Volgers

woensdag 5 januari 2022

05-01-2022 Wel even bij de les blijven Anja!

 Vorig jaar kocht ik een rode winterjas. Ik haakte er toen ook een klein sjaaltje bij.

Maar ik wilde er ook wel graag een echt dikke, warme sjaal bij, voor de echt koude winterdagen. Tja, lockdown, dus even langs de wolwinkel zat er niet in. Pas toen de winter alweer voorbij was, kon dat. Ik ging op zoek in de winkels rondom mijn vorige woonplaats, maar vond geen garen met de "wauw-factor".

Toen we hier net woonden, ben ik een rondje gegaan langs de wolwinkels hier in de buurt. Jas mee, ook al was het nog bepaald geen winterweer. Ik had in mijn hoofd dat zo'n driehoeksjaal leuk zou zijn, en dat ik daarvoor bontgekleurd garen wilde gebruiken. Zoiets als dit:

Maar dat bleek nog behoorlijk lastig. Genoeg garens op voorraad hoor, de winkeliers hadden flink ingeslagen voor de winter, maar niets wat er nu echt heel goed bij kwam. Allemaal was het het net niet.

Ik bedacht me dat ik nog garen in mijn voorraad had, die er misschien wel mooi bij zou staan. Grijs, dat klinkt nogal saai voor mij, maar niet egaal gekleurd. En lekker dik!
Toen ik eerder deze week mijn garens bij elkaar sorteerde, kwam ik het garen tegen.
Ik kocht het een paar jaar geleden op de Handwerkbeurs (dat kan ik me nu haast niet meer voorstellen, al die drukte, al dat gedrang van mensen die zich naar voren wilden werken, zal het ooit nog weer mogelijk zijn, zo'n beurs?).

Maandagavond besloot ik om een haaknaald te pakken, en eens wat uit te proberen. Ik had een leuk patroon gevonden, de hygge-braid-scarf (klik op de link, dan kom je op de Ravelry-pagina van de sjaal terecht, met een link naar het gratis patroon).

Tja, jullie weten wel hoe dat gaat, denk ik. Je maakt even een beginnetje, hm dat ziet er wel leuk uit, en voor je het weet is de avond voorbij en heb je dat probeerseltje niet meer uit handen gelegd. Zo ging dat dus bij mij. 
Ik bedacht me dat ik nog geen foto had van deze bol, maar ach, alleen even een beginnetje, zou ik morgenochtend wel even een foto maken van de bol. Haha, niet dus, de bol bestaat niet meer, is bijna opgehaakt 😂. Maar ik heb in de archieven nog wel een foto gevonden, waar de bol op staat (samen met een blauwe en zalmkleurige, daarvan heb ik er toen resp. 2 en 3 gekocht)

Maar haastige spoed is zelden goed! Ik bedacht me tijdens het haken dat ik niet genoeg garen zou hebben om de sjaal helemaal volgens patroon te maken. En daarom besloot ik de zijkanten smaller te maken. Ja, dan zou ik wel ongeveer gaan uitkomen met mijn garen. Het is een superleuk patroon, en met haaknaald 8 gaat het natuurlijk supersnel, dus ik was al een heel eind gevorderd toen ik naar bed ging.

De volgende ochtend toen ik wakker werd, vroeg ik me af waar ik de vorige avond had gezeten met mijn gedachten. Want wat heb je nu aan zo'n smal sjaaltje als je een warme nek wilt houden??!!

De sjaal was op dat moment maar 9,5 cm breed, en zou uiteindelijk ongeveer 12,5 cm gaan worden, Dat is wel erg smal! Uithalen dan maar weer? Zal niet meevallen met dit garen, het is 45% wol, 35% Alpaca en 20% acryl, harig garen dat in elkaar hecht. Ik heb de sjaal eens om mijn nek gedaan, misschien viel het mee, en hield de sjaal mijn nek toch lekker warm? Dat was natuurlijk tegen beter weten in.
Er zit niets anders op, uithalen en opnieuw beginnen!
En zo ben ik een avondje heerlijk aan het haken geweest, met als resultaat een WIP erbij! Was ik niet juist bezig om alle lopende projectjes af te maken??!!

14 opmerkingen:

  1. Heb je die zalmkleurige bol nog? Dan kan je hem breder maken. Kan best bij rood.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal er morgen bij daglicht eens goed naar kijken, maar ik heb die er volgens mij al eens bijgehouden, en vond het niet mooi.

      Verwijderen
  2. Die sjaal ziet er heerlijk warm uit en ja kun je niet twee kleuren combineren? Je kunt ook wol online kopen. Bij ons in de buurt zijn bijna geen wol winkeltjes als je de Zeeman en de Wibra niet mee rekent. Ik bestel wel eens bij de wolkast.nl en dat gaat super goed. Veel succes en wijsheid met je sjaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nu een paar keer besteld bij breiwebshop en ben heel tevreden over ze, supersnelle levering, keurig verpakt, als iets niet op voorraad is, kun je reserveren enz. Ik had een keer te weinig garen besteld, heb ze een paar weken later gemaild en ze zijn in het magazijn gaan controleren of ze nog hetzelfde verfbad hadden, dat vind ik nog eens service!

      Verwijderen
  3. Wat een mooi patroon, ik denk dat je nog wel kunt combineren met die zalm-kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk ik morgen naar, maar ik kwam nog wel meer garens tegen die misschien te combineren zijn, komt goed!

      Verwijderen
  4. Wat een mooi patroon heb je gevonden. Die is echt heel leuk. Succes met je sjaal avontuur, het valt soms niet mee het juiste te vinden he. haha.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook een erg leuk patroon, wil het eigenlijk toch wel graag gebruiken, dus wordt vervolgd...Jij ook een fijne avond!

      Verwijderen
  5. Oh, zo gaat dat dan in je enthousiasme...
    Maar het gaat vast goed komen; je vindt er wel wat op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoop dat je er een kleur bij gaat vinden want dan heb je niet voor niets zitten haken aan dit mooie patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, maar daar ben ik heel nuchter in hoor, ik trek het gerust uit, ik heb er maar 1 avondje aan besteed, dus geen ramp. Maar ik vind het patroon wel erg leuk, en dus ga ik morgen maar eens tussen mijn bolletjes kijken of ik er een bijpassende kleur bij heb.

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Wat leuk om een reactie van jou te lezen, had je al even gemist.
      Ik vind het ook een mooi patroon, ik wil het zeker nog eens een keer gebruiken, maar nu even niet nodig (zie mijn blogje van vandaag 😂)

      Verwijderen