Volgers

dinsdag 18 september 2018

mooi najaar

Wat is de natuur toch sterk! Een maand geleden zag alles er maar verdord uit. Het gras was geel, de bomen lieten hun blad vallen. Maar nu er zo af en toe weer een beetje neerslag is gevallen (want grote hoeveelheden hebben we hier in het noorden in ieder geval niet gehad), is alles weer hersteld.
Het gras is weer groen, en groeit weer lekker door. Dus gisteren moest er weer gemaaid worden!
Ook de bomen hebben eigenlijk nog best veel groen blad aan hun takken hangen.

Toch nadert de herfst. In de ochtend hangt er nevel, er ligt dauw op het gras, en de temperaturen duiken 's nachts alweer flink onder de 10 graden! 
De winterheide in onze tuin is wat van slag. Het heet niet voor niets WINTERheide, en bloeit normaal gesproken in de winter en het voorjaar. Maar kijk, de eerste bloempjes verschijnen al:
En we hebben nog een beetje kleur in de tuin:
Dit lieverdje was vergeten! Weten jullie nog dat we een lente-fair hadden, hier op de camping? Dan wordt de boel vrolijk aangekleed, en hangen er allemaal plantenbakken, gevuld met bloeiende plantjes. Na afloop wordt dat allemaal weer weggehaald. Maar deze lieverd was kennelijk even aan de kant gezet, het lag een beetje zielig op z'n zij onder het hek. Na een paar dagen zag dl het er nog steeds liggen, en ze besloot het dan maar mee te nemen, en hier in de tuin een plekje te geven. De hele, warme, zomer heeft het staan bloeien, en zoals jullie zien, doet het dat nog steeds!
Zonder dat we het ooit water gaven, blijkbaar kan het goed tegen de warmte en droogte.
Leuk hoor, toch nog wat kleur in de tuin!

Voorlopig wordt er nog mooi weer verwacht. Fijn, daar houd ik van! Hoe warmer, hoe beter, wat mij betreft! Natuurlijk is de fibro al weer een tijd actief, want alleen bij temperaturen boven 25 graden houd dat zich koest. Maar van mij mogen vocht en kou nog wel een tijdje weg blijven. Ik vind de herfstkleuren prachtig, kan daar ook echt van genieten, maar wat mij betreft liefst ergens eind oktober of zo.


10 opmerkingen:

  1. Heb je ooit overwogen - al dan niet samen met je dochter - te gaan emigreren naar een warmer land vanwege je ziekte?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, heb ik echt wel serieus over nagedacht. Maar het lijkt op dit moment niet "nodig" te zijn. In Zuid-Holland moest ik de laatste winters dat ik daar woonde, mijn armen volledig spalken (van polsen tot schouders) om mijn werk te kunnen doen. Vreemd genoeg, als we in Drenthe op vakantie waren, ging het veel beter met me. Echt veeeel beter! Dat heeft zeker een rol gespeeld in de vreemde situatie dat ik vast met mijn dochter verhuisde, en mijn man later zou volgen. We wonen hier nu alweer 6 jaar, en het gaat nog steeds behoorlijk goed met me. Als ik in de afgelopen jaren terug in Zuid-Holland was voor langer dan een weekend, dan verergerden mijn klachten weer. Drie weken zomervakantie in Zuid-Holland hield ik nauwelijks vol, omdat ik zelfs in de zomer spalken moest gaan dragen, zeg maar na een week of zo. Ik heb dit wel eens uitgezocht, want hoe kan dat nou, zo'n verschil in ons kleine landje, maar dat schijnt te maken te hebben met "maritiem" klimaat in Z-H (vochtiger lucht vanaf de Noordzee) en "land"klimaat in Dr (drogere lucht). Hoe het ook zit, zoals het nu met me gaat hier in Drenthe, is er voor geen noodzaak te emigreren. Maar, we sluiten niets uit, we staan er allebei wel voor open....

      Verwijderen
  2. Mijn perenboom was bijna kaal in de zomer door de droogte. Nu komt er opeens bloesem aan....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bloesem? Hoezo, van slag?! Ik hoop maar dat dat goed gaat komende winter!

      Verwijderen
  3. In mijn tuin staat ook alweer vanalles in bloei.
    Het blijft een tuin vol verrassingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk toch, om steeds weer iets nieuws te ontdekken in je eigen tuin!

      Verwijderen
    2. Dat heb je met een nieuwe tuin he.
      Geen idee wat er allemaal in de grond zit.
      Ik zie ook al loof van bollen tevoorschijn komen.

      Verwijderen
  4. Ja, de natuur is sterk... En toch is het nog best droog overal, al is het gras overal weer groen geworden. De bladeren vallen wel vroeg vind ik..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier op de camping worden deze week alle heggen en hagen drastisch gesnoeid, ik hoop maar dat de kou nog even weg blijft 's nachts, want anders krijgen de planten wel een enorme klap. Vorige week hadden we al een nacht waarin het maar een graadje of 5 was.

      Verwijderen