Volgers

zondag 4 maart 2018

proeflapje maken voor de muts

Gisterenavond besloot ik om een proeflapje te maken voor de muts.
Ik begon met breinaald dikte 3, en breide heen en weer. Ondertussen afwisselend met ecru-kleurige sokkenwol, om te zien of beide garens dezelfde stekenverhouding hebben, en een beetje leuk bij elkaar passen.

Maar met naalddikte 3 heb ik veel te weinig steken per 10 cm. Dus pakte ik een naald 2½ en ging verder aan het proeflapje.
Kijk, dat geeft precies de juiste stekenverhouding! Bovendien ziet het er ook een stuk mooier uit, met naalddikte 3 wordt het allemaal erg wijd, en ik denk dat de muts dan mijn hoofd niet erg warm zou houden. De wind kan er doorheen naar binnen, en de warmte van mijn hoofd kan erdoor naar buiten.

Dus het wordt een rondbreinaald 2½.
Ik ben trouwens wel blij dat ik besloten heb om dit garen te gebruiken voor een muts in plaats van sokken. Want op de bol ziet het garen er leuk uit, en op de band staat een voorbeeld waarin er veel verschillende patroontjes te zien zijn, maar het blijkt een saai streepje op te leveren.
Een muts brei je in het rond, en ik hoop dat er dan geen saaie strepen zullen ontstaan, maar het wat meer variatie zal opleveren.

We zullen het gaan zien, morgen begint de KAL.

2 opmerkingen:

  1. ik ben heel benieuwd en blijf je volgen!
    Mijn trui is trouwens af, best leuk geworden.
    hartelijke groet,
    Roswita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat verschil in je proeflapje is goed te zien en ik denk dat je helemaal gelijk hebt, naald 2.5 ziet er beter uit. Ik vind het qua kleurencombinatie er leuk uitzien.

    BeantwoordenVerwijderen