Volgers

zondag 30 januari 2022

Is het al voorjaar?

 Wat een heerlijke dag vandaag! Na de storm van gisteren (die naar ik begreep vooral hier in het Noorden van het land waaide), en die her en der behoorlijk wat schade veroorzaakte, hadden we vandaag een zonnige, vrijwel windvrije dag.

Ik ben heerlijk buiten bezig geweest. Inspectie van de tuin, zo ontzettend benieuwd wat er allemaal boven de grond zal gaan komen in de komende maanden! 
Bij mevrouww las ik dat ze een heel mooi insectenhotel had gebouwd in haar tuin. Wat een goed idee! In onze tuin zijn we al op diverse plekken van die kleine kastjes tegengekomen, bedoeld voor insecten om te overwinteren. 

Die willen we uiteindelijk verzamelen, en er dan ook zo'n insectenhotel gaan maken. Sommige hangen aan een paal of schutting, andere liggen ergens op de grond (zoals op de foto hierboven).

 We weten niet of ze in gebruik zijn, maar mocht dat wel zo zijn, dan willen we geen insecten verstoren. Dus voorlopig laten we gewoon waar ze zijn.
We komen trouwens wel meer aparte dingen tegen in de tuin:

Deze was tijd ver in de herfst helemaal niet zichtbaar, doordat de beplanting vol blad zat. Maar zo op z'n kant hebben de vogels er ook helemaal niets aan, dus die krijgt een betere plek.

Doordat we geen echt winterweer hebben gehad (tot nu toe) ligt er overal nog veel blad. Door de storm van gisteren is er veel blad het platte dak van onze schuur opgeblazen. Vanmorgen zag ik dat er nog steeds regenwater van gisteren op het dak lag, de afvoer was nog niet verstopt maar een berg bladeren zorgde er al wel voor dat het water minder makkelijk wegliep. Dus de trap op, en het blad weghalen, zodat de afvoer weer helemaal vrij was, en het water naar de regentonnen kon lopen. 

Toen wij vorig jaar de sleutel van ons huis kregen, stond deze dappere dodo te bloeien, midden op het terras:

Ik houd mijn terras wel netjes, maar zo'n viooltje tussen wat stenen, die mag van mij blijven staan. En weet je wat? Dat ene dappere bloemetje is er de hele winter blijven staan, en stond ook vandaag weer te genieten van het zonnetje op zijn/haar bol 🌞

13 opmerkingen:

  1. Jullie hadden storm, wij niet. Hier was het windkracht 4. Voor morgen wordt wel storm afgegeven en tijdens de vloed zal het water erg hoog komen. Verschillende wegen langs de kust worden daarom morgen afgesloten. Vandaag was er bijna geen wind en ik heb genoten van de zon en ook lekker buiten gewerkt.
    Leuk dat ik je geïnspireerd heb met mijn insectenhotel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk hebben jullie vandaag niet teveel overlast gehad!

      Verwijderen
  2. Wat heerlijk zo'n verrassingstuin.
    Ook hier kom ik nog viooltjes tegen.
    Mijn tuinen vragen hard om aandacht, maar dat zit er voorlopig nog niet in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ps hier windkracht 6 gisteren, mijn rollator wilde vliegen.

      Verwijderen
    2. Haha, nu zie ik een rollator met Marlien er vandoor gaan 😂 jij de handvaten goed vasthouden, en dan horizontaal door de lucht vliegen

      Verwijderen
    3. Is weer eens wat anders dan een bezemsteel 😉

      Verwijderen
  3. Ja, zo'n wild viooltje is sterk en ik vind ze ook zò leuk. Hier groeit er eentje in een bloempot buiten..
    Tja, veel mensen verlangen naar het voorjaar. En dat snap ik ook wel. Maar het is nog vroeg, en vorig jaar zaten we in februari in de kou en de sneeuw... Van mij mag het nog wel hoor. Laat het ook nog maar even flink vriezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik houd niet van kou, omdat mijn lijf daar niet blij van wordt, maar als het nog winter moet worden, dan maar eentje met flinke vorst en sneeuw.

      Verwijderen
  4. Heerlijk om de tuin even te inspecteren. Leuk zo'n insectenhotel. Dat viooltje doet zeker erg zijn best. Wat gaaf zeg.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben ook zo'n hotelletje en het is nog in gebruik ook (denk ik) want er zaten steeds meesjes in te pikken.
    Dapper viooltje, ja die zou ik gewoon laten staan...
    Hier stormt het nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh zeker blijft viooltje staan! Vandaag was het hier eigenlijk heel rustig weer.

      Verwijderen
  6. Wij hebben ook altijd viooltjes in de tuin, zomer en winterviooltjes, staat zo leuk.
    Ik heb ook geen idee of het insectenhotel bewoond is, de vogels eten het meest van de bessen in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen