Volgers

dinsdag 8 mei 2018

MKAL Löchrig

Ravelry kent heel veel forums, groepen met "iets" wat de leden met elkaar gemeen hebben.
Er zijn spin-, brei-, haakgroepen, groepen waarin men werkt met bepaalde garens, of patronen van een bepaald ontwerper enz.
Ik ben lid van een aantal groepen, waaronder 12 Socken Project.
Dit is een Duitstalige groep (maar Engels is ook toegestaan hoor).
In deze groep loopt nu een MKAL, dat staat voor Mystery KnitAlong. We breien dus allemaal hetzelfde patroon, maar weten vooraf niet hoe het eindresultaat eruit zal gaan zien.
De eerste keer dat ik mee doe aan een KAL waarbij vooraf niet bekend is wat we gaan breien.
Best spannend!
We wisten vooraf alleen dat het een paar sokken werd, dat je het kon breien met 1 garen maar ook erg leuk zou zijn als je diverse restjes garen gebruikte, en gezien de naam Löchrig, dat het een luchtig paar sokken zou worden, dus waarschijnlijk "iets met gaatjes".

Op de foto boven zie je garens die ik uitkoos.
De sokken worden van boord naar teen gebreid, beetje uit mijn comfortzone zogezegd, maar vooruit.
De kleine restjes in het midden werden gebruikt voor het boord.
De 2 bollen bovenaan (in de 1e foto) zijn bolletjes waarbij 2 verschillende garens samen zijn opgerold tot een bol.
Aanvankelijk wilde ik die zo ook gebruiken, maar dan werden de sokken best dik, niet logisch voor een zomersok (immers, met gaatjes).
Dus terwijl ik brei, splitst ik de bolletjes. Het paarsige garen brei ik, het gemeleerde garen wordt op een nieuw bolletje gewikkeld.
Bovenaan de bol met beide garens, linksonder het garen dat overblijft. Dat gemeleerde garen gebruik ik voor de voeten.

Het patroon van het been was leuk om te breien, het zijn maar 2 toeren die je steeds herhaalt. Eentje met omslagen, samenbreien en steek afhalen, volgende steek breien en afgehaalde steek daar overheen halen.
De volgende toer is alles recht breien.
Zou ik nu toch heus een patroon breien, zonder aanpassingen? Dat gebeurt met zelden!
Mijn 1e KAL ooit was eerder dit jaar, de groen-gele trui:
Ook toen hield ik me keurig aan het patroon! Dus misschien moet ik voortaan maar veel meedoen aan KAL's? Ach, ik vind het ook wel erg leuk om patronen aan te passen, als daarmee iets beter past bij mijn postuur of ik het op die manier meer naar mijn zin kan maken.

Drie weken achter elkaar krijgen we een deel van het patroon. Afgelopen zaterdag kregen we het 2e deel, dat is de hiel plus het begin van de voet.


Het is een leuk tussendoor-projectje. Aanstaande zaterdag krijgen we de rest van het patroon, en kunnen we de sokken afmaken. Ik ben wel benieuwd naar de teen, een reden waarom ik liever van teen naar boord brei is, dat je dan bij de tenen geen naad hebt.

2 opmerkingen:

  1. wat worden deze sokken weer leuk!! hahaha ik vind ze nu al gaaf staan.. er hoeven niet eens voet en teen stukken aan! een soort enkelwarmers! iki vind het knap hoe jij steeds restjes weet om te toveren tot pronkstukjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je compliment! Ik vind het gewoon het leukste om met meerdere kleuren te werken, maar ben ook wel een pietje precies, dus het moet niet te zien zijn aan het eindresultaat dat ik met restjes gewerkt heb.
      En ze zijn inderdaad zo ook al wel heel grappig. Ga er toch vandaag maar voeten aan breien, ben namelijk nogal een koukleum!

      Verwijderen