Volgers

zaterdag 1 september 2018

preventie-akkoord

In de conceptversie van het preventie-akkoord staat o.a. dat het alcoholgebruik omlaag moet, en dat daarom de alcoholhoudende dranken duurder zullen worden in ons land. Bovendien mag er niet meer gestunt worden met de prijzen voor alcoholhoudende dranken.
Toen ik dit las dacht ik: Hè hè, eindelijk! Reclame maken voor tabak is al geruime tijd verboden in Nederland, ik begrijp niet waarom dat niet ook voor alcohol geldt.
Er wordt ook overwogen een minimumprijs in te stellen voor alcohol. Dat bestaat al in Schotland, en het blijkt dat dit daar vooral effect heeft gehad op jongeren, het alcoholgebruik onder jongeren is hierdoor omlaag gebracht. Dat is logisch, want een minimumprijs treft vooral mensen met een lager inkomen, en daar vallen de meeste jongeren ook onder.

Het blijkt dat in Nederland per hoofd van de bevolking (dus vanaf 0 jaar) 7,0 liter pure alcohol per jaar wordt geconsumeerd! Daar dragen dochter en ik zeker niet aan bij!
Ik houd niet van bier, lust wel wijn, maar heb er helemaal geen behoefte aan. Ik heb nog nooit deelgenomen aan het verkeer terwijl ik alcohol op had, en dat wil ik ook zo houden. Dus drink ik sowieso nooit alcohol als ik niet thuis ben, want of ik nu met de auto, de fiets of lopend ben, als ik weet dat ik nog moet deelnemen aan het verkeer, dan kies ik ervoor geen alcohol te nuttigen.
Ik drink dus uitsluitend alcohol als ik thuis ben (of als ik met iemand (een BOB) zou kunnen mee rijden in een auto). En weet je, ik vergeet het helemaal om alcohol te kopen!
Voorheen dronk ik wel op feestdagen een wijntje, en op de zaterdagavond. Maar dat werd dan ook gestimuleerd vanuit mijn man. En ach, als hij dat nou gezellig vond, wilde ik best een glaasje wijn drinken op de zaterdagavond. Maar daar bleef het ook bij. Roken heb ik nooit gedaan, ik had al meer dan genoeg last van de stank van de sigaretten van mijn vader! En was heel blij toen mijn man jaren geleden besloot te stoppen met roken.

Dochter houdt helemaal niet van alcohol (en ook niet van tabak). Ze vindt het niet lekker, en drinkt dan ook nooit alcohol. Ze heeft ook nooit gerookt. Dat werd eerst, toen ze tiener was, niet zo begrepen door klasgenoten en vriendinnen, maar dochter is niet iemand die zich laat ompraten.
Nu ze een twintiger is, krijgt ze heel andere reacties. Leeftijdsgenoten die aangeven het in haar te bewonderen dat ze nooit een "meeloper" is geweest zoals zijzelf. Want dat is vaak het probleem met de jeugd. Het is "stoer" om te roken en te drinken. Dochterlief stond in de pauzes wel bij haar vriendinnen in het rokers-hok, maar sloeg elk aanbod van een sigaretje af.
En dus is ons huishoudentje in de ogen van velen wellicht wat saai, geen drank, geen tabak, geen drugs! Maar wij voelen ons er prima bij. En het bespaart een hoop in de portemonnee, geld dat in onze ogen aan leukere dingen kan worden uitgegeven. En het is (in ieder geval naar onze mening) ook een stuk gezonder.

Jammer vind ik het dat de staatssecretaris kennelijk geen plannen heeft om gezonder eten aantrekkelijker te maken in prijs. Want als hij wil dat we gezonder gaan leven, zou het een goed plan zijn om gezond voedsel aantrekkelijker te maken in prijs, in vergelijking met fast food.
Zo zou het in mijn ogen heel verstandig zijn als er zou worden besloten dat per 1 januari, als het lage BTW-tarief van 6 naar 9% gaat, er een uitzondering wordt gemaakt voor bepaald voedsel, zoals groente en fruit. Als die producten onder het 0% BTW-tarief komen te vallen, zou het veel aantrekkelijker worden om gezond voedsel te kopen in plaats van ongezond eten.
Natuurlijk betekent het dat hierdoor een bepaald bedrag aan belasting-inkomsten zou gaan wegvallen, maar als de meeste mensen gezonder gaan leven (o.a. door gezonder te eten) zal dat de kosten voor de gezondheidszorg verlagen. Ik ben geen expert, dus of deze bedragen precies tegen elkaar zullen wegvallen weet ik niet, maar ik denk dat in dit geval er ook geen prijskaartje hoort te hangen aan gezondheid.


1 opmerking:

  1. helemaal met je eens.. rook zelf ok niet en drink zelden.. maar ik vind dat genotsartikelen moeten blijven wat het zijn.. genotsartikelen die je heel af en toe jezelf gunt.. en geen gewoonte !

    BeantwoordenVerwijderen