Volgers

woensdag 19 januari 2022

Een vreemd verzoek van Drops

 Ik had gisteren in de titel van mijn blogje gezet, dat dat het laatste berichtje zou zijn over de Diamond Fire trui. Tja, ik wist niet dat ik een paar uur later een wat merkwaardig verzoek van Drops zou krijgen.

Zoals jullie weten, ben ik niet tevreden over het patroon. Het is gratis, en een gegeven paard moet je niet in de bek kijken (alhoewel een paard een edel dier is en dus een mond heeft...).

Ik ontving op Ravelry een verzoek van Drops: request to feature your photo, oftewel ze wilden graag een foto van mij (van de trui dus) gebruiken op hun site. 
Duh, beste mensen van Drops, bedankt voor het compliment, maar hebben jullie alleen mijn foto's bekeken, en niet de tekst erbij gelezen??!!
Jullie willen toch niet dat mensen, na het zien van mijn foto, mijn Ravelry-pagina gaan bezoeken, en dan lezen dat ik hun patronen slecht geschreven vind??!!
Ik ben een ervaren breister, en ben daardoor in staat om een patroon zodanig aan te passen dat de trui goed past, maar een beginnend breister, die wel eens een trui wil gaan breien, en daarvoor een patroon van Drops wil uitzoeken (mede omdat die gratis zijn) wordt toch wel afgeschrikt door mijn kritiek op hun patronen. Daarmee zouden ze een klant verliezen, nog voordat die echt klant is geworden. Want tja, de patronen zijn natuurlijk niet voor niets gratis, daarmee hoopt de firma Drops nieuwe kopers van hun garens te vinden. Want juist beginnende of wat minder ervaren breisters, zullen ervoor kiezen om een gratis patroon uit te proberen, met het garen waar het origineel ook mee is gebreid, om eenzelfde soort trui te kunnen breien. Zeker als het garen zo betaalbaar is als dat van Drops. Zo haal je kopers binnen voor je garens. En als de trui dan toch niet helemaal naar wens wordt, zal de breister (in eerste instantie) de schuld daarvan bij zichzelf zoeken, zo van "ik ben blijkbaar nog niet zo goed in het lezen van patronen". En vervolgens misschien nog een ander patroon gaan uitproberen, en opnieuw Drops garen daarvoor kopen.

Ik heb ze een vriendelijk berichtje terug gestuurd, met de vraag of ze mijn tekst wel hadden gelezen. Dat ik niet tevreden ben over hun patronen, maar dat ik begrijp dat je van gratis patronen misschien minder verwachtingen mag hebben. En dat ik niet wil dat ze mijn foto's gebruiken, omdat mijn tekst op mijn Ravelry-pagina mensen zou kunnen ontmoedigen een trui te gaan breien. En tenslotte dat ik het garen wel erg fijn vond om mee te breien.

Ik kreeg een antwoord terug, nee, ze hadden niet mijn tekst gelezen, alleen de foto's gezien en die zouden ze heel erg graag gebruiken op hun website. Sorry it's been a problem for you, stond er nog. 
En daarmee sluiten we het hoofdstuk Diamond Fire echt af, ik hoop de trui met veel plezier te gaan dragen, en ben benieuwd naar hoe dit garen zich houdt, of het (snel) gaat pillen of niet, het was de eerste keer dat ik de Nord-variant van het Dropsgaren gebruikte.

Allemaal een hele fijne dag!

En om dit blogje niet helemaal zonder plaatjes te laten, hier een sneakpeak van mijn nieuwste project:





12 opmerkingen:

  1. Hey Anja,
    Wat een apart verzoek kreeg je van Drops. Niet zo handig dat ze niet eerst de tekst gelezen hadden. Je nieuwe project ziet er erg mooi uit al met die kleuren.
    Fijne dag.

    lieve greotejs,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dom hoor van Drops, om niet het geheel door te nemen(lezen) maar je sneakpeak ziet er weer veelbelovend uit,
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vond het ook wel dom. Dank je, het is een leuk breiwerk.

      Verwijderen
  3. Het is waar dat de Drops-patronen op bepaalde plaatsen verwarrend zijn. Maar je kunt schriftelijk uitleg vragen, en ze antwoorden snel en in je eigen taal. Ik ga altijd eens lezen in de vragen die gesteld zijn, altijd vind ik daar het antwoord. Dus ik vertrouw het allemaal wel. De patronen van Drops zijn moderner dan de patronen in de breitijdschriften. Alle naden nog gaan toenaaien nadat je alles gebreid hebt, dat is toch verloren tijd eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ingrid, leuk dat je reageert!
      Om met het laatste te beginnen: ik brei bij voorkeur topdown, dus bij de hals beginnen en dan naar beneden, omdat je dan tussendoor kunt passen en geen naden hoeft dicht te naaien. Maar er zijn ook heel veel breisters die de voorkeur geven aan van beneden naar boven, in delen, en dan in elkaar naaien. Daar zijn op Ravelry heel veel moderne patronen voor te vinden.
      Over het eerste wat je schrijft: ik hoef geen uitleg, want ik begrijp precies wat er staat, maar als ik op pagina 3 de meerderingen lees, op pagina 6 lees hoeveel toeren ik dat stekenaantal moet breien en op pagina 8 de teltekening heb staan (en een andere teltekening weer op pagina 10), vind ik dat niet overzichtelijk. Ik brei nu een patroon waarbij je begint op pagina 1 en dan doorgaat tot de laatste pagina, waarbij je dan 1 apart vel hebt met alle teltekeningen bij elkaar.
      Een ander punt is, dat de maten in de patronen van Drops vaak niet kloppen. Dan lees je bij dat patroon op Ravelry bijvoorbeeld dat de armsgaten te krap zijn, en daar lopen dan heel veel mensen tegenaan. Dan kun je op garnstudio wel een vraag stellen, maar ze gaan je niet uitleggen hoe je dat kan oplossen. Ik als ervaren breister kan dan berekenen hoeveel steken ik extra opneem, maar een beginnend breister eindigt waarschijnlijk met een trui die niet prettig draagt, en dat vind ik erg jammer, want misschien wordt zo iemand daardoor blijvend ontmoedigd om kleding te breien, terwijl ik uit ervaring weet dat je daar zo ontzettend veel plezier aan kunt beleven.
      Maar nogmaals, de patronen worden allemaal gratis beschikbaar gesteld, dat vind ik absoluut te waarderen, en ik zou Drops zelf ook niet benaderd hebben, zij vroegen mij of ze mijn foto's mogen gebruiken, zodat die over de hele wereld te zien zijn. Daar zou ik me vereerd door kunnen voelen, maar als er dan iemand mijn Ravelry-pagina leest, of mijn blog, en daardoor afziet van het breien van kleding, zou ik dat heel jammer vinden, daarom werk ik er niet aan mee.

      Verwijderen
    2. Heel nobel van je! Nummer 6 en 8 kun je nu uit je "Ravelry-queu" gooien.

      Verwijderen
    3. Haha, daar had ik al in heel lange tijd niet gekeken, heb er gelijk nog maar wat meer vesten uitgegooid, ik ben geen vestenmens (zet nu ook een vestpatroon over naar ene trui)

      Verwijderen
  4. Grappig om er zo achter te komen dat Drops niet alles leest (al kan ik me dat ook wel voorstellen hoor, er worden immers heel veel Drops projecten gemaakt). Als ik lees hoe ze reageren na jou reactie, kan dat betekenen dat ze het niet erg vinden als er ook negatieve commentaren op hun patronen zijn óf ze hebben het gewoon ook niet gelezen nadat je ze erop geattendeerd hebt ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is het antwoord dat ik ontving, nadat ik ze had geschreven waarom ik niet wil dat ze mijn foto's gebruiken:

      Hi Anja, sorry about that. We didn’t see the project page, your picture came in the picture gallery for our pattern. Sorry if it’s been a problem for you.

      Have a lovely day,

      Ik begrijp dat ze onmogelijk alle commentaren kunnen gaan lezen, ik heb er ook geen flauw idee van aan hoeveel mensen ze zo'n verzoek sturen, maar het lijkt me slimme marketing om, voordat je zo'n verzoek verstuurt, je even checkt of iemand het patroon echt heeft gevolgd, of er misschien heel veel aan heeft aangepast of er negatieve kritiek op heeft.. Het verbaasde me trowuens wel, ik heb echt wel meer Drops patronen gebruikt, en daarbij staan foto's van een geblockte trui die ik draag, maar nooit een dergelijke vraag van Drops ontvangen. Nu heb ik er foto's bij staan van een ongeblockte trui aan een kledinghanger, dat vind ikzelf geen foto's om te gebruiken om je patroon te promoten. Maar goed, ikzelf zal geen Drops patronen meer gebruiken, ik waardeer het echter zeer dat Drops patronen gratis ter beschikking stelt.

      Verwijderen