Volgers

zondag 28 januari 2018

Het dappere snijdertje

Kennen jullie het sprookje Het dappere snijdertje?
Het is een sprookje van de gebroeders Grimm.
Het sprookje begint met een vrouw die vruchtenmoes verkoopt, en 3 trappen op moet klimmen om moes te verkopen aan de kleermaker. Ze is boos als blijkt dat ze die 3 trappen op en neer moest voor de verkoop van maar een klein beetje moes.
De kleermaker besluit eerst zijn naaiwerk af te maken, en dan komen de vliegen op de moes af.
Hij slaat in 1 klap 7 vliegen dood.
Hij besluit daarna de wereld in te trekken, en vertelt o.a. aan een reus dat hij "in 1 klap er 7 doodde".
Dat maakt indruk op diegenen aan wie hij dit vertelt, maar hij vertelt er niet bij dat het 7 vliegen zijn, die hij gedood heeft.

Bij de RestEndGruppe op Ravelry breien we elke maand een paar sokken, in de kleuren van het maandthema. Dit jaar is het maandthema gebaseerd op een sprookje, en voor februari is het sprookje Het dappere snijdertje gekozen. De kleur voor februari is de kleur van de moes: lila.

Als ik op buienradar kijk is het in het grootste deel van Nederland een mooie, droge dag maar hier in het Noorden hebben we helaas de hele middag regen, en is het donker, somber weer.
Ach, mooi weer om nog een steekje te breien aan mijn trui. De panden zijn af, de mouwen schieten al lekker op, dan de draadjes wegwerken en de trui blocken.

En als ik bijna klaar ben met een werk, begin ik altijd al te denken over wat ik vervolgens wil gaan maken. Met het nieuwe maandthema was dat eenvoudig kiezen: op zoek naar paarse restjes sokkenwol.
Dit heb ik bij elkaar gezocht:
Ja sorry, met dat sombere weer is het lastig om de kleuren een beetje duidelijk op de foto te zetten, maar jullie zien de bolletjes nog wel langs komen, als ze eenmaal gebreid worden tot een paar sokken. Voor mezelf, want ik draag altijd handgebreide sokken, en dochter heeft maar zelden koude voeten, dus heeft niet zoveel gebreide sokken nodig. Zij draagt vooral graag dunne (enkel)sokjes.

Hebben jullie een leuk weekend gehad?

5 opmerkingen:

  1. Sokken breien staat nog op mijn to-do-lijstje :)
    Wel ben ik aan het rondbreien voor Willy Wolmuis :)
    Groetjes en veel breiplezier, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb bijna altijd wel een paar sokken op de naalden staan, ik vind het een heerlijk tussendoor-werkje.

      Verwijderen
  2. Leuk zo'n thema, het geeft je soms net een duwtje om niet steeds in hetzelfde te vervallen. Ik kende het sprookje niet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat thema is echt een leuk idee. Twee jaar terug was het thema bloemen, en toen maakte ik bijvoorbeeld sokken met rozen en sokken met zonnebloemen ingebreid. Dat vind ik nu wat lastiger, maar er zijn door anderen echt leuke sokken gebreid, met huisje en/of Hans en Grietje (thema januari).

      Verwijderen
  3. wat leuk een thema met kleur!!!! en ja ik kende het sprookje wel van het kleermakertje annex opschepper !!

    BeantwoordenVerwijderen