Volgers

maandag 3 december 2018

egeltje? of huisspook?

Afgelopen winter bleek een egeltje overwinterd te hebben onder het plastic zeil dat rondom onze houtopslag zat. Gevolg: een kolonie vlooien die ons terras besprongen!
We verplaatsten het hout naar een andere plek in de tuin.
Vorige week zat onze poes heel geboeid te kijken naar "iets" wat ze kennelijk op het terras zag gebeuren. Ja hoor, de egel was terug!

We weten dat melk niet goed is voor egeltjes, maar kattenbrokjes schijnen prima voer voor een egeltje te zijn. Dus besloten we om een bakje met kattenbrokjes in de tuin te zetten, zo ver mogelijk bij ons terras vandaan, vlak bij een flinke stapel bladeren. Want egeltjes bouwen hun winterverblijf met een hele stapel bladeren.
Het lijkt erop dat ons trucje gelukt is, want de afgelopen dagen was het voerbakje steeds leeg.

Nu moeten jullie weten dat ons houten huisje op een stenen rand is gebouwd. Er ligt geen verdere fundering, dus eigenlijk ligt er onder onze vloeren alleen maar zand.
Een week of 6 na de koop viel hier in korte tijd heel veel regen. De camping kwam totaal blank te staan! Het water stond op sommige plaatsen zo hoog, dat het tot de deuren van de caravans kwam!
En in ons huisje stond een flinke laag water. We konden er alleen met kaplaarzen nog in lopen! Jullie begrijpen dat we er niet van op keken dat de houten vloer van het huisje helemaal rot bleek te zijn.
Dit was duidelijk niet de eerste keer dat het huisje blank stond!

Dat was in mei en in de zomer hebben we toen de nodige maatregelen genomen. We hebben de rotte vloeren eruit gehaald, een flinke hoeveelheid van het zand, waar de vloer letterlijk op lag, eruit geschept, en het geheel toen goed laten drogen (warme zomer, dus dan ging prima).
We hebben nieuwe balken aangebracht en daarop underlayment platen gelegd. Maar voordat we dat deden, hebben we dik plastic neergelegd en vastgemaakt. Theoretisch zou er geen water meer ons huisje in kunnen stromen.
Theoretisch ja. Er is gelukkig niet meer zo'n hoosbui als toen gevallen, dus water is er niet in gestroomd. Maar kennelijk is er ergens wel een gat ontstaan. Waarom ik dat denk? Nou, of er zit ergens een gat, of we hebben een spookje in huis!

Haha, ik zat net op Y.outube een film te kijken over een huis, waar steeds weer nieuwe bewoners in gaan wonen, om er binnen de kortste keren weer uit weg te vluchten, omdat er een spook rondwaart. En toen hoorde ik opeens geritsel. Je zou toch haast gaan denken dat wij ook een spook in huis hebben, haha. Ik heb de film stop gezet en ben eens goed gaan luisteren wat ik nu toch hoorde. En het kan niet missen: er liep een dier over dat plastic!
Ik hoorde het plastic knisperen, het diertje liep heel bedachtzaam, heel rustig. Geen klein muisje, daar klonk het te hard voor, ook zeker geen wezeltje, die bewegen veel sneller. En om diezelfde reden was het ook zeker geen rat!
Want dan wel? Hm, geen idee. Het is buiten pikkedonker, dus ik kan nu niet zien waar er ergens een dier een gangetje heeft weten te maken, maar het klonk als een best wel zwaar diertje wat heel rustig over het plastic schuifelde. Zoals een egeltje dat zou doen. Maar dat kan toch helemaal niet? Hoe moet een egeltje nou onder onze vloer terecht komen?!
Het kan natuurlijk ook een mol zijn, die naar boven is gekomen en zijn/haar kopje stootte tegen het plastic. Maar hoe is het dan terecht gekomen op dat plastic? Kan een mol een gat krabbelen of bijten in van dat hele dikke plastic? Een paar lagen dik zelfs?
Geen idee!

Tijdens het typen hoorde ik het diertje onder de woonkamer door wandelen, inmiddels is het blijkbaar weer vertrokken, want ik hoor niets meer.
Morgen maar eens kijken of ik kan ontdekken waar het diertje onder het huisje is gekropen. En of we er iets tegen kunnen doen. Want ten eerste is er dus ergens een gat wat we moeten dichten, en ten tweede, als zo'n diertje er vaker onder kruipt, en zijn/haar behoefte gaat doen, dat is ook niet bepaald wenselijk!

Nou ja, zo wordt een saaie avond (dochter is vandaag voor haar studies eerst naar Zwolle en daarna naar Utrecht en verwacht ik niet voor 10 uur thuis) toch wat minder saai!

4 opmerkingen:

  1. Een egeltje vind ik zo schattig. Ik heb er ook een in de tuin. Maar een gat onder je huis is minder. Mijn zusje had toen ze in het buitenland woonde ooit een nest bunzingen onder haar huis. Niet fijn, die stinken heel erg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onzichtbare buren, blijf allert ze laten zich vast wel zien. Sterkte ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ben benieuwd wie je onderbuurman is !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. we hebben het beestje nog altijd niet betrapt, weten nu wel waar het kennelijk naar binnen gaat, en ik wil dat gat graag dicht maken, maar dan wel graag als ik zeker ben dat het diertje buiten is. Anders kan het arme beestje er misschien niet meer uit, dat wil ik niet op mijn geweten hebben. En een rottend dier onder de vloer lijkt me ook niet prettig.

    BeantwoordenVerwijderen