Volgers

donderdag 4 januari 2018

restjes uitgesorteerd

Zo, ik had eerder deze week sokken uitgetrokken, en de goede delen op bolletjes gewikkeld.
Dit is wat ik nu heb liggen, om weer nieuwe sokken van te kunnen breien:
 Zwart, paars/blauw, en 3 effen blauwe restantbollen.
 Heel veel beige restjes
 en beige/bruin/blauwe resten.

Het thema bij de RestEndGruppe op Ravelry voor januari is de kleur bruin, dus ik ga eerst maar eens een paar sokken opzetten met de garens van de onderste 2 foto's.
Het zijn allemaal heel kleine restjes, ik denk dat ik maar eens blendersokken ga breien.
Ik heb het nooit eerder gedaan, maar kom op Ravelry soms erg leuke voorbeelden hiervan tegen.
Het idee is als volgt:
je breit sokken met gebruik van (hele) kleine restjes. Je breit niet 1 kleur op en dan de volgende kleur, maar je maakt steeds een rustiger overgang tussen de kleuren. Dit doe je door een aantal toeren de kleuren af te wisselen.
Bijvoorbeeld 1 toer nieuwe kleur, 2 toeren oude kleur, 2 toeren nieuwe kleur, 1 toer oude kleur en dan verder breien met de nieuwe kleur.

Ik ben gisterenavond lekker verder gaan breien aan de MossyWayKAL-trui. Ik hoef alleen de armen nog te breien, en die gaan best snel. Om de 7 naalden moet je steken minderen, en dat doe je aan de buitenkant van de mouw, best apart, normaal doe je dat juist aan de binnenkant zodat de minderingen niet zo te zien zijn. Maar bij deze mouwen loopt er een patroon van 2 recht, 2 averecht over het midden van de mouw, en je mindert de steken dus juist daar. Zo wordt het patroon steeds smaller.
Wacht, ik zet het even op de foto, dan is het duidelijker wat ik bedoel:
Hm, ik weet niet of dit nu echt heel verduidelijkt, anders moeten jullie geduld hebben, tot de trui af is.
Het is een fijn breiwerkje om 's avonds te doen bij tv of film kijken.

Heb ik een goede smoes om nu overdag, bij daglicht, te beginnen aan mijn nieuwe sokken, haha.
Want daarbij moet ik immers goed opletten dat ik bolletjes pak met precies hetzelfde kleurverloop. Ik wil immers wel 2 gelijke sokken breien, ik houd (voor mijzelf) niet van niet-precies-gelijkende sokken.

Wees gerust, ik zit echt niet de hele dag met een breiwerk in mijn handen hoor. Het huisje heb ik afgelopen dinsdag helemaal een goede schoonmaakbeurt gegeven, maar even een stofdoek erdoor en de stofzuiger gaat vandaag heus nog wel gebeuren. Tja, met een bijna helemaal zwarte poes in huis is dat nu eenmaal noodzaak. Maar ik heb het met liefde voor haar over hoor!
En ook dochter is nog vrij vandaag, dus ik denk dat we vanmiddag maar eens een fijne wandeling gaan maken.
Ik wens iedereen een fijne dag!

1 opmerking:

  1. Op deze manier is sokken breien extra spannend. Het is een beetje toveren met de bollen en de kleurtjes..
    Ach ja, dat huishouden... Ik lap het vaak genoeg aan m'n laars. En soms ga ik even als een gek tekeer en dan is het ook weer snel voor mekaar. Gewoon doen waar je zin in hebt!

    BeantwoordenVerwijderen