Volgers

maandag 22 oktober 2018

handwerken

Van het voornemen gisteren, om lekker verder te gaan met het haken van kerst-sterren kwam niets terecht. Ik had van zaterdag op zondag 6 uur geslapen, en dat betekent dat mijn spieren die nacht de kans kregen te ontspannen. Ik rekende er daardoor op, dat ik lekker aan het freubelen zou kunnen.
Zal ik het ooit leren, dat niet ik maar de fibro bepaalt wat ik wel of niet kan doen?

Nou ja, dat is ook precies waarom ik al zo vroeg begonnen ben met het opzoeken van patroontjes en de eerste sterretjes heb gehaakt. Ik weet tenslotte niet hoe vaak ik een sterretje kan haken, en hoe vaak het gewoonweg niet kan.

Geen nieuwe sterretjes om te laten zien dus, maar ik heb nog wel iets anders:
Een proeflapje dat ik eerder maakte, met de 2 verschillende groene garens.
Omdat ik met 2 draden ga breien in plaats van 3 tegelijk, wilde ik toch een proeflapje maken, om de juiste stekenverhouding te weten. En tegelijkertijd probeerde ik uit, hoe het er uit zou zien met een dubbele gerstekorrel van 2 steken breed. Want ik wil er een patroon in breien, als ik gewoon tricotsteek ga breien zal de trui ontzettend gaan uitzakken, en dat is niet de bedoeling.

Misschien handig als ik even uitleg wat een gerstekorrel is? Dat is een bepaalde breisteek, waarbij je in de 1e toer afwisselend 1 recht 1 averecht breit, en in de 2e toer dit laat verspringen, dus recht boven averecht en v.v.
Bij een dubbele gerstekorrel verspringt het om de 2 toeren. Als je heen en weer breit is dat erg makkelijk, je verspringt in de heengaande toer, de teruggaande toer brei je de steken zoals ze zich voordoen.
En ik geef er nog een andere draai aan, door 2 re 2 av te breien.

De 2 steken re 2 av naast elkaar koos ik, omdat het met dit harige garen bijna niet te zien is als je 1re 1av breit, je krijgt dan alleen maar een rommelig, onrustig effect, terwijl ik juist een mooi rustig patroon voor ogen heb.
Onderin (2 draden donkere draden samen gebreid) versprong ik om de andere toer. Ik vond dat nog altijd een veel te druk beeld geven.
Ik ging over naar 1 draad donker en 1 draad licht garen samen gebreid.
En wisselde van patroon om de 4 naalden. Dat vind ik een veel mooier, rustiger beeld geven.
Ik wisselde naar 2 draden lichtgroen, en wisselde nog een keer om de 2 toeren en vervolgens om de 4 toeren. Ja, ik ben er wel uit, het wordt wisselen om de 4 toeren.

Ook weet ik nu precies welke stekenverhouding ik met deze manier van breien krijg: 22 st x 30 nld.
En omdat handwerken niet lukte, heb ik gisterenavond mijn laptop maar op schoot genomen, en ben ik op zoek gegaan naar een patroon met die stekenverhouding. Want alhoewel ik zelden een patroon echt volledig volg, is een leidraad voor de juiste maten natuurlijk altijd handig.

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te lezen hoe je aan het experimenteren bent.. Ik weet zeker dat er iets heel leuks ontstaat uit dat proeflapje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat jij het weer leuk vindt om te lezen! Ik doe dat vaak zo, bedenk iets, probeer het uit, bevalt het niet haal ik het weer uit, en ga op zoek naar een ander idee. Ik beleef aan het bedenken en uitproberen net zoveel plezier, als aan het uiteindelijke resultaat breien of haken. En ik heb er geen moeite mee om iets uit te trekken. Ik heb wat truien in de kast die ik nooit blijk te dragen, dan is er toch "iets" wat me er niet aan bevalt. En die zal ik de komende tijd wel gaan uittrekken, om met het garen iets nieuws te maken, wat wel naar mijn zin is. Kost me dan geen geld en ik ben lekker bezig (onbedoeld heb ik zo dubbel plezier van het (dure) garen verwerken haha)

      Verwijderen
  2. ja zo rommel ik ook aan met proeflapjes!!! zonde toch van je tijd en moeite als je dit doet op truigrootte en je moet alles weer uithalen!

    BeantwoordenVerwijderen