Volgers

dinsdag 4 september 2018

vogelzaad

Yeah, al het gekiemde vogelzaad is weer uit de tuin verwijderd.
Het was hard nodig, tijdens de hittegolf stond er nog niets, maar nu:
Ongelooflijk, wat een oerwoud!
Er was geen tegel meer te zien, en het onkruid begon al uit te dijen naar waar de planten staan.
Maar kijk, het is nu weer helemaal netjes:
 Hier lag al heel wat afgevallen blad, dat heb ik ook gelijk weggehaald. Er staat een boom boven, waar nog aardig wat blad aan hangt, dus voordat het winter wordt krijgen de plantjes heus nog wel een wintermantel.
Kijk nou, je ziet de tegels weer! Geen idee wat er allemaal voor zaad in zat, maar sommige planten hadden behoorlijk dikke stelen en de tegels zijn dus her en der wat verzakt.
Ga ik nog even netjes leggen, is dat ook weer klaar.

De lavendelstruiken hebben het heel goed naar hun zin.
Ze stonden eerst in een hoekje bij de schuur, in een houten plantenbak. De bak was verrot, en de struiken waren zo groot gegroeid, dat er te weinig plek voor ze overbleef.
Bovendien stonden ze daar in een heel warm hoekje, de hele dag de brandende zon erop, en ook al kan lavendel daar best tegen, ik denk dat ze de afgelopen zomer niet hadden overleefd. Of ik had er elke dag wel heel wat water bij moeten gooien. Vind ik op zich geen probleem, maar er werd niet voor niets opgeroepen zuinig te zijn met water.
Ik zette de struiken bewust een flink stuk uit elkaar, in de hoop dat ze nog groter zouden groeien.
En gegroeid zijn ze!
Het is maar een kleine strook grond waar de plantjes staan, maar ik ben er heel blij mee. Eerder liep het grasveld door tot aan de heg, maar omdat in het stuk rechts van de vogelvoerpaal nooit zon komt, was dat alleen maar mos geworden. Na een paar jaar ijverig het mos verwijderen en gras zaaien, werd het wel duidelijk dat dat gewoon niet ging lukken daar. Dus de boel omgespit, opsluitbanden neer gezet en goede grond erop gegooid, en nu hebben we vanuit onze woonkamer uitzicht op een heel leuk stukje tuin.

Oh ja, ik had gisteren het gras gemaaid. Kijk nou eens wat meneer of mevrouw Mol heeft gedaan:

4 opmerkingen:

  1. Ja, dat was wel een voordeel van zo'n warme droge zomer; lekker weinig onkruid... Maar net zoals jij moet ik nu eigenlijk ook flink aan de slag!
    Wat knapt het op hè als je je even flink boos maakt...
    Ik denk dat wij een nichtje van mevrouw Mol hier hebben; jammer van je gazon hoor.
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elk nadeel heeft z'n voordeel, of zoiets, haha. Ik had de smaak te pakken, heb vanmiddag de schuur aangepakt. Alles buiten gezet, kon prima met dit mooie weer. Schoonvegen, en weer inruimen. Zo, weer een klusje geklaard, ik houd er wel van als je alles onder je handen ziet opknappen!

      Verwijderen
  2. Hier schiet het onkruid ook in razende vaart te grond uit.
    Gelukkig herstellen veel andere planten zich ook.
    Zelfs de hortensias die volkomen dood leken krijgen weer blaadjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms onvoorstelbaar hoe sterk de natuur is, en zich weer herstelt. Ik vind het wel apart dat een paar weken geleden het leek of al het blad aan de bomen al verkleurd was, maar nu de bomen die bladeren hebben laten vallen, ze nog best veel groen blad over hebben.

      Verwijderen