Volgers

woensdag 26 januari 2022

Onderbuikgevoel, jullie advies gevraagd!

 Kennen jullie dat? Dat je ergens mee bezig bent, en je een soort onderbuikgevoel hebt dat er "iets" niet klopt. Maar dat je met geen mogelijkheid kunt bedenken wat dat "iets" dan is.

Dat had ik met mijn breiwerk. Ik had tijdens het breien voortdurend het gevoel dat er ïets" niet klopte, maar ik zag gewoon niet wat dat dan was. Ik verdeelde de steken over lijf en mouwen, paste het, en ja hoor, paste perfect. Hm, maar toch.... dat gevoel bleef. Ik breide nog een klein stukje verder aan het lijf, en daarna bleef het een aantal dagen liggen, ik had andere bezigheden.

Toen ik het na een paar dagen weer oppakte, zag ik het meteen:

Zien jullie het ook? Nee? Wat als ik er deze foto bij zet?

Zien jullie het nu? Juist, precies, GROEN werd mijn hoofdkleur! Ik ben enthousiast begonnen met een groen boord, dat leek mij de mooiste kleur voor het boord (volgens het patroon moest die beige zijn). Daarna zou ik met groen verder blijven gaan voor de pas. Maar dat deed ik niet! 

Ik ging van start, en al snel merkte ik dat het wel onhandig was, de lichtste kleur in de teltekening werd bij mij groen (mijn donkerste kleur) en de donkerste kleur in de teltekening werd bij mij het beige, mijn lichtste kleur. Dus ik schreef bij mijn teltekening bij de blokjes erbij welke kleur garen bij welke kleur blokje hoorde, zodat ik ze niet zou gaan verwisselen. Ja duh, dat had ik al gedaan 😏😂.

Even dacht ik erover om het helemaal uit te halen en opnieuw te beginnen. Maar dat doe ik toch maar niet, want ik denk dat het helemaal niet mooi wordt met mijn oorspronkelijke plan. Als ik groen als ondergrond heb, worden beige en zalm gecombineerd in de FairIsle-patronen. Die kleuren steken (denk ik) niet genoeg af tegen elkaar, dus worden de patronen niet goed zichtbaar. Door het donkere groen te combineren met een lichte kleur, zijn die patroontjes juist wel heel duidelijk.

Okay,  ga ik uitkomen met mijn garen? Het patroon vraagt om 3 kleuren, 1 hoofdkleur en 2 kleuren voor de FairIsle, en dan van een 4e kleur een heel klein beetje voor een gehaakt randje langs de boorden. Ik zou groen als hoofdkleur nemen, en dan de FairIsle banen afwisselend maken met de combi beige-lichtzalm, en bruin-donkerzalm. En dan niet baan voor baan, maar de pas in de lichte kleuren (dat heb ik dan wel goed volgens plan gedaan), en daaronder een aantal banen in de donkere kleuren.

 Hoe nu verder? Ik brei eerst de mouwen tot hetzelfde punt als het lijf, dan is de lichte zalm waarschijnlijk op. Dan vervang ik die door de donkerzalm. Maar dan?

Ik hoor graag jullie mening!!!
A: Ik bestel een bol beige garen, en brei mijn hele trui met deze kleur als achtergrond. De bestelling moet waarschijnlijk een minimale waarde hebben, maar dat kan ik aanvullen met rondbreinaalden, daar kan ik er nog wel een paar van gebruiken. Dus geen onnodige aanvulling van mijn voorraad garens, ik heb echt wel genoeg! 

B: Ik kan nu verdergaan met beige, en dan ergens onder in het lijf en de mouwen de achtergrond veranderen in bruin. Dat vind ik wel heel praktisch, want de onderkant van je mouwen worden het eerste vuil (bij mij in ieder geval). Maar zal dat mooi zijn, of ziet het er dan echt uit als "ik kwam garen tekort"?

C: Ik kan nu verdergaan met bruin als achtergrondkleur. Daar ga ik niet mee uitkomen, ik zou als die bol op is dan weer moeten teruggaan naar beige als achtergrond. Dus dan wordt de achtergrond licht-donker-licht.

D: ik ga nu baan voor baan de achtergrond wisselen, dus beige-bruin-beige-bruin enz. Ik heb van beide kleuren een hele bol, dus dat komt uit. Het voordeel hiervan is denk ik, dat het echt zo lijkt te horen, de pas met lichte achtergrond, de rest afwisselend een lichte en donkere achtergrond.

Wat zouden jullie mij adviseren? Of heb je misschien wel optie E?
De komende dagen zal er van breien niet veel komen, ik hoop er in het weekend weer aan verder te gaan. En dan hoop ik dat ik van jullie heb mogen lezen, wat je me aanraadt.

Alvast bedankt voor het meedenken, en een hele fijne dag!

Update: dank jullie allemaal voor het meedenken! Het mag duidelijk zijn, optie A gaat het worden! En ik ga ook het lichte zalm bijbestellen.
Mijn plan was om de bol lichtzalm te gebruiken en daarna door te gaan naar de donkerzalm, maar ik wil gewoon doorgaan met de kleuren die ik nu ook al gebruik.  Ik bestel er ook wat rondbreinaalden bij, zodat ik er meerdere in dezelfde maat heb. Dat vind ik handig bij een trui als deze, met doorlopende FairIsle-patronen. Nu heb ik de steken van het lijf op een draad gezet, en brei aan 1 mouw, maar het liefste brei ik beide mouwen tegelijk. Dat vind ik niet heel handig om op 1 rondbreinaald te doen, zoals ik bij sokken doe, ik zet liever elke mouw op een aparte naald. En dan het lijf op een derde naald. Zo kan ik aan alledrie, om beurten, breien, en ga ik met de bollen breien op dezelfde plek in de mouwen en het lijf. Mocht er dan toch een licht kleurverschil zitten in de bollen, dan valt dat minder op, als het bij alledrie op dezelfde plek verandert. Zou ik nu de ene mouw breien, en bij de andere mouw de nieuwe bol nodig hebben, zo ik met 2 verschillende mouwen kunnen uitkomen.
Ik begrijp het als je denkt "mens, wat zeur je, dat zal toch niet heel erg veel verschillend zijn" maar dat is nu eenmaal de aard van het beestje, een Pietje Precies (schijnt een trekje te zijn bij mijn sterrenbeeld 😏)



12 opmerkingen:

  1. Het is dat je de tweede foto erbij plaatste, anders had ik het echt niet gezien. Ik vind het eigenlijk wel mooi zoals je het nu hebt gebreid en daarom zou ik voor optie A gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op de 1ste foto zag ik ook niet wat er verkeerd was en bij de 2de foto moest ik erg goed kijken. Ik zou voor optie A gaan en een bolletje bij bestellen. Trouwens dat gaat een mooie trui worden als ik dat zo zie. Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaan de banen tot onderaan door?
    Zo niet dan zou ik gaan voor optie E: het onderlijf effen groen.
    Daar heb je veel bollen van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent mij helemaal kwijt, ha, ha, ha. Maar het wordt vast een hele mooie trui.

    Groetjes, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oooh ja van die dingen hè. Dat je bijvoorbeeld maar blijft tellen en tellen en tellen en denkt 'hè hoe kan dat nou, als ik tel klopt het wel, maar als ik kijk naar wat ik heb klopt het niet'.
    Bij de eerste foto zag ik niks afwijkends. Bij de tweede kreeg ik het wel door: ik dacht; de verhoudingen bollen en trui kloppen niet :-)
    Gaat dit patroon het hele pand voor en achter door? Niet een effen stuk er in? Ik zou denk ik toch doorgaan met wat je hebt gebreid. Die kleuren combineren heel erg mooi. Het boord steekt mooi af en - net wat je zegt - zalm en groen steken goed bij elkaar af.
    Ik denk dat je er spijt van gaat krijgen als je halverwege de kleuren aanpast. Dan blijf je toch elke keer als je de trui aanhebt denken aan dat je het 'fout' gedaan hebt.
    Misschien komt er nog een aanbieding van de wolwinkel? Dat de verzendkosten gratis zijn? Een mens mag hopen tenslotte :-))
    Veel wijsheid gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou voor A gaan. Dan kun je lekker verder hoe je bezig bent. Ik vind je trui erg mooi worden :-).
    Fijne avond en succes.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zag het niet op de 1e foto en het duurde even voor ik het zag op de 2e, maar ik vind je trui zo wel heel mooi. Ik zou voor optie A gaan. Succes met de beslissing!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik zou gaan voor optie A, ik denk dat dit toch het mooist is.
    Optie B zou ik zeker niet doen en hoewel je veel groen hebt zou
    ik niet het onderste deel met groen afbreien dan is het effect
    van die mooie banen weg.Het groen komt vast nog weleens van pas
    voor iets anders.
    Succes met kiezen,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou ook voor optie A gaan: dat geeft een mooie ccontinuïteit en daardoor rust aan je trui. Extra rondbreinaalden (of leuke handwerkhandigheidjes) zijn nooit weg 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik reageer als mosterd na de maaltijd maar ik denk ook dat optie A een goede keuze is. En ik ben ook van 2 mouwen tegelijk breien. Spaart een hoop tellen uit. Succes met het vervolg. Het wordt weer hel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik snap het helemaal! Ben je Tweeling?

    BeantwoordenVerwijderen