Volgers

zondag 16 januari 2022

16/01/2022 steken tellen

De Diamond Fire trui is af, de volgende trui staat op de naald.
Ja, zo kom ik natuurlijk niet door mijn WIP's heen 😉.
Ik zal proberen vanmiddag foto's te maken, dan laat ik hem in een volgend blogje zien.

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen, wil ik dit jaar mijn steken tellen. En dacht ik daar pas aan, toen ik de pas van deze trui al bijna helemaal gebreid had. Ik weet dus niet precies hoeveel steekjes er in deze trui zitten, maar vanaf het moment dat ik ben gaan tellen, zijn er nog 84.430 steken aan deze trui gebreid!

Om 1 miljoen steken in een jaar te breien/haken, moet je gemiddeld 2740 steken per dag maken. Dat klinkt als best veel vind ik. Maar, dat valt dus eigenlijk best mee. Ik ben niet op 01-01 aan deze trui begonnen, maar als ik de 84.430 steken deel door 15 dagen kom ik op een dagelijks gemiddelde van 5.629 steken, meer dan het dubbele dus! Terwijl ik de afgelopen week echt niet elke dag heb zitten breien.

Klinkt dus best wel als een heel haalbaar getal, maar we gaan het zien. Ik brei voor mijn plezier, niet om een bepaald doel (zoals aantal steken per jaar) te behalen.

De komende tijd ga ik meedoen aan een KAL, voor de Saga-trui. Als je op de link klinkt zie je meer foto's. Het is eigenlijk een vest, maar ik draag zelden een vest, dus ik maak er een trui van.

De KAL werd aangekondigd op Ravelry, leuk, ik ga meedoen, dacht ik. Maar de KAL blijkt op FB te lopen, in het Zweeds 🤔. Ik kan patronen en gesprekken prima volgen in Engels en Duits, en met wat moeite ook in het Frans, maar Zweeds beheers ik niet. Toch heb ik me aangemeld, want je kunt heel eenvoudig alles laten vertalen op FB, soms krijg je dan wat kromme zinnen of vreemde woorden, maar je kunt altijd uit het zinsverband goed begrijpen wat er staat. En het patroon is vertaald naar het Nederlands, dat is dus heel gemakkelijk. Mocht je het patroon mooi vinden, maar er nu niet aan toekomen: het patroon is gedurende de KAL (ik geloof een maand) gratis te downloaden op Ravelry. En mocht je nog geen account hebben bij Ravelry, zou ik zeggen maak er eentje aan, het is gratis, je krijgt gegarandeerd geen spam of dergelijke, en er gaat een wereld aan patronen en inspiratie voor je open!

Die FB-groep blijkt wel een heel erg actieve groep te zijn, ik word gebombardeerd met berichtjes, allemaal foto's van de kleurencombinaties die men heeft uitgekozen. Nou, we gaan het wel zien, ik heb in ieder geval enorm zin om deze trui te gaan breien.
Het wordt helemaal gebreid in Fair Isle, het patroon loopt over het gehele vest, dat ga ik bij de trui natuurlijk net zo doen. Want dat heeft toch echt mijn voorkeur, breien met meerdere kleuren, en na een hele trui in 1 kleur gebreid te hebben, met maar een klein gedeelte dat niet saai tricotsteek was, ben ik wel toe aan zo'n uitdaging!

Dit zijn mijn uitgekozen kleuren. Het groen, wat de hoofdkleur wordt, had ik uitgekozen voor een ander patroon waar ik jullie gisteren een foto van liet zien, maar dat is een Drops patroon, nee dank u! 
De andere kleuren zijn restanten van mijn Gardengate II:

De banen in het vest hebben een lichte achtergrond, en een donker patroon. Ik ga de licht- en donkerbruine afwisselend gebruiken voor de achtergrond, en de zalm voor het patroon. Zo hoop ik met het garen uit te komen (en zo niet, bestel ik nog een bol van de ene of andere kleur bij 😉, in zo'n patroon is een verschil in verfbad niet belangrijk).
Eerst maar eens een zen-momentje pakken, en de bolletjes tot cakes winden.
Fijne zondag allemaal!



 



20 opmerkingen:

  1. Een miljoen steken per jaar, wow!
    Wat een schitterend vest/trui! Ik heb het gelijk opgeslagen in mijn favorieten en las toen weer verder. Toen heb ik het patroon gelijk ook maar gedownload ;0)
    Of ik het ook echt ga breien weet ik nu nog niet, maar ik vind het wel erg mooi.
    Een KAL klinkt altijd weer leuk en gezellig, maar 'gelukkig' is deze op FB en dat heb ik niet, dus die druk heb ik ook niet ;o)
    De kleuren die je gaat gebruiken zijn heel mooi en je maakt gelijk ook lekker restjes op. Inderdaad, bij dit patroon is het niet erg als er later nog bijbesteld moet worden en het verfbad misschien anders is.
    Grappig dat je liever truien dan vesten draagt; bij mij is dat juist andersom. Voor mij is een trui vaak net te warm en bij een vest kan ik kiezen voor dicht of open.
    Hoe dan ook, jij bent weer een prachtig nieuw project begonnen. Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond 1 miljoen ook als erg veel klinken, maar 2740 steken gemiddeld per dag is helemaal niet zoveel. Als je bij trui of vest 200-250 steken per toer op de naald hebt staan voor het lijf, zijn dat maar 10-15 toeren per dag. Er zijn dagen dat ik niet brei, maar als ik op een avond een paar uurtjes achter elkaar brei zit ik zo op 5000-7000 steken.
      Ik heb wel vesten gebreid, maar die draag ik dan altijd helemaal dicht geknoopt, en eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo mooi, zo'n verticale bies met knopen die dichtgeknoopt zitten. Ik ben heel kouwelijk, draag het hele jaar truien (natuurlijk wel dunnere in de zomer) en gebreide sokken.
      Ik ben helemaal niet zo actief op FB (met mijn priveaccount, wel voor mijn werk), en ik zie al een hele goede tip van Marlien, die ik ga gebruiken, want ik zit niet te wachten op honderden foto's per dag 😉
      Leuk dat je het patroon hebt gedownload, je kunt het maar alvast hebben.

      Verwijderen
  2. Je kunt die berichtjes minderen naar hoogtepunten of zelfs helemaal uitzetten.
    Doe ik bij drukke groepen ook, anders wordt je zot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is goed om te lezen, ik ga eens uitzoeken hoe en waar ik dat dan doe.

      Verwijderen
    2. In de groep op de drie stipjes klikken en dan staat er ergens een optie.

      Verwijderen
    3. Hm, daar kan ik wel kiezen in welke volgorde ik de berichtjes wil binnenkrijgen (bij opmerkingen sorteren), maar geen optie uitzetten of zoiets. Ik zoek nog even verder 😉

      Verwijderen
    4. In de app heb je bij de drie puntjes de optie: meldingen beheren.

      Verwijderen
    5. Super bedankt! Ik zat op m'n laptop te zoeken, en daar staat die optie dus niet bij de 3 puntjes. Lekker handig dat daar verschil in zit 🤔 maar met jouw hulp is het gelukt!

      Verwijderen
    6. Het lastige is dat het ook nog iedere keer veranderd.
      Als ik straks eindelijk een laptop kan kopen zal ik me ook weer rot zoeken.

      Verwijderen
  3. Ik vind je Diamond Fire trui erg mooi geworden, maar geef je groot gelijk dat je geen patronen meer gaat gebruiken van Garnstudio. Ik vind de voorbeelden die ze laten zien vaak erg mooi, maar aan de patronen is geen touw aan vast te knopen en geeft dus heel veel stress. Maar deze is je gelukt en mooi. Je nieuwe KAL lijkt me ook heel mooi, ik ga zeker eens snuffelen op de FB pagina. Jacquard breien staat ook nog op mijn verlanglijstje. Hoewel ik inbreien goed kan lijkt deze techniek me toch lastig, maar gelukkig kan ik meegenieten van jouw creatie. Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lastig, al die verschillende termen die er worden gebruikt, wat bedoel je precies met inbreien? Dat is denk ik stranded, dus je gebruikt voor elk stukje een apart bolletje, en neemt de draden achterlangs niet mee? Dan moet je dus heen en weer breien, niet in het rond.
      Ik vind het geen probleem om heen en weer te breien met meerdere kleuren, maar geef de voorkeur aan in het rond breien, omdat ik een hekel heb aan naden (en zeker aan het dichtnaaien ervan 🤣).
      Dit vest wordt ook in het rond gebreid, met een steek. Niet het Nederlandse woord steek, maar het Engelse, geen idee of er een Nederlands woord voor bestaat. Je breit in het rond, en maakt daar waar het vest open moet kunnen (of waar je de armsgaten wilt) een steek, een rij steken die niet meetellen in het patroon, maar die je later doorknipt. Ik heb dat nog nooit gedaan, en denk ook niet dat ik het ooit zal doen, simpelweg omdat ik niet van vesten houd. Het gemak van zo'n steek is, dat je alle steken recht breit (er schijnen veel mensen moeite te hebben met averechtse steken, en met het lezen van een patroon in kleurwerk als ze de averechte toer breien).
      Fair Isle is helemaal niet lastig hoor (vind ik dan), je neemt je draden steeds mee (over elkaar heen of onder elkaar door, afhankelijk van welke kleur je als voor/achtergrond wilt). Daardoor krijg je een warm vest/trui, maar het vraagt natuurlijk meer garen. Het schijnt dat veel mensen moeite hebben met de draadspanning, dat ze te strak de draden aantrekken, waardoor het breiwerk in elkaar trekt, of juist dat ze de draden te weinig aantrekken, waardoor je aan de binnenkant van je werk lussen krijgt. Ik ben truien gaan breien toen ik 16 was (ben nu 56) en koos direct voor meerkleurig breiwerk, kan me niet herinneren dat ik er moeite mee heb gehad. Ik brei maximaal 3 steken achter elkaar in dezelfde kleur, en dan draai ik de draden om elkaar. Mocht je het ooit willen proberen, en je hebt vragen, stel ze gerust, ik help je graag!

      Verwijderen
    2. Het Nederlandse woord voor Steek is Knipbies ;o)

      Verwijderen
  4. Wat een mooie trui, voor mij nog te moeilijk!
    Leuk dat we mee mogen kijken bij jouw vorderingen, veel plezier met je nieuwe uitdaging. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je Nuuk sweater ziet er mooi uit, en als je dat kunt, kun je dit ook hoor. Het enige verschil is dat je niet met 1 draad breit, maar met meerdere. Daar moet je misschien wat handigheid in krijgen, maar dat kun je prima oefenen met kleinere projectjes, zoals wanten, mutsen, sjaals, kussenhoes enzovoorts. Ik zie het je over niet al te lange tijd wel een keer gaan uitproberen!
      En tot die tijd lekker hier mee kijken 🥰

      Verwijderen
  5. Wat een mooie Kal,ik heb hem ook direct gedownload, in het
    Zweeds en Nederlands.Die gaat zeker op mijn lijstje, maar eerst
    moeten er maar eens andere dingen af.Lang geleden heb ik een
    cursus Zweeds gedaan,ben benieuwd of ik een breipatroon kan
    lezen, ik deed dat al eens eerder en vond het niet heel moeilijk.
    Veel plezier met je nieuwe breiwerk, ik ga het graag volgen.
    Groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het Nederlandstalige patroon blijkt niet compleet te zijn, ik liep daar gisteren tegenaan toen ik het niet kon laten om even op te zetten 😉 De KAL zou morgen starten, maar er worden al heel veel foto's geplaatst van projecten die zijn opgestart. Vind ik wel een beetje jammer, ik doe juist mee aan een KAL om tegelijkertijd aan een project te werken. Maar ja, dus gisteren ook maar gestart. Controleer even het Zweedse patronen, het gedeelte Belangrijke informatie over de diagrammen mist in het Nederlands een groot stuk van de tekst 😏. Succes met het oefenen van je Zweeds!

      Verwijderen
  6. Wat een mooie trui zeg. Wauw. Ik vind het zo knap hoe je dat doet. Wat een werk zeg. Wel heerlijk te dragen met dit weer.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Maar zo knap is het helemaal niet, gewoon steekje voor steekje. Want terwijl haken heel veel verschillende steken kent, is breien altijd een vorm van een rechte steek (zelfs de averechte steek is eigenlijk spiegelbeeld van recht). Heel simpel dus 🌞

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Dank je wel. Ik ben een cijfertjesgek, mijn hoofd is bijna altijd aan het tellen, dat gaat onbewust, dus het bijhouden van het aantal steken stelt voor mij niets voor (ach, iedere gek z'n gebrek niet waar)

      Verwijderen