Volgers

vrijdag 13 juli 2018

Roze vest afgemaakt

Nog een vest wat ik een tijdje terug al breide, maar nooit heb afgewerkt.
Dit vest was al helemaal gebreid, alleen nog maar de draadjes wegwerken en knopen uitkiezen en erop naaien.

Hm, die draadjes, dat stelde niks voor. Maar die knopen?
Ik heb 2 dozen met vakjes, waarin ik heel wat knopen bewaar.
Maar ik vond geen knopen die bij het vest passen, qua formaat en qua kleur.
Nou ja, dan zelf maar maken.

Ik bedacht me om aan jullie te laten zien, hoe je dit heel eenvoudig kunt doen.
Ik pakte wat knopen die iets kleiner zijn dan nodig is om goed door het knoopsgat te blijven zitten.
Met een kleine haaknaald (nr, 2 als je die hebt) zet je 4 lossen op, sluiten tot een ring. In de ring 8 vasten haken, en sluiten met een halve vaste. Dan in elke vaste 2 vaste haken (= 16 v), weer sluiten met een halve vaste.
In elke vaste 1 v, en dan leg je de knoop erin.
Nu ga je minderen, door steeds 2 vaste samen te haken. Dat doe je eenvoudig als volgt:
insteken in 1e v, draad omslaan en doorhalen (je hebt nu 2 lussen over de naald), insteken in de 2e v, draad omslaan en doorhalen (je hebt nu 3 lussen over de naald), draad omslaan en door alle lussen halen. Dit blijf je herhalen.
Dan ziet het er zo uit. Draad afknippen *, en het gaatje dichtnaaien. Vervolgens niet afhechten, maar met dezelfde draad de knoop op zijn plek vastnaaien.
* = houd daarbij een stuk van ongeveer 15 cm aan het haakwerk zitten
En dat ziet er dan zo uit.

Nog even foto van de gehele voorkant van het vest:
En de achterkant:
En zo is ook dit vest klaar. Totaalgewicht 333 gram. Ja, het moet nog geblockt worden, met dit warme weer is dat zo gepiept.

Het motiefje dat ik heb gebreid komt uit dit patroon, te vinden op de website van Garnstudio.
Ik gebruikte het gaatjespatroon uit de onderkant van dit vest, en gebruikte het over het hele vest.

12 opmerkingen:

  1. Hoi Anja,
    Heel erg leuk geworden en wat een leuke oplossing voor de knopen.
    Zal ik zeker onthouden!
    Groetjes Roswita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb je handig opgelost. Ik vind het een lief vestje, beetje vintage eruitziend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een idee! Ik ga hem gebruiken😍

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Graag gedaan lieve mensen, altijd leuk om te lezen dat ik iemand kan helpen. Mijn moeder maakte al mijn kleding toen ik kind was (ja, zelfs ondergoed) en zij maakte wel stoffen knopen, daar heb je speciale apparaatjes voor. Omhaakte knopen kan ik me dan weer niet herinneren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi vestje, ik houd wel van dat romantische..
    Maar wat een verschil in kleur op de foto's; ik neem aan dat het roze is en geen lila...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, het is echt oudroze, een kleur die goed past bij zo'n romantische uitstraling.

      Verwijderen
  6. Prachtig vest inderdaad. En had nog nooit zulke knopen gezien> bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een schattig vestje!!! jouw manier om knopen te maken is weer anders dan de mijne.. ik haak bolletjes in de goede grootte en gebruik die als knopen.. jouw manier ga ik ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jouw manier ken ik, en heb ik ook al wel eens gebruikt, maar dat vind ik beter werken bij stugger garen zoals katoen, niet bij dit hele zachte garen. Ben benieuwd of mijn manier je bevalt!

      Verwijderen