Volgers

dinsdag 1 mei 2018

de dag opfleuren

Het is vandaag een natte dag, het lijkt meer herfst dan lente, dus voor iedereen die deze dag met tegenzin begonnen is, even wat foto's om je dag wat op te fleuren.
Dit zag ik toen ik vanmorgen de gordijnen open deed. Een eekhoorntje, die onze eekhoorn-voerbak had ontdekt. We hadden die in een boom hangen, de enige boom in onze tuin. Maar, voor eekhoorns voldoet die boom kennelijk niet. We zien ze altijd druk klimmen en klauteren in de bomen rondom ons heen, maar in onze boom hebben we nog nooit een eekhoorntje gezien.
Nu staat die boom met de stam midden in de heg, waardoor het voor een eekhoorntje niet makkelijk is de boom in te klimmen. En alle bomen rondom ons staan net te ver weg van onze boom, om te kunnen overspringen. Dus hing het voederbakje maar een beetje zielig, ongebruikt aan de boom.
Met het mooie weer laatst (weten jullie het nog, die zon en heerlijke temperaturen) heb ik het bakje van de boom gehaald, leeggemaakt en goed schoongeborsteld. Vervolgens had ik hem op de grond gezet, bij de vogelvoederpaal. Om daar, in het zonnetje, lekker op te drogen.

Maar het bakje werd wel gebruikt, toen het in de boom hing. Niet door eekhoorntjes, maar wel door vogeltjes, die er zaadjes uit pikten. Verbazingwekkend om te zien, er zit een kleine ruimte tussen het kunststof plaatje aan de voorkant, en het deksel, en daar kunnen vogeltjes dus tussendoor om zaadjes te pikken.
Toen het bakje stond te drogen, zagen we regelmatig vogeltjes er naar toe gaan, en dan troffen ze dus een leeg bakje. Ik besloot om er dan toch maar het laatste zakje eekhoornvoer wat ik nog had, in te doen. Konden in ieder geval de vogeltjes gebruik van het bakje, en er de zaadjes uit pikken, de noten die overbleven zou ik dan wel achterlaten in het bos, of hier in de tuin leggen, zodat de eekhoorntjes er alsnog bij konden.

Vanmorgen zat dus meneer of mevrouw eekhoorn bij het bakje. Snel mijn telefoon gepakt, eerste foto zie je hem/haar in het bakje duiken. Haha, dat ging nog niet zo makkelijk, het deksel wilde weer dichtvallen, maar eekhoorn wilde nog eten pakken. Een paar pogingen verder had hij/zij een noot te pakken, en op de onderste foto zie je dat die lekker wordt opgepeuzeld.

Leuk om te zien, dan vergeet je toch helemaal dat je plannetjes voor vandaag letterlijk in het water vallen?!
Ik hoop dat ik jullie dag een beetje heb opgefleurd, maak er wat moois van!

3 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja, de plek is fantastisch, op een camping in een bosrijk deel van Drenthe. Dit is ons uitzicht vanuit de woonkamer op onze tuin.
      Maar het huisje is heel klein, heel eenvoudig en amper voorzien van basisvoorzieningen. Dus we kijken best uit naar een volgend huis. Dat zal nog wel een tijd gaan duren, maar tot die tijd houden we het hier prima uit hoor!

      Verwijderen
  2. wat leuk.. eekhoorntjes in de tuin!!

    BeantwoordenVerwijderen