Volgers

maandag 1 oktober 2018

Geen talent voor geld uitgeven

Ik lees graag blogs, een heel aantal staan hier rechts in een rijtje genoemd, dat zijn voornamelijk creatieve blogs. Maar ik lees ook graag blogs die op de één of andere manier te maken hebben met geld besteden/besparen. Zo'n blog is bijvoorbeeld zuinigaan.
Vandaag schrijft ze over het wel of niet hebben van het talent om geld uit te geven.
En dat vind ik een leuk onderwerp.

Ik ben opgegroeid in een gezin waarin vader fulltime werkte en moeder fulltime thuis was voor het huishouden, de zorg voor de kinderen, kortom, huisvrouw was.
Ik kan me niet herinneren dat ik op de lagere school een klasgenootje had, waarbij het anders was. Waarvan moeder een betaalde baan buitenshuis had, of waarvan vader niet fulltime werkte, of waarvan de ouders gescheiden waren. Dat kwam vast wel voor in ons dorp, maar ik denk dat de kinderen uit die gezinnen op de openbare school zaten, en niet op de (vrij streng) christelijke school waar ik naar toe ging. Want op onze school was dat allemaal "niet zoals het hoort, niet christelijk".

Goed, ik dwaal af (terwijl er nu een flinke hoosbui los barst, oeps, ik dwaal weer af...)

Talent voor geld uitgeven.
Zuinigaan vroeg zich af, of het nu vanuit jezelf komt of vanuit je opvoeding of vanuit je ervaring, dat je wel of niet makkelijk (teveel) geld uitgeeft.
Ik denk dat het voornamelijk in jezelf zit. Dat ik daar zo over denk, komt uit mijn eigen ervaring.

Mijn vader werkte fulltime, en verdiende daarmee, zoals ik veel later pas te weten kwam, een riant salaris. Mijn ouders spraken nooit met ons over geld, ik had als kind geen flauw idee dat wat bij ons in het gezin normaal werd gevonden, in de meeste andere gezinnen niet gebeurde, omdat dat niet kon worden betaald.
Voorbeelden: elke 4 jaar kocht mijn vader een gloednieuwe auto, elke zomer gingen we 3-4 weken op vakantie in landen als Oostenrijk en Zwitserland. Het plan was altijd 4 weken, maar in verband met heimwee van mijn moeder en broer, werd het meestal een paar dagen ingekort. En daarnaast waren er nog vakanties met Pasen, Pinksteren, Hemelvaart e.d.
Maar ook andere dingen realiseerde ik me als kind helemaal niet. Mijn moeder haalde op vrijdagochtend geld van de bank, en ging dan langs de groenteboer en slager. Dat hun producten veel duurder waren dan in de supermarkt, wist ik niet als kind. Wij aten elke zondag door mijn moeder  gemaakte groentesoep (met rundvlees en gehaktballetjes van rundergehakt, en vers gesneden groenten). Pas toen ik volwassen was, kwam ik erachter dat soep van oorsprong werd gemaakt uit restjes! Daarna aten we ofwel stoofperen ofwel snijbonen, die werden op zaterdag door mijn moeder geschild/gesneden en voorgekookt, net als de soep. Ook toen waren dit best dure groenten.
We aten nooit varkensvlees, en hadden A-merken limonade. Bij mijn vriendinnetje kreeg ik altijd aanmaak, die ik veel lekkerder vond, maar mijn moeder weigerde die te kopen (dat was niet voor ons-soort mensen, maar ik begreep nooit wat ze daar nou mee bedoelde). Op vrijdagmiddag ging mijn moeder naar de supermarkt, laadde haar karretje vol, rekende bij de kassa af, en dan werd door winkelpersoneel alles in grote broodkratten geladen. Die werden dan later die middag bij ons thuis gebracht. Zo hoefde mijn moeder nooit te sjouwen met de boodschappen. Pas veel later hoorde ik dat die winkelier dit deed, om te voorkomen dat de "rijkere" klanten ervoor zouden kiezen met de auto naar de Appie te rijden, in het dorp verderop.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik een keertje bij een klasgenootje ging spelen. We hadden buiten gespeeld, en haar moeder riep ons binnen voor wat drinken. Haar vader was net thuis uit zijn werk. Ik kan me nog herinneren dat de man een overall droeg (ketelpak noemden we dat toen). Niet dat ik daar bij na dacht, mijn vader droeg altijd een pak met stropdas naar zijn werk. Toen ik de limonade op had, zei de vader iets tegen mij, waarvan ik heel erg schrok. Dat wij dat thuis zeker nooit dronken? Nee, dat klopte. Man, ik heb er letterlijk een paar slapeloze nachten van gehad! Mijn moeder merkte natuurlijk wel dat ik ergens mee zat, en uiteindelijk durfde ik het te vragen: mama, zijn wij arm?
Want ik had de man duidelijk verkeerd begrepen. Ik dacht dat hij bedoelde dat wij dat vast nooit thuis dronken, omdat we dat niet konden betalen!
Toen heeft mijn moeder mij toch maar een paar dingen uitgelegd. Ik vond het altijd wel wat raar, als ik voor het eerst bij een klasgenootje thuis ging spelen, werd me altijd eerst gevraagd in welke straat ik woonde, daarna van wie ik er dan één was (oftewel wat is je achternaam). Dat zat zo: ons dorp bestond uit een aantal wegen die parallel aan elkaar liepen. In de middelste straat woonden de directeuren van de scheepswerven, de notaris, arts enz. In die straat stonden de enige koopwoningen van ons dorp. De huizen in de andere straten waren eigendom van de scheepswerven, en werden bewoond door de werknemers. Dus als je vertelde in welke straat je woonde, wist iedereen direct bij welke scheepswerf jouw vader werkte. En als je onze straat noemde, dan had jouw vader dus een hoog inkomen.
Wist ik veel! Ik kwam gewoon gezellig bij een klasgenootje spelen! Maar zo werkte dat voor de volwassenen duidelijk  niet.
Ik vond het als kind altijd wel leuk, als mensen die mijn achternaam hoorden vroegen: ben jij dan de kleindochter van ....? Yep, dat was ik! Ik was zelfs naar haar vernoemd, en daar was ik maar wat trots op, want iedereen vertelde altijd dat zij zo'n lieve vrouw was! Mijn oma had een winkel. Toen zij ging trouwen hadden haar ouders een huis met winkel voor haar laten bouwen, zodat zij voor haar eigen inkomen kon zorgen, best bijzonder, als je bedenkt dat zij in 1924 trouwde! De winkel werd gesloten toen mijn moeder mij verwachtte, en mijn oma overleed toen ik net 10 jaar was, heel goed heb ik haar helaas niet gekend, maar juist daarom vond ik het altijd zo bijzonder om van anderen over haar te horen.
Pas vele jaren na haar overlijden, toen ik in de genealogie dook, ontdekte ik dat zij enig erfgenaam was geweest van een zeer rijke familie (haar zus overleed aan tuberculose toen ze 18 was). Mijn vader is zelf opgegroeid met personeel, en mijn oma had de inkomsten uit de winkel helemaal niet nodig, dat deed ze klaarblijkelijk echt voor haar plezier!

Als ik terug kijk op mijn eigen jeugd, kom ik tot de conclusie dat spaarzaam zijn niets te maken heeft met je opvoeding maar alles met jezelf. Althans, ik praat nu dus vanuit mijn eigen beleving.
Dat mijn oma uit een familie kwam van zogeheten "oud-geld" wist ik niet. Mijn opa overleed 8 jaar na mijn oma, en in al die jaren weigerde hij nieuwe kleding te kopen, hij droeg het laatste jaar zelfs vestjes die van mijn oma waren geweest! Het schijnt zo te zijn dat "oud-geld" leert dat je het geld niet opmaakt, maar probeert er meer van te maken, om dat weer door te geven aan de volgende generatie. Nou, mijn grootouders leefden zeer beslist naar die regel!
Mijn vader en moeder zijn ook nooit big-spenders geweest in mijn ogen. Goed, de zaken die ik hier eerder vermeldde, dat dan wel. En ja, het brood en gebak kwamen van de warme bakker, en er waren abonnementen op krant, L.ibelle, speeltuin, zwembad, D.onald Duck, B.obo, T.ina, ik ging naar turnen en orgel-les, en bij al die zaken werd nooit gepraat over wat dat kostte.
Toen ik ergens ging werken waar ik met het OV niet op tijd kon zijn, en ik dus een autootje wilde kopen, besloot mijn vader dat dat een nieuwe werd. Ik had net niet genoeg spaargeld daarvoor, hij legde het resterende stukje bij, dat betaalde ik hem in een paar maanden weer terug.
Nu, achteraf, realiseer ik me dat een tweedehands auto voor de deur gewoon ondenkbaar was voor mijn ouders. Toen legde mijn vader het anders uit: ik moest elke dag naar de andere kant van Rotterdam rijden, dat betekende elke dag in de file voor de Van Brienenoordbrug of de Noordtunnel, dan moest ik gewoon een betrouwbare auto hebben (een tweedehands auto was in zijn ogen niet betrouwbaar).

Mijn broer en ik groeiden op in hetzelfde gezin, met dezelfde bedragen aan zakgeld op een bepaalde leeftijd. Maar zijn zakgeld was elke week op, en het mijne ging in mijn spaarpot. Als ik weer een mooi rond bedrag bij elkaar had gespaard, ging ik met mijn spaarboekje naar de bank, om het daar op te laten zetten.
Als er cadeautjes moesten worden gekocht, voor verjaardag van mijn vader/moeder, voor vader/moederdag of Sinterklaas of wat dan ook, dan stelde mijn broer altijd voor, om samen een cadeau te kopen. Ik betaalde in de winkel, en hij zou het mij terug betalen. Nou, ik heb wel eens tegen hem gegrapt dat als ik al die bedragen had bijgehouden, en nu met rente alsnog van hem terug betaald zou krijgen, het een behoorlijk bedrag zou zijn! Want dat terug betalen, daar is het nooit van gekomen. Ik zat daar ook niet mee, ik had meer dan genoeg aan mijn zakgeld, ik kon alle cadeautjes kopen die ik wilde, en de rest spaarde ik.

Gelukkig maar, dat we zo in elkaar steken, en niet andersom! Mijn broer kwam terecht in het bankwezen, goed betaalde baan met lease-auto en de hele rataplan, en echtgenote heeft haar eigen bedrijf. Ze hebben het (financieel in elk geval) heel goed.
Van mijn inkomen zouden ze absoluut niet weten rond te komen. Daar kreeg ik vroeger ook nog wel eens vragen over hoor, hoe wij dat nu toch deden van onze arbeidersloontjes. Ja, klinkt niet aardig misschien, ik denk dat ze daar niet eens bij stil stonden. 
Maar dat zuinig zijn met het geld dat ik had, heeft er dus altijd al in gezeten. Als ik mijn spaarcentjes telde, om te zien of ik al een mooi bedrag bij elkaar had om naar de bank te brengen, ergerde mijn vader zich daaraan. Het deed hem denken aan zijn moeder, die op zaterdagavond nog even de stoep voor de winkel veegde (zodat die op zondag netjes was) en daarna het geld moest tellen van de winkel. Hij had daar een negatieve associatie mee, en hij raadde ons altijd af om voor onszelf te beginnen. Want dan ben je nooit klaar, zei hij dan.
En ja, het feit dat er een kindermeisje was, en huishoudster, kok, personeel voor het schoonmaken van het huis enz., zal betekenen dat mijn vader in de praktijk weinig zijn ouders zag, en voornamelijk door het personeel werd opgevoed, en ook al sprak hij daar nooit over, hij vond dat duidelijk niet fijn.
Zelf werkte hij aan het einde van de straat, en elke middag om kwart over 4 was hij thuis. Dat zal vast te maken hebben gehad met zijn eigen jeugd.

Zo, heb je het helemaal tot hier gehaald? Knap! Want ook al wil ik graag over meer aspecten in mijn leven schrijven, de meeste lezers komen hier toch voornamelijk voor de creatieve blogjes, denk ik zo.
Of niet? Het schijnt dat ik bij de statistieken kan zien welke blogs het meeste worden gelezen, toch eens een kijkje nemen. Of nog beter: wat vinden jullie het leukst om te lezen, waarom komen jullie hier langs? En zijn er onderwerpen die je niets vindt, of waarover je juist wel wat meer van me wilt lezen? Laat het maar weten hoor.

Zo, inmiddels is het weer droog, en probeert het zonnetje door te prikken. Nog even de tuin in.

22 opmerkingen:

  1. Hoi Anja,

    Geweldig dat je dit allemaal met ons wil delen.
    gr. Roswita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan, en welkom, ik geloof niet dat ik je naam eerder voorbij zag komen.

      Verwijderen
  2. Mooi geschreven en een interessant inkijkje hoe je met geld omgaat of er tegenaan kijkt door wat je van thuis hebt meegekregen.
    Ik kwam hier door de titel van dit stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, en leuk dat je mijn blog hebt gevonden. Ik lees al heel lang bij jou mee, toevallig net een reactie bij je achtergelaten.

      Verwijderen
  3. Bij ons was het net tegenovergesteld. Mijn moeder kwam uit een heel arm gezin elk kind moest vanaf 14 jaar werken en mijn vader stond er vanaf zijn 16 de alleen voor. Die ging bij een tante in de kost..
    Mijn ouders waren zeer spaarzaam en mijn vader maakte van niets weer iets. Hij verzoolde zelf zijn schoenen. Ik reed op een fiets met een brommer zadel.. . Hij timmerde eigen bedden en kasten.
    Mijn moeder maakte voor ons poppenkleertjes en verzon zelf allerlei spelletjes. Zij maakte niet onze kleding want ze kon niet naaien. Wel breien. Ik maakte mijn eigen kleding vanaf mijn 14 de.
    Wij gingen wel vaak op vakantie. Maar met een tent en later een vouwwagen. Ik ben gewend om weinig uit te geven. Hubbie komt uit een gezin waar er veel gekocht werd en waar alles het beste van het beste moest zijn. We hebben er samen een goede tussenweg in gevonden vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gek toch, ik heb het gevoel dat juist ik iets heb gemist in mijn jeugd, juist omdat er niet de noodzaak was creatief te denken. Mijn moeder maakte al mijn kleding, zij was voordat ze trouwden werkzaam op het kleding-atelier van Peek & Cloppenburg en kon geweldig mooi naaien. Maar dat deed ze niet om geld te besparen, naaien was haar grote passie. En breien, haken, borduren enz. En daarbij werd dus niet gelet op de prijs van lapjes of bolletjes wol. Toen ik 18 jaar was wilde ik zo ontzettend graag een kledingstuk in de winkel kopen! Dat is toen best een "gevecht" geweest, want mijn moeder zag niet in waarom ik dat wilde. Wij gingen altijd in de kledingwinkels kijken naar wat ik leuk vond, en mijn moeder maakte het dan thuis na. Ik vond dat erg knap, zonder patroon of een foto of wat dan ook, maar ik wilde graag een lange winterjas, omdat ik elke dag lange tijd op een tochtig bus-station moest doorbrengen, en die wilde ik zo graag eens een keertje "gewoon" in een winkel kopen. Uiteindelijk was het mijn vader die mijn gevoel daarbij begreep, en besloot dat er voor die ene keer een jas werd gekocht!

      Verwijderen
  4. Leuk om te lezen. En het maakt mij niet uit waarover je schrijft, want ik lees het gewoon allemaal.

    Dat kinderen uit een zelfde gezin toch anders met geld omgaan, heb ik wel bij mijn eigen kinderen gezien: onze oudste MOEST zijn geld altijd het liefst zo snel mogelijk uitgeven en onze jongste was altijd heel erg spaarzaam. En we leerden ze toch op een zelfde manier hoe je met geld om moest gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geldt voor mij precies hetzelfde, maakt niet uit wat jij schrijft, ik lees het ook allemaal!
      Best bijzonder dat kinderen zo hun eigen persoontje zijn, en dat ze ondanks opvoeding zo ontzettend van elkaar kunnen verschillen. In het Engels noemen ze dat nature & nurture, zeg maar aanleg & opvoeding.

      Verwijderen
  5. Tja, dit is een heel interessant onderwerp. Ik denk dat het deels in je genen zit, maar de invloed van hoe het er vroeger thuis aan toe ging zie ik ook vaak terug. Maar mensen kunnen soms ook heel erg veranderen in hun koopgedrag door bewuste keuzes te maken of door omstandigheden.
    Als het over voedsel ga, dan kies ik voor goed, gezond en vers en soms ook wel biologisch. Aan uitgaan geef ik praktisch niets uit, behalve op vakantie gaan. Kleding ook zeer matig en weinig. Ik geef niet om sieraden, luchtjes en make up. Tja, ik denk dat ik zeker geen gat in de hand heb...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ...ik denk het ook niet, zo'n beeld heb ik in ieder geval helemaal niet van je. Voedsel vind ik ook erg belangrijk, gezondheid is niet te koop maar voor een deel wel te beïnvloeden door wat je eet en drinkt. En uitgaan? Hm, ik moet zeggen dat we het afgelopen jaar best wel wat dagjes-uit hebben gehad. Een dagje Efteling, waar we achteraf het entreegeld van terugkregen, omdat het die dag zo hard sneeuwde. Wij vonden het juist heel erg leuk, zo was het een echte Winter-Efteling, maar kennelijk waren er nogal wat mensen ontevreden geweest dat de achtbanen niet in werking waren. Houden wij helemaal niet van! Doordat we het geld van die dag terug kregen, konden we gewoon nog een keer een dagje-uit zonder dat het extra kostte.

      Verwijderen
  6. Ik vind het jyist wel leuk om vanalleswatjetoe te lezen.
    Alleen maar sokken wordt vast een beetje saai.

    Mijn ouders hebben beide een heel arme periode gekend.
    Mijn vader als oorlogswees, mijn moeder was al heel jong weduwe.
    Maar in mijn jeugd hadden we het financieel gezien best goed.
    Met pasen en in de zomer op vakantie en soms de herfstvakantie ook nog.
    Maar wij kregen bij alles te horen dat we goed moesten beseffen dat dat niet bij iedereen zo was en dat we ons gelukkig mochten prijzen.

    Mijn moeder maakte ook onze kleding, maar twee keer per jaar kregen we ook kleding uit de winkel.
    Ik had als klein kind de mazzel dat ik een groter nichtje aan de andere kant van het land had, dat in een beroemd kinderkoor zong.
    Die meisjes kregen elk jaar een nieuw jurkje van een beroemde ontwerper.
    Dus kreeg ik elk jaar het afgedankte haut couture jurkje.

    Van mijn vader heb ik meegekregen dat je geen geld uit moet geven dat je niet hebt.
    En zo leef ik ook.
    Toch voelt het vaak nog alsof ik geld als water uit geef.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor jouw verhaal, ik vind het heel bijzonder om die persoonlijke verhalen van mijn lezers hier te mogen lezen. Geld uitgeven dat je niet hebt, is mij ook geleerd hoor. Wat dat betreft was die eerste auto van mij wel bijzonder, want ik ga daarvoor een lening aan. Weliswaar bij mijn vader, die mij daar zelf toe verplichtte, maar toch...Mijn ouders hadden hun eerste 2 huizen contant betaald bij aankoop, voor het huis waar ik vanaf mijn derde jaar in opgroeide hadden ze een hele kleine hypotheek afgesloten, die ze zo snel mogelijk hebben afgelost. Mijn moeder heeft ons vaak verteld over de pijn in haar buik die ze had gehad, omdat ze geld leenden voor een huis! En toen we hoorden om welk luttel bedrag het ging, schoten broer en ik hartelijk in de lach. Jaren later hebben we ze uitgelegd dat het misschien slim was om toch een hypotheekje aan te gaan, zodat ze een aftrekpost hadden.

      Verwijderen
  7. vind het heerlijk om persoonlijke dingen te lezen..naast alles te zien wat iemand maakt!!!
    hier in armoede groot geworden in de schone schijn.. mijn pa had een garage, maar was ziekelijk, en vroeger geen kinderbijslag voor zelfstandigen en geen ziekengeld, gelukkig woonde een kinderloze broer van mijn moeder en zijn vrouw op loopafstand van ons en mochten we om de beurt logeren bij tante co.. en moecht je elke dag kiezen wat je wilde eten.. niks was te gek !!! alleen versgebakken witbrood?? ok!! ( thuis alleen brood van gisteren omdat dat goedkoper was) biefstuk?? ja hoor jij krijgt een grote! enz enz en ome gerrit dioe portier bij het parkhotel was in rotterdam nam voor "voor zijn hond " de overgebleven broodjes van het ontbijt mee en de vleeswaren en kaas.. die hond??? dat waren wij!!!
    zelf ook nooit rijkdom gekend..zelfs een 9 maanden zonder enig inkomen gezeten toen mijn vorige man overleed..eerst moest er uitgezocht worden of er nog pensioen ergens was en onder welke noemer ik moest vallen. en 3 jaar geleden door de dood van mijn moeder 2 jaar zonder inkomen gezeten, mijn uitkering werd 2 jaarstop gezet omdat ik 15.000 euro erfde.. met heeeeeeeeel zuinig aan doen heb ik dat gered. gelukkig ben ik van de zelfmaak.. eigen brood bakken, groente telen in de tuin.. elke boom of struik geeft vruchten in mijn tuin.. sap en jam maken enz enz en omdat er altijd geld naar schoonfamilie gestuurd wordt en werd in afrika was ik gelukkig al bekend met heel goedkope gezonde gerechten.. en weet je wat?? dat is alles vers.. van het seizoen.. bij turkse winkels !!! pakjes en zakjes kosten gewoon veel duurder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tjonge, nog zo'n heel persoonlijk verhaal, dank je wel dat je dat met ons wilt delen! Het Parkhotel, dat ken ik nog wel (geboren in Rotterdam, alhoewel ik er nooit heb gewoond), mooi toch dat de restjes aan de portier werden meegegeven in plaats van weggegooid (en wat zullen jullie blij geweest zijn om hond te spelen, haha).
      Dat het jou niet mee heeft gezeten rondom het overlijden van je vorige man wist ik, dat van je uitkering stopzetten na het overlijden van je moeder niet. Je hebt in die 2 jaar dus de 15.000 euro erfenis moeten opmaken, voordat je weer in aanmerking kwam voor een uitkering? Triest toch, als je bedenkt dat je moeder (en vader) dat waarschijnlijk hadden gespaard door zuinig te leven. Dat vind ik ook wel wrang hoor, dat het beleid in NL toch een beetje lijkt op: spaar vooral niet, want als je later "recht" zou hebben op geld vanuit de overheid, moet je eerst je spaargeld opmaken. Zo gaat het kennelijk ook met oudere mensen die in een verzorgingstehuis terecht komen, eerst hun spaarcentjes opmaken. Maar een ander, die nooit heeft gespaard, krijgt wel direct financiële hulp, dat vind ik best oneerlijk. Mijn vader is alleen (moeder is overleden), hopelijk kan hij tot zijn dood zelfstandig blijven wonen (dat is zijn grote wens) maar anders zal hij zelf voor alle kosten opdraaien. Nou, daar hebben mijn oma en opa dan zo goed voor op de centjes gepast!
      Ik vind jou altijd zo'n positief mens, hier en op je eigen blog, ik kom er altijd graag lezen. Toch schrijf je zelf met name over het haken. Wil je je persoonlijke verhaal niet kwijt op je blog?

      Verwijderen
  8. soms wel en soms niet... heb er best wel persoonlijke blogjes bij staan.. maar mijn kinderen vonden het niet zo leuk..om maar eens zachtjes te zeggen.. die zijn heel erg anti -online.. ze hebben geen facebook, alleen mijn oudste voor haar bedrijfje. en ik mag ook alleen met toestemming een foto plaatsen van een kleinkind..en dat terwijl ik er wel 8 heel mooie exemplaren van heb!! maar om de ruzie voor te zijn.. dan maar niet over prive.. en alleen wat ik zelf meemaak en doe, maar dat is niet zo heel veel hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel begrijpelijk hoor, dat ze het niet fijn vinden als je foto's van je kleinkinderen plaatst, kun je niet een compromis sluiten, je mag wel foto's plaatsen maar met een vlek over het gezicht? Want ik kan me voorstellen dat je heel graag over je kleinkinderen vertelt. Maar je hebt graag gelijk, het is geen ruzie waard!

      Verwijderen
  9. Wij waren vroeger thuis niet arm en ook niet rijk. Ik heb een heerlijke jeugd gehad en zeker de waarde van het geld geleerd. Na de mavo vanaf mijn 16e ben ik gaan werken en in de loop der jaren heb ik diploma's gehaald en steeds wat doorgegroeid. Wij hebben het dus goed en kunnen leven zonder geldzorgen en kunnen sparen. Ik kan goed sparen maar kan ook genieten om geld uit te geven aan zaken waar ik plezier aan beleef. Nu het kan smeer ik dan ook een duurder cremmetje op mijn toet dan toen het niet kon. Ik heb me wel eens schuldig gevoeld omdat je van zo'n potje ook twee weken een gezin kan voeden, maar ik werk er hard voor en geniet er elke keer weer van. Het voordeel van wat meer te kunnen besteden is dat je nog wel eens een ander wat kan toestoppen omdat die het niet makkelijk heeft. Het allerbelangrijkste in mijn leven is in elk geval de gezondheid en de liefde van mijn man, kinderen, kleinkind en dierbare familieleden en vrienden. Dat maakt me rijk.
    Ik vind je blogjes leuk hoor ongeacht waar je over schrijft.
    Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je lieve reactie. Ik ben het helemaal met je eens, gezondheid en liefde zijn zoveel belangrijker dan geld! Die maken je veel rijker dan geld je ooit kan maken!

      Verwijderen
  10. Grappig. Je verhaal roept herinneringen op. Mijn broer kwam halverwege de week altijd geld bij mij lenen. Zijn traktement was op. Ik was nog aan het bedenken wat er mee te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ben ik gelukkig niet de enige met zo'n broer...!

      Verwijderen
  11. hoi Anja ,
    ik lees je blog ook altijd hoor en leef in gedachten met je mee wij hadden het ook niet breed thuis maar heb het nu hardstikke goed
    ik haak ook altijd van alles breien doe ik haast niet meer ben altijd aan het haken dekens voor het rode kruis het goede doel dus ,
    en ik las van Ineke over het parkhotel ken ik ook heel goed heb er als kamermeisje gewerkt toen ik jong was 50 jaar geleden inmiddels alweer,
    groetjes van Emi een fan .

    ps. ik heb geen blog .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Emi, dank voor je leuke en lieve reactie, en het meeleven! Ik wilde je gelijk al opzoeken, leuk, heeft ze een blog? Niet dus, helaas.
      Leuk dat je meeleest, en nu ook reageert. Wat mooi dat je dekens maakt voor goede doelen! Die zijn helaas altijd nodig.
      Wat leuk toch, dat de wereld eigenlijk maar zo klein is. We kennen elkaar allemaal niet persoonlijk, maar het Parkhotel blijkt dan toch een verbindende factor, net als het handwerken.

      Verwijderen