Volgers

dinsdag 4 december 2018

BHV-er

Vanaf vandaag mag ik mij BHV-er noemen. Dat staat voor Bedrijfs Hulp Verlener.
Als er zich een incident of calamiteit voordoet op mijn werk, is het voortaan aan mij de taak om dit op te lossen en/of om mensen in veiligheid te brengen.
Het kan gaan om een eenvoudige verwonding die een collega of klant oploopt, maar ook bij ernstige situaties is het aan mij (of 1 van de 3 andere BHV-ers op ons werk) om dit in goede banen te leiden.

Vorige week moest ik de theorie-examens doen. Alleen als je daarvoor geslaagd bent, mag je deelnemen aan de praktijkdag. Die was vandaag. Een pittige dag, waarin je nog weer heel veel theorie te horen krijgt, maar vooral ook erg veel praktijk oefent. Gevaarlijke situaties beoordelen en verschillende soorten branden blussen, (gewonde) mensen evacueren, maar ook mensen EHBO verlenen tot aan reanimeren met AED aan toe. Oefenen met poppen maar vooral met elkaar.  Heel nuttig, alle theoriestof en -filmpjes die zo logisch lijken, moesten we nu in de praktijk gaan toepassen, en dan loop je toch vanzelf tegen zaken op die helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn als dat ze lijken.

Ik ben dus weer een diplomaatje rijker, maar vooral veel nuttige kennis.
Uiteraard hoop ik dat het nooit nodig zal zijn om eerste hulp te moeten verlenen, of om de winkel te moeten ontruimen. Maar als het nodig is, weet ik nu precies wat mij te doen staat.

12 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! Ja, het houdt best veel in... Maar het is goed dat er BHV-ers zijn en dat elk bedrijf/school de verplichting heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, en ik ben het met je eens dat het goed is dat dit verplicht, ben bang dat er anders genoeg bedrijven zouden zijn die er met de pet naar gooien.

      Verwijderen
  2. Goed van je, gefeliciteerd. Ik ben het ook geweest, maar door problemen met mijn rug en knie kon ik geen andere mensen meer helpen, dus heeft iemand anders het stokje van mij overgenomen. Precies wat je zegt, hopen dat je het zo min mogelijk nodig hebt. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, en wat vervelend dat je het hebt moeten opgeven!

      Verwijderen
  3. Gefeliciteerd en ik hoop ook dat je het zo min mogelijk nodig zal hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd. Belangrijk dat er mensen zijn die dit kunnen/durven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ja, belangrijk dat mensen het kunnen. Maar durven? Hm, ik denk niet dat het een kwestie van durven is, je moet weten hoe je moet handelen, wat wel maar ook vooral wat je niet moet doen. En ik weet nu dus bijvoorbeeld precies hoe ik wat voor soort brand moet blussen, maar ook dat de veiligheid van de mensen (inclusief mijzelf) altijd voorrang heeft!

      Verwijderen
  5. gefeliciteerd.. heel belangrijk om dit te weten !

    BeantwoordenVerwijderen