Volgers

zondag 2 januari 2022

02-01-2022 St.Jacobsschelp/Virus shawl

 Vandaag een tweede projectje wat er nog lag, en om afwerking vroeg.

Toen we gingen verhuizen, ging ik uiteraard op zoek naar een LYS (local yarn shop), oftewel: zit er in de buurt een winkel waar wol wordt verkocht?

Ja zeker, meerdere winkels zelfs! Wat een bof! 

In september ben ik eens bij ze binnen gewandeld, zien welke garens ze verkopen, en wat ze verder aan handwerkspullen verkopen. Het assortiment is redelijk, vooral qua accessoires en benodigdheden (naalden, knopen, ritsen) zal ik er wel terecht kunnen, maar de garens vielen me wat tegen. Ik steun graag de lokale winkels, maar dan moeten ze natuurlijk wel verkopen wat ik graag wil kopen 😏, dus ik vermoed dat ik garen toch vooral online zal blijven bestellen.

In een opruimingsbak die buiten stond vond ik nog wel wat bolletjes die ik meenam, heerlijk zacht garen, wat me erg prettig leuk om mijn nek warm te houden. Een colletje of kleine omslagdoek wilde ik ervan maken. Ik krijg vaak, als ik 's avonds stil zit, een koude nek. Dan heb ik het verder helemaal niet koud, maar die nek wordt wel koud. Nu niet meer:

(hier ligt 'ie nog te blocken)

Ik haakte volgens een bekend patroon, de St.Jacobsschelp of ook wel Virus shawl. Als je hierop googled of zoekt op Ravelry, vind je het gratis patroon. Het haakwerk deed ik al ergens in september of oktober, maar de draadjes waren nog niet weggewerkt, dat heb ik deze week gedaan, en daarmee weer een WIP afgemaakt!





8 opmerkingen:

  1. Fijn patroon om te haken, ik heb hem zelf ook en ook voor
    dochterlief haakte ik er 1.
    Altijd fijn om een wolwinkel in de buurt te hebben, was je al
    eens bij het Ryahuis in Zuidlaren? Prachtige garens daar, echt
    een snoepwinkel voor mij, wel prijzig, ik heb daar in een uitverkoopweek eens veel gekocht, dat scheelt enorm. Ik geloof,
    dat ze 2x per jaar zo'n week hebben, het was toen ook heel erg
    druk.
    Afijn, jij hebt alweer een werkje af, ik denk, dat er bij mij
    wel 20 liggen, is er iets af, komt er zo weer iets bij!
    Fijne nieuwe week,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Betsy, dank voor je leuke reactie!
      Ik ken het Ryahuis van naam, ben er wel eens naar toe gegaan, maar toen was de winkel gesloten (volgens mij op een woensdag of donderdag, dus geen idee waarom dat was, geen briefje op de deur). Ik wil er zeker eens langs gaan, als de winkels weer open mogen. Ik steun de lokale winkels graag!
      Ik kan dat nou werkelijk niet, zoveel projectjes hebben liggen. Daarin verschillen Sanne en ik echt totaal! Ik heb wel een aantal projecten liggen, voor mijn doen echt heel veel, dat is mede ontstaan door de verhuizing van afgelopen jaar. Projecten ingepakt, en dan de kriebels krijgen, en toch weer iets op de naalden zetten. Of een werkje afhebben, en dan de draadjes willen wegwerken, maar waar zijn de stopnaalden ook alweer?!
      Nu heb ik heerlijk de tijd om eens dingen af te werken, en ik geniet ervan. De komende dagen zullen er nog wel meer blogjes volgen met werkjes die zijn afgemaakt.
      Jij ook een fijne week gewenst!

      Verwijderen
  2. Hey Anja,
    Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar. Heerlijk om projecten af te maken. Je sjaal is echt heel mooi geworden. Wat handig dat je winkels in de buurt hebt, jammer dat ze niet verkopen wat je graag wilt. Mijn vriend heeft net een huis gekocht, en in die straat (best een lange straat hoor) zit gewoon een hobbywinkel haha. Ben er nog niet geweest door de lockdown maar zal er vast eens naar binnen wandelen.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Emily, voor jou en je naasten ook de beste wensen voor dit nieuwe jaar! Oh, wat heerlijk om een hobbywinkel in de straat te hebben, ik denk dat je na de lockdown regelmatig daar even langs zult gaan 😀. Hier is er 1 echte wolwinkel (combi met stoffen), de overige zijn hobbywinkels met een klein assortiment garens. Maar ik weet dat er, iets verder weg, een goede wolwinkel moet zitten, daar na de lockdown maar eens een bezoek aan brengen. Ik steun de lokale winkels graag 😂

      Verwijderen
  3. De sjaal is mooi geworden! Een winkel voor fournituren in de buurt is altijd handig. Dat is wat ik bij ons wel mis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik me voorstellen, dat je dat mist. 1 winkel is een combinatie van garens en stoffen, heel handig voor ook de bijbehorende zaken als naalden, knopen, ritsen e.d. Ik ben zeker van plan om na de lockdown zoveel mogelijk lokaal te kopen, houd de lokale middenstand graag in stand.

      Verwijderen
  4. Jammer is dat als je niet kunt vinden wat je graag wilt in zo'n lokale winkel. Het is zò belangrijk dat ze blijven bestaan...
    Je hebt een prachtige sjaal gehaakt en als ik het zo lees ga je daar veel draagplezier aan beleven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zeker jammer, want ik wil echt graag de lokale middenstand ondersteunen. In 1 winkel zag ik wat Scheepjeswol, en ik was op zoek naar het patronenblaadje dat zij regelmatig uitgeven. Toen ik er naar vroeg, vertelde de mevrouw dat ze die niet binnenkrijgen, en dat ze afscheid gaan nemen van Scheepjes. Ik begreep precies wat haar dwars zat, Sanne en ik hebben een aantal jaren garens verkocht, en Scheepjes is echt een drama voor de kleinere winkel. De grote winkels krijgen voorrang, zij krijgen eerder dan anderen nieuwe garens uitgeleverd, krijgen het patronenblad en nog veel meer. Ik weet helaas hoe het achter de schermen werkt daar, begrijp dat ze daar vanaf willen bij de lokale winkel. Maar ik heb inmiddels een stukje verderop een winkel gevonden, eens zien (na de lockdown) of ik in het buurdorp de LYS kan gaan ondersteunen 😄

      Verwijderen