Volgers

woensdag 16 mei 2018

even geen handwerk te laten zien

Hallo lieve mensen,

Ik heb even geen handwerk te laten zien. Ben na een fijne week vakantie weer volop aan het werk, en in de tijd die overblijft ben ik vooral weer verwikkeld in heel veel juridisch gehakketak.
Het begint me steeds meer te verbazen, dat "recht hebben" iets heel anders is als "dat recht ook krijgen" in Nederland. Ik dacht dat zaken rondom echtscheiding in ons land wel goed zouden zijn geregeld (ik ben tenslotte niet de enige die een echtscheiding aanvraagt), maar niets is minder waar.

Ben nu al een half jaar bezig, en ook al is er van alles gebeurd, eigenlijk is er nog helemaal niets gebeurd! Ik ben nog steeds niet gescheiden, en het gaat ook nog wel een tijd duren voordat het wel zo is (ja, in theorie moet je in 2-3 maanden gescheiden kunnen zijn, maar alleen als beide partijen volledig daaraan meewerken, zo heb ik gemerkt).
Ik kan niet meer in mijn eigen huis, ik kan mijn eigen huis niet te koop zetten, ik moet alleen maar Job's geduld hebben en wachten tot... ja, wat eigenlijk?
Pft, word er soms zo moe van! Maar ach, het schijnt zo te zijn dat een echtscheidingsprocedure in Nederland niet langer dan 3 jaar mag duren! Vraag ik me gelijk af, wat gebeurt er dan na 3 jaar?
In ieder geval, daarvan is nu 1/6 deel voorbij, hooguit nog 5 delen te gaan (sprak zij zoet/zuur).
Achter de wolken schijnt de zon!

10 opmerkingen:

  1. dat van die 3 jaar klopt.. zo ben ik ook gescheiden, omdat mijn ex man na een half jaar opeens niet meer wilde scheiden...en dan ben je na 3 jaar automatisch gescheiden dus! ik had 3 kleine kinderen en kreeg het (leeggehaalde )huis en mijn man de rest (auto, inboedel) was allang blij dat de kinderen mij toegewezen werden.. en opnieuw beginnen is gelijk een frisse start ! en nee de poraktijk in nederland is heel anders dan de theorie... zo ook toen ik weduwe werd... moest 8 maanden wachten tot de svb had uitgezocht hoeveel en waar ik recht op had.. en die 8 maanden kreeg ik dus helemaal niks.. want ze geven geen voorschot! ik ging naar de sociale dienst, want ik dacht dat die daar voor waren, maar ik kreeg ook niks want ik was geen client.. een lening bij de bank kreeg ik ook niet, want ik had geen inkomen.. daar stond ik dan met nog 2 kinderen onder de 18 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeetje, jij hebt ook al heel wat meegemaakt in je leven. En toch ben je zo'n blij persoon! Bewonderenswaardig. Ik probeer het ook, maar kom nu net weer achter iets wat gebeurd is, en waar ik echt verbijsterd over ben dat dat kan. Maar goed, we houden moed, en aan het eind van de tunnel zien we echt wel licht, alleen de weg er naar toe is langer dan we zouden willen.
      Dank voor je reactie!

      Verwijderen
    2. anja.. alles komt goed!!! kwam bij mij ook steeds goed! en elke dag je zegeningen tellen helpt! steeds positief blijven! jouw zegeningen zijn je dochter, je kat en het feit dat je in een vakantiehuisje terecht kon met prachtige tuin!! velen zijn slechter af!

      Verwijderen
    3. Ik tel zeker mijn zegeningen, en mijn dochter is de grootste zegen in mijn leven. Wat betreft het vakantiehuisje: wij zouden het huis te koop zetten, en omdat dochter aan een nieuwe 4-jarige studie begon, en ze niet tijdens die studie kon verhuizen naar het andere deel van het land, zijn zij en ik alvast verhuisd. Maar toen we hier eenmaal woonden, had mijn man allerlei smoesjes waarom het huis "nog even niet" te koop werd gezet. Wij wonen al ruim 5 jaar in dit huisje, nu dus permanent (eerst gingen we elk weekend "naar huis").

      Verwijderen
  2. Hoi Anja, dank je wel voor je reactie op mijn blog. IK kende jouw blog niet maar ga hier zeker regelmatig lezen. Wat naar deze periode waar je nu in zit maar lees dat je een hele fijne dochter en een kat hebt. Veel sterkte met alles

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En welkom! Ik lees zeer regelmatig bij jou maar had, denk ik, nog nooit gereageerd. Ja, mijn dochter is fantastisch en onze poes is een droppie. We hebben ook 5 honden, die bij mijn man verblijven, en wij helaas al maanden niet meer hebben gezien (en ik verwacht dat dat ook nooit meer zal gebeuren). We hebben het daar heel moeilijk mee, maar hadden wel verwacht dat dit zou gaan gebeuren, dus min of meer ons er ook wel op voorbereid.

      Verwijderen
  3. Bah wat naar allemaal...ik geef je even een hele dikke knuffel...hoop dat het sneller voor elkaar is dan je denkt...liefs Ria x 💜

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de knuffel!!! Vandaag weer iets bizars gebeurd, we weten dat we van alles kunnen verwachten, maar wat er dan komt, is steeds weer iets wat we zelf echt niet hadden bedacht. Mijn advocaat is een oude rot in het vak maar ook hij verbaast zich over gebeurtenissen, die hij in zijn loopbaan niet eerder mee maakte. Never a dull moment, denk ik dan maar (wrang).

      Verwijderen
  4. Uhm niet om vervelend te zijn, heeft u ook al geregeld hoe het pensioen van beide verdeeld gaat worden? binnen twee jaar moet dit geregeld zijn anders heeft u geen recht op een gedeelte van uw ex pensioen.

    scheiden, de meest lang te rekken juridische gedoe die je kan hebben.
    Heel veel sterkte met alles!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de reactie! En helemaal niet vervelend, fijn dat u de moeite neemt om mee te denken! Ik heb er zeker al aan gedacht, ik heb na het uitspreken van de echtscheiding nog 2 jaar om dit regelen. En zoals de plannen nu liggen, gaat dit vanaf 2020 automatisch in. Dus als de echtscheidingsprocedure inderdaad 3 jaar gaat duren, hoef ik die verdeling van het pensioen niet eens zelf te regelen. (altijd overal het positieve van proberen te zien!). Hartelijk dank!

      Verwijderen