gestart, of kousen laat zien die al klaar waren bij aanvang. Daarom moeten we voorafgaand aan het evenement een foto plaatsen op haar community,  waarop alle garens te zien zijn die je wilt gaan gebruiken. En dan brei je elke week 1 kous, en plaatst vóór zondag middernacht een foto van die kous. En uiteraard laat je, als je de 2e ook hebt gebreid, het paar zien, zodat iedereen kan zien dat je echt een paar hebt gebreid.
Ik begrijp dat er al aardig wat mensen zich hebben aangemeld.
Zelf wilde ik even wachten met aanmelden, in de hoop dat de thema's voor de maand juni op Ravelry dan bekend zouden zijn. Dan kan ik dat mooi combineren 😉.

De Nederlandse Sokkenbreiengroep heeft een lijst van de thema's op Ravelry staan, dus daar zag ik al dat het thema was: een patroon gebruiken dat niet voor een sok is ontworpen. Dus bijvoorbeeld een mooi lace-patroon in een trui of een manchet, of een leuk patroon van wanten omzetten naar sokken. 
Bij de RestEndGruppe is al wel bekend dat we afreizen naar Calcutta (officieel sinds 2001 heet de stad Kolkata) in India, maar nog niet de kleur in het LineDance-draadje. Gezien het kleurenverloop van de afgelopen maanden (wit, geel, oranje, rood, roze) verwacht ik dat het paars wordt, maar je weet maar nooit. Ik heb in ieder geval paars garen uitgekozen voor één van de 4 paren, in de andere 3 paren ga ik verloopgarens gebruiken. En zoals jullie zien op de foto's, heb ik die al verdeeld in cakes met steeds 2 draden waarbij het kleurverloop identiek verloopt, zodat ik de kousen toch 2aat kan breien (2 sokken tegelijk op 1 rondbreinaald).
Ik heb nog een dag de tijd om me aan te melden, en jij dus ook, als je dat leuk zou vinden. Duik in je voorraad sokkenwolletjes, zet 4 bollen waarmee je wilt gaan breien op de foto, plaats die foto op de community bij Willy, en leuk, je doet mee!
Het is allemaal heel vrijblijvend en gezellig, mensen helpen elkaar graag, zoals dat gaat in de brei-gemeenschap. 

Sokken breien vind ik heel erg leuk, het weegt niet veel als het aan je naald hangt, dus ik zal me niet halverwege hoeven afmelden omdat het allemaal fysiek te zwaar wordt. En bij warm weer zit je niet met een zware lap van een trui of vest op je schoot als je het breiwerk bijna af hebt. Nou, je kunt niet zeggen dat ik niet mijn best heb gedaan om je over te halen om mee te doen 😂.
Jullie begrijpen dat de komende weken hier vooral (of alleen maar) sokken te zien zullen zijn. Ik heb 2 truien en een vest op de naald staan, dus genoeg om af te wisselen als ik daar zin in heb, maar de focus gaat even op sokken breien.
Ik doe natuurlijk ook mee met SWC, een The Crazy Sock Lady (bij velen bekend van haar YT-filmpjes) organiseert dit jaar ook weer SSC (Summer Sock Camp). 
Bij SWC begint ronde 1 op 10 juni, benieuwd of ik een patroon daarvan kan combineren met deze garens of dat ik nog een extra paar moet opzetten. Voor SSC zijn geen patronen of regels, gewoon lekker sokken breien en ze aan de anderen laten zien. 



 

zaterdag 23 mei 2026

Qualifier sokken SWC

Dinsdag 19 mei was het dan zover, de kwalificatie-ronde voor het Supersock World Championship (SWC) ging van start.

De SWC is ontstaan als een afkick-ronde na de Sock Madness. Een soort cooling-down. De regels zijn minder strikt, als je een keertje geen tijd/zin hebt mag je een ronde overslaan, en kun je daarna gewoon weer lekker mee doen. De Sock Madness is een echte afvalronde, niet op tijd je sokken af betekent dat je eruit ligt, en nog wel mee mag doen als cheerleader, maar niet meer voor de punten.

Bij SWC heb je ook elke ronde keuze uit patronen. Aanvankelijk waren dat er 2 maar inmiddels hebben ze zoveel ontwerpsters die een patroon willen ontwerpen voor de SWC, dat we nu zelfs uit 3 patronen kunnen kiezen.

Dit keer waren dat een sok met een lace-patroon, een sok met zelfstrepend garen en zo'n 200 kraaltjes en een kleurwerk-sok met 48 kraaltjes. Het zal geen verrassing zijn dat ik voor de laatste koos.

Op de foto's zien jullie een draadje lopen door de sokken. Dat is om het de moderators iets gemakkelijker te maken bij het beoordelen van de sokken. Er moeten namelijk minimaal 60 toeren worden gebreid tussen de 2 charts in. Dat zouden ze met mijn witte kleur nog wel kunnen natellen op de foto's maar als iemand bijvoorbeeld donkerblauw als achtergrondkleur gebruikt, wordt dat een stuk lastiger.

Bij SWC staat het plezier voorop. Moderators zijn veel coulanter, als er ergens 1 steekje fout is gebreid, kan dat bij SM soms worden getolereerd als "honest mistake", dus een per ongeluk gemaakt klein foutje, wat niet echt invloed heeft op het uiterlijk van de sok, of het aantal steken dat je hebt gebreid. Maar daar ben je nooit zeker van, soms wordt een sok afgekeurd op zo'n minuscuul dingetje. Bij SWC gebeurt dat niet. En toen de moderators pas na de start van de kwalificatie-ronde erachter kwamen dat ze 3 cuff-down patronen hadden geplaatst in deze ronde, en geen enkele toe-up, werd direct besloten dat het akkoord zou zijn als je ze de andere kant op zou breien. Tja, dat zal niet iedereen lukken bij een lace- of kabelpatroon, maar bij de sokken die ik koos, de Murettes, had dat gemakkelijk gekund. 

Maar ik was al gestart, breide ze 2 tegelijk, en had het (voor mij) lastige gedeelte van een cuff-down sok al doorstaan, dus ik besloot gewoon verder te breien.

Dat lastige is dat ik als linkshandige rechtshandig brei, en dan ontstaat er een soort error na het opzetten van de steken. In plaats van de ring te sluiten, ging ik automatisch binnenste-buiten breien, niet erg, maar dan brei je plat en ontstaat de ring pas een toer later 🤭. Dat moet je dan weer netjes dichtnaaien (en ik houd niet van naaien), en ik brei ook liever aan de goede kant dan binnenste-buiten, ook kleurwerk, want ik heb gelukkig nooit een probleem met draadspanning.

De 48 kraaltjes zijn misschien niet eens zo heel goed te zien op de foto's. Klik er even eentje aan, dan zie je ze vast wel zitten, in de roze bloemetjes net onder de boorden. Ik gebruikte gele kraaltjes, juist om de hartjes van de bloemen er een beetje uit te laten springen.
Vanmorgen maakte ik foto's van de sokken, en stuurde ze in ter beoordeling. En ze werden goedgekeurd, dus ik mag meedoen aan de SWC 🎉.

Ik ben heel benieuwd naar de patronen in de volgende rondes. Als ik een patroon leuk vind brei ik mee, mocht ik ze alle drie niet leuk vinden in een ronde, dan sla ik die ronde over. Sokken breien is leuk, en ik de zomer natuurlijk ook een heel fijn werkje, want je hebt niet een groot breiwerk op je schoot liggen tijdens het breien.

En dat geldt nu ook al. Het Pinksterweekend wordt zonnig. Ik wens jullie een paar fijne dagen toe, als je vrij bent geniet ervan, doe waar je zin in hebt en gelukkig van wordt!



dinsdag 19 mei 2026

2e deel van de challenge

 

Het schoudertasje van dag 4 is inmiddels af, en in gebruik. Het bevalt uitstekend! Ik had al een klein schoudertasje, dat ik ooit in de winkel kocht, maar dat was net wat aan de krappe kant om zowel mijn TENS-kastje als mijn telefoon goed in op te bergen. Bovendien is dat knal-oranje 🤭.







Ik haakte er een tussenwandje in, zodat de schermpjes van beide apparaten niet beschadigd raken doordat ze langs elkaar wrijven. Voor de foto deed ik er even een doosje in ter demonstratie, want mijn telefoon had ik nodig om de foto te maken 😊.




Dag 5 breide ik niet veel. De Florence sweater was aan de beurt, een patroon van Elenor Mortensen. Ik brei het met allerlei wolletjes uit de voorraad. Dat is heel leuk om te doen, een uitdaging ook, want ik wil de kleuren in romp en mouwen wel enigszins gelijk gaan laten verlopen. Dat betekent steeds een stukje aan de romp breien, en daarna hetzelfde deel van chart aan de mouwen breien. Ik heb in mijn hoofd wel een idee in welke volgorde ik de kleuren verder wil gebruiken. Heel benieuwd of dat ook gaat uitpakken zoals ik het heb bedacht.

Na 4 dagen haken en 1 dag breien was op dag 6 een nieuw breiwerk aan de beurt.

Dit is het boord voor een vest dat ik wil breien. Ik brei met Holst Garn Supersoft en konen wol van het Drents heideschaap, eenzelfde combinatie als ik vorig jaar gebruikte toen ik het patroon voor de Erving sweater testte:

Die trui draag ik ontzettend graag, heeft een uitstekende pasvorm. En dus gebruik ik de instructies over hoeveelheid steken e.d. van dit patroon.
Aanvankelijk wilde ik de Finch sweater breien, een patroon van Marie Wallin:

Maar deze trui heeft dropped shoulders, ik vind dat afgezakte mouwen, en naar mijn smaak té ver afgezakt in dit geval. Bovendien wordt het in delen gebreid. Ik houd niet van het aan elkaar naaien van delen, dus brei ik dit liever in het rond. Dat kan, is niet zo moeilijk aan te passen. Maar toen ik een proeflapje breide (ja ja, dat doe ik zelden, maar het moest zo zijn), ontdekte ik dat dit helemaal niet volgens de Fair Isle regels is:

Zie je wat ik bedoel? Bij Fair Isle worden per toer 2 kleuren gebruikt, nooit meer. Dit is wel kleurwerk, maar bijvoorbeeld in de punt onderin brei je met 3 kleuren in 1 toer. En dat wilde ik deze keer niet. Ik vind het geen probleem om te breien, in de Florence sweater brei ik soms met 4 kleuren in 1 toer, maar voor dit breiwerk had ik iets anders in gedachten. 
Ik heb besloten dat ik zelf de patroontjes ga bedenken. Ik heb nog wel wat mooie breiboeken waar ik ook patroontjes uit kan halen, misschien een patroontje van de Erving sweater erin verwerken, komt wel goed. En, het wordt niet een trui, maar een vest. 

En dan is nu dag 7 aangebroken. Ik weet niet of ik daar wel aan kan breien vandaag. Ik moet straks naar het ziekenhuis, gesprek met de revalidatie-arts. Dan is het maar weer afwachten wat die zoal doet en hoe goed/slecht mijn lichaam daarop reageert. Maar daarnaast: ik had voor dag 7 sokkenwol klaar gelegd, want vandaag worden de patronen bekend voor de qualifier van de SWC. Ik had dus gedacht daaraan te breien vandaag, maar ik heb er niet aan gedacht, dat de patronen "ergens op 19 mei" worden gepubliceerd. Dat kan dus zomaar na vanavond 7 uur zijn, als de challenge is afgelopen. Hm, in dat geval ga ik maar een ander paar sokken op de naald zetten voor dag 7 van de challenge.

Het was heel leuk om mee te doen aan deze challenge. Ik heb begrepen dat er naast Willy nog 9 deelnemers zijn. Niet veel, maar wel heel leuk en gezellig. En wat ik niet zo had meegekregen, Willy gaat ook nog eens een prijs verloten tussen de deelnemers. Nou, daar was het me niet om te doen, maar het is wel heel lief van haar. 

Het zonnetje schijnt hier al volop, ik wens jullie allemaal een stralende dag ☀️☀️☀️