Volgers

maandag 24 december 2018

we maken het bont

Eerder deze week liet ik jullie de restjes zien, van 2 paar sokken, die ik breide voor mij en mijn dochter. Hier zie je ze nog een keer:
Het lichtgroen in de sokken van mijn dochter, is precies hetzelfde lichtgroen in mijn sokken.
Dat moest toch te combineren zijn?
Maar ja, 2 verloopgarens, dat wordt behoorlijk bont, een beetje carnaval-achtig, was ik bang.

Gewoon 1 naald groen, 1 naald bont afwisselen?
Dan krijg je dit:
Niet onaardig hoor, zo ziet de onderkant van de voeten er uit. Maar zoals je ziet, bijvoorbeeld onderin, stopt een kleur dan ergens halverwege een naald, en tja, daar ben ik niet zo van gecharmeerd.
De slipstitch die ik gebruikte in mijn bruine sokken, bracht me op een idee.
Dat zou ik ook prima kunnen gebruiken in deze sokken.
En dan krijg je dit:
Ik heb normaal 52 steken op de naald staan, maar voor dit patroontje moest ik een veelvoud van 8 gebruiken, dus werden het er dit keer 56.
Hoe je dit doet? Heel eenvoudig eigenlijk. Je breit 7 steken, en dan 1 steek overzetten van de linker naar de rechternaald. Dit herhaal je de hele naald. De volgende toer brei je met de andere kleur. Hetzelfde principe, maar je begint met 3 steken en dan 1 steek overzetten. Hierdoor krijg je 2 randen met slipstitch, elk in een andere kleur.
Juist doordat in beide resten exact dezelfde kleur lichtgroen zit, zie je steeds die kleur terug.
Maar zelfs al zit er geen zelfde kleur in, denk ik dat dit een heel leuke manier van blenden is.
En ook met effen garens kun je dit doen, bijvoorbeeld het rood en ecru dat ik jullie eerder vandaag liet zien.

Het is hier een stuk lichter dan gisteren, droog en het zonnetje heeft heerlijk de hele ochtend geschenen. Straks nog maar even lekker een blokje om, voordat het weer donker wordt.
En ik denk zomaar dat ik vanavond wel weer een steekje zal breien aan deze sokken.

Boodschappen hoeven we niet meer te doen, we hebben alles voor de Kerst in huis en ik ben daar ook heel nuchter in, het zijn 2 dagen, en we hebben echt genoeg eten en drinken in huis, en als we toch iets vergeten zouden zijn, ach pech, we zullen heus niets te kort komen hoor.
"Moeten" jullie vandaag nog aansluiten in de rijen bij de kassa's van de supermarkt? Sterkte dan maar!

5 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Vind ik ook. Het was een gokje, voor hetzelfde geld had het er totaal niet uitgezien (had ik het gewoon uitgetrokken) maar ik vind het wel grappig zo.

      Verwijderen
  2. Dat gaat vast weer mooi worden!

    Ik moest vandaag gelukkig niet meer om boodschappen, dat heb ik van het weekend gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ze worden erg leuk.. denk dat ik dat ook eens ga proberen !

    BeantwoordenVerwijderen