Volgers

zaterdag 17 maart 2018

kleding zelf maken

Vanmorgen schreef Jacqueline in een commentaar, dat ze ook van die handschoenen heeft met wantflappen, zelf gekocht. Dat zette me aan het denken. Er zijn bepaalde kledingstukken die ik gewoon nooit kant en klaar koop.

Op de eerste plaats: sokken
Vorig jaar kocht ik zo'n stapeltje zomersokjes in vrolijke kleurtjes. Ze leken me lekker luchtig om bij warm weer in mijn veiligheidsschoenen te dragen op mijn werk. Helaas, ze waren niet bestand tegen de stalen neuzen, en ik kwam dus elke dag thuis met een gat in 1 of mijn beide sokken.

Op de tweede plaats: truien en vesten
Ik vind het gewoon erg leuk om een trui of vest te breien. Ik kan het dan helemaal naar mijn eigen zin maken, in mijn eigen kleuren, in mijn eigen model. Eerlijk gezegd, het komt helemaal niet bij me op om naar de winkel te gaan om een trui of vest te kopen.

Op de derde plaats: winter-accessoires, dus wanten, handschoenen, mutsen, sjaals
Eerder deze week breide ik de baret, donderdagavond zette ik de eerste handschoen op de naalden, en net maakte ik foto's van de handschoenen. Ze moeten nog geblockt, maar ik wilde ze jullie toch even laten zien.
Deze keer heb ik de duim helemaal dicht gemaakt, en de andere vingers heb ik juist niet gebreid. In wanten zitten je vingers tegen elkaar aan, en zo houd je je vingers warmer. Ik moet er nog flapjes voor breien, daar ga ik vanavond lekker aan beginnen.
De handschoenen heb ik bewust alleen met de blauwe Drops Fabel en de gemeleerde Schachenmayr Regia gebreid. Gewoon om praktische redenen, heb ik het ecru-kleurige Zareska Maris niet gebruikt.
Die ga ik wel gebruiken in de flappen.

De baret weegt 64 gram, de handschoenen zonder flappen wegen  gram.
Ik heb nu nog over:
16 gram ecrukleurig Zareska Maris
13 gram blauw Drops Fabel
53 gram Schachenmayr Regia
Daar ga ik dus eerst de flapjes van breien, en ik denk dat ik dan de resten ga opmaken in een colletje.
Zoals jullie zien op deze laatste foto, scheen hier vandaag het zonnetje. Wat kan er in zo'n klein landje toch een groot verschil zitten in het weer. Want ik lees op diverse blogs over sneeuw, nou, hier is vandaag helemaal geen neerslag gevallen, en na een twijfelende start is de zon vanmiddag volop gaan schijnen. Met een flinke wind, zorgde dat er voor dat de was lekker snel droog was!

2 opmerkingen:

  1. Ik blijf het zeggen. Het is een gave als je dat kunt! Super gevoel ook dat je dit zelf kunt maken en binnen een mum van tijd...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel, wat lief van je! Tja, ik bewonder mensen die goed kunnen tekenen en/of schilderijen, zou willen dat ik die gave had, maar helaas, daar bak ik helemaal niets van. Ik ben wel dankbaar dat ik creatieve genen heb meegekregen, en ze ook weer heb mogen doorgeven.

    BeantwoordenVerwijderen