Volgers

woensdag 12 september 2018

dazen alarm!

Gr, dazen! Ik houd niet van vliegende, stekende of bijtende insekten, maar dazen staan wel boven aan het lijstje!
Toen ik bijna 4 jaar oud was, ging ik met mijn ouders, mijn broer en oom en tante op vakantie in Oostenrijk. Daar zaten ontzettend veel dazen, en we werden lek gebeten! Ja, gebeten, niet gestoken, een daas bijt.
Zo'n beet kan leiden tot een bacteriële infectie. Mijn moeder en tante hadden nergens last van, mijn vader en broer een beetje, en mijn oom en ik heel erg veel! Zo'n beet wordt een grote, rode schijf, die opzwelt en ontzettend jeukt! Ik heb over mijn hele lichaam kleine littekentjes, het gevolg van het openkrabben van de beten in mijn slaap toendertijd.
Mijn oom was er het slechts aan toe, hij kreeg zulke dikke schijven op zijn benen, dat hij zijn broeken niet eens meer paste. En in die tijd droegen de heren toch echt geen broeken met nauwe pijpen!
Mijn oom had 1 korte broek die hij nog paste, en we zijn daar echt weggevlucht.
De beten jeuken niet alleen, zo'n infectie kan leiden tot koorts, en naar mij verteld werd (ik kan het me niet echt meer goed herinneren) waren mijn oom en ik er behoorlijk ziek van.
Waarom schrijf ik dat nou allemaal? Omdat ik afgelopen zondag bezoek heb gehad van een daas!
We zaten heerlijk buiten te eten bij het pannenkoekenhuis, toen ik overal op mijn benen jeuk begon te krijgen. Geen flauw idee wat er aan de hand was, maar mijn huid reageert wel vaker allergisch ergens op, dus ik dacht dat het zoiets wel zou zijn.
Thuis gekomen toch maar eens even mijn benen inspecteren, en ja hoor, rode plekken die al snel uitgroeiden tot grote schijven, die dik werden. Echt geen flauw idee wanneer ik gebeten ben. Ik heb geen daas gezien (terwijl ik daar toch wel voelsprieten voor heb ontwikkeld). Niet in Wildlands, en ook niet bij het eten. En je zou het bijten moeten voelen, maar ik heb er helemaal niets van gemerkt.
Ik had maandag enorme, rode schijven op mijn benen, vooral mijn bovenbenen. De meeste zitten aan de voorkant, maar ook aan de achterkant een paar, dus ik kan niet gebeten zijn toen ik zat te eten.
Dan toch in Wildlands? Geen idee, en het maakt ook niet uit, het is vervelend, vooral omdat ik zondagvond merkte dat ik koorts kreeg, en ook maandag voelde ik me grieperig.
Ik heb meer dan 35 beten op mijn benen, en een paar op mijn armen. Mijn dochter was nog nooit gebeten door een daas, maar die heeft ook 1 beet. Die is uitgegroeid tot een schijf van ruim 20 cm!

Gelukkig is de ergste jeuk nu over. De eerste dagen voelden de schijven gloeiend warm aan, maar ook dat mindert nu wel.

Het is hier druilerig weer, goed voor de tuin en voor de natuur. De sloot die over de camping loopt, staat nog steeds helemaal leeg. Ik ben nog lekker vrij, vermaak me wel hoor, weer of geen weer.
Fijne dag allemaal!

3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er niet best uit, Anja! Wat een akelige beesten...
    Als het niet snel wegtrekt, toch maar even naar de dokter hoor. Ik heb ook wel eens een kuurtje gekregen voor dit soort plekken. Je blijft er gevoelig voor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig is het vandaag bij ons allebei een stuk verbeterd, de schijven zijn kleiner en zachter geworden, en vooral belangrijk: de jeuk en het gloeien is over.
      Dus ik denk dat het met een paar dagen helemaal is weggetrokken.

      Verwijderen
  2. jemig.. wat erg! gelukkig is het al verbeterd.. ja het zal de allergische reactie er op ook wel zijn.. heb even gegoogled hoe ze er precies uitzien, maar ken ze wel, voorla vroeger in de stal te vinden bij de koeien, maar gelukkig zelf nooit door gebeten!

    BeantwoordenVerwijderen