Volgers

woensdag 19 september 2018

heggen snoeien

Gisteren kreeg ik van dl deze foto in de app.
De heggen en hagen op de camping worden deze week drastisch terug gesnoeid. Nu is het normaal zo, dat wij zelf de binnen- en bovenkanten bijhouden, omdat de tuin bij ons huisje hoort. Aan de andere kant van de heg loopt de weg, die naar ons huisje leidt, en naar de andere huisjes en stacaravans. Die kant wordt altijd onderhouden door iemand die wordt ingehuurd door de eigenaresse van de camping.
Dit jaar is er een andere meneer aan het werk op de camping, en die houdt van aanpakken! Hij is gisteren heel fanatiek begonnen met het terug snoeien van de heggen en hagen op de camping, en neemt alle kanten onderhanden.
Ik vind het prima hoor, daarmee neemt hij mij flink wat werk uit handen. Het is best een klus, de heggen zijn zeker 2 meter hoog, dus het is een hoop trapje-op trapje-af.

Toen we gisterenochtend naar werk/school gingen, was er nog niemand bezig, maar toen dl
's middags thuis kwam, was er dus een flink deel van de heggen gesnoeid. Ze stuurde me bovenstaande foto. Ergens halverwege de heg die je links op de foto ziet, was meneer gestopt, waarschijnlijk zat zijn werkdag er op.
Vanmorgen zaten wij aan het ontbijt, toen we opeens meneer met trap en gereedschap onze tuin in zagen wandelen. Al voor half 8 ging hij in de weer met een heggenschaar op benzine-motor. Oeps, wel wat vroeg om al zo'n herrie te maken op een camping! Maar er zijn nu niet zoveel gasten meer, dus ik denk niet dat hij heel veel mensen heeft wakker gemaakt.
Vanmiddag had hij al het snoeiwerk aan onze heggen af, en was hij ook al begonnen om het snoei-afval weg te halen. Ik verwacht dat hij dat morgen wel af zal maken. Het afval wat hij al verzameld heeft ligt op een grote kar, dat zal hij wel naar de gemeentewerf gaan brengen, die is hier vlakbij.

Ik vind het alleen een beetje jammer, dat hij wel heel erg fanatiek aan het snoeien is geweest.
Aan het einde van de heg die je rechts ziet, hebben wij een paar jaar terug nog eenzelfde struik geplant. Die er stond was een keer onder de grasmaaier van de camping gekomen, en had dat niet overleeft. Maar nu heeft deze beste meneer de hele struik terug gesnoeid, er staan alleen nog stompjes van een paar cm hoog!
Als jullie goed kijken op de foto, zie je dat links een coniferenhaag is, en rechts een haag van laurierkers. Tussen beide heggen in was voorheen een smal paadje, zo kon je de weg naar het begin van de camping een stukje afsteken. Wij vonden dat een beetje overdreven, en besloten de opening tussen beide heggen dicht te laten groeien. We plantten er wat struiken in de hoek (laurierkers en rhododendron) en haalden het tegelpad wat er lag weg. De heggen waren inmiddels prachtig tegen elkaar aan gegroeid. En nu heeft deze meneer alles zo dramatisch terug gesnoeid, dat er weer een heel breed gat is ontstaan! Daar baal ik wel een beetje van. Hij heeft ook een door ons geplante laurierkers net boven de grond afgezaagd! Beetje vreemd, zeker omdat er met ons helemaal niets is overlegd!
Nou ja, niets aan te doen, als ik de eigenaresse van de camping spreek zal ik haar wel vragen of er een volgende keer iets minder fanatiek gesnoeid kan worden!
En nu maar hopen dat voorlopig de kou nog even weg blijft! Vorige week hebben we hier al een keer een koude nacht gehad, toen was het rond de 5 graden geweest. nu alles zo enorm is teruggesnoeid, hoop ik dat alles eerst eventjes kan herstellen, voordat er weer zo'n kou overheen komt.

2 opmerkingen:

  1. Oh wat jammer!
    De beste man is vast te goeder trouw geweest.
    Maar nu zit jij er mee.

    Ik had de mazzel dat een vriend een paar weken geleden met de heggenzaag langs kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, ik ga er ook vanuit dat de beste man het goed bedoelde, en er zijn ergere dingen in het leven!

      Verwijderen