Volgers

dinsdag 30 oktober 2018

een gokje wagen

Laatst liep ik even binnen bij een kringloopwinkel. Er zijn er meerdere bij ons in de omgeving, en ze hebben allemaal zo hun eigen charme. De winkel waar ik nu inliep, heeft vaak mooi serviesgoed en goede kwaliteit kleding, meubels en boeken. Ze hebben ook wel een handwerk-afdeling, maar de prijzen vind ik daar erg hoog. Ik liep toch maar even langs de stellingen, je weet immers nooit...
En ik trof het!
Ik zag deze zak liggen:
En toen ik hem omdraaide, zag ik dit:
Ik zag er wel aardig wat sokkenwol in zitten. De prijs?
€ 1,95 daar wilde ik wel een gokje voor wagen!

Toen ik thuis kwam, heb ik de zak gelijk open gemaakt. Dit zat er allemaal in:
291 gram zwart/wit/grijs garen. Zien jullie in het rijtje rechts de 3e bol van boven? Dat is grijs-groen garen, Zareska Maris.
Het is hetzelfde garen wat ik eerder gebruikte, om deze sokken van te breien:
Daar is nog wel wat van over, dus het komt goed van pas dat ik er nu nog een beetje meer van heb.
Van deze 291 gram, samen met wat restjes sokkenwol die ik nog heb, kan ik 4 paar sokken breien.
Vier paar!
Verder zaten deze groene en bruine garens in de zak, ook precies 291 gram.
Niet allemaal sokkenwol, maar in elk geval zeker genoeg voor 1 paar sokken. 
Dat maakt samen al 5 paar.

127 wit en ecru:
voor het merendeel geschikt om leuke patroontjes te breien in sokken.
Qua gewicht goed voor bijna 2 paar sokken!
Dat maakt zeven!

en deze kleine toegift:
Leuk om een klein randje in te breien.

Er zaten 3 bolletjes blauw garen in:
Samen wegen ze 65 gram.

Behalve de zak kocht ik ook nog deze bol donkerblauwe sokkenwol voor € 0,50:
Samen dus ruim 165 gram blauw garen, daar kan ik makkelijk 2 paar sokken voor mijzelf van breien. En dan staat de teller op 9 paar sokken.
En daar betaalde ik € 1,95 + €0,50 = € 2,45 voor!

Nou, dat was het gokje meer dan waard! Binnenkort zullen jullie de garens vast wel terug gaan zien, want het wordt tijd om weer een paar sokken op de naalden te gaan zetten!

17 opmerkingen:

  1. Leuk als je zoiets tegenkomt! Je kan er weer lekker mee vooruit.

    Ik kijk ook altijd in de kringloopwinkel of ze iets voor mijn hobby hebben. Ik kocht dit voorjaar een grote zak met metalen kralen en hangertjes, dat was ook zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet het natuurlijk altijd afwachten wat je in een kringloop tegen komt, maar soms tref je het.

      Verwijderen
  2. Dat was dus een beetje een verrassingspakket! En fijn dat je het kunt combineren met wat je al hebt, op die manier is het een goede investering geweest.. Ik pak ook nogal eens garen mee bij de kringloop, maar dan is het eigenlijk gewoon voor de voorraad. Ik vind het zo fijn om zomaar iets te kunnen pakken als ik het nodig heb..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, doe ik ook wel hoor. Als ik iets tegenkom wat me aanstaat qua kwaliteit en prijs, dan hoef ik er niet direct een project bij in mijn hoofd te hebben. Nadat ik eerder dit jaar een vliegengordijn maakte van heel veel restjes garen, is er ook niet heel veel sokkenwol meer op voorraad (nou ja, alleen nog hele bollen, geen restjes meer) dus ik let nu even goed op of er sokkenwol in de kringloop ligt, kan ik weer lekker vooruit.

      Verwijderen
  3. Wauw, dat is nog eens een koopje.

    Die bruine acryl perle is ook heel fijn om te borduren.
    Het wordt al jaren niet meer verkocht.
    Als ik het ergens tegen kom neem ik het altijd mee.
    In mijn vorige huis had ik er gehaakte valletjes en gordijntjes van hangen en die bleven behoorlijk kleurvast.
    Terwijl de valletjes die ik van katoen haakte binnen de kortste keren verkleurd waren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie tip, van die acryl perle, dat wist ik niet. Ik kom het wel eens vaker tegen (in andere kleuren) maar laat het dan liggen, omdat het zo dun is. Ik twijfelde juist over de kleurvastheid hiervan. Ik houd van gehaakte randjes en gordijntjes, dus een volgende keer toch maar meenemen!

      Verwijderen
    2. Na zeven jaar zag ik nog maar ietsje kleurverschil.

      Verwijderen
  4. De likerobot heeft je gevonden (niet op de link klikken)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er een jaar terug of zo een aantal keren bezoek van gehad, toen kon ik het verwijderen, nu zo te zien niet meer, vervelend, want ik hoop dat andere bezoekers niet de fout maken het aan te klikken!

      Verwijderen
    2. Ik ben deze de laatste tijd al vaker tegen gekomen.
      Vreemd dat verwijderen niet lukt.
      Morgen nog eens proberen.

      Verwijderen
    3. Ik heb het net nog eens geprobeerd, had inmiddels al 3 reacties van deze "persoon" binnen, maar verwijderen lukte weer niet. Er staat ook "spam" als keuze bij, dat maar eens aangeklikt en ja hoor, de reacties zijn nu toch weg.

      Verwijderen
    4. Kijk, zo leer je nog eens wat.
      Zou zo dijn zijn als blogger veranderingen doorcommuniceerde naar de gebruikers he.

      Verwijderen
  5. Ik weet nooit of het sokkenwol is als ik die restjes zie. En dan koop ik het maar niet. hoe kan ik zien dat het sokkenwol is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ai, lastig, sokkenwol is anders samengesteld dan andere garens. Een deel van het materiaal is synthetisch, dat maakt het slijtvast en rekbaar, beide belangrijk bij sokken. Als er nog een band om zit, kun je daar dus kijken naar de samenstelling. Daar moet dan polyamide of nylon genoemd worden (meestal 20-25%, de rest is wol). Maar ook bijvoorbeeld bamboe ipv synthetisch materiaal kan gebruikt worden. Als die band er niet bij zit, kun je het voelen. Maar dat is lastig uit te leggen, zo via tekst.

      Verwijderen
    2. Ha ha, ik moet dus gewoon naar een bol kopen en danmleer ik vanzelf wel hoe het moet voelen.😁

      Verwijderen
    3. haha, ja, ben bang dat er weinig anders op zit. Voelen en ruiken kunnen we helaas nog niet via het wereldwijdenet verspreiden.

      Verwijderen
  6. wat een sokken schat ben je tegen gekomen zeg!!! veel brei plezier er mee!

    BeantwoordenVerwijderen