Volgers

donderdag 18 oktober 2018

terug bij af

De groene trui is weer terug bij af. Eerder deze week zette ik met 3 draden tegelijk een trui op, breide een halsboord en een stukje van de schouders, en mijn conclusie: dat wordt niet naar mijn zin!
Net voordat ik de naald eruit wilde trekken, bedacht ik me om een foto te maken (ik leer het nog wel!)

Zo op de foto ziet het er misschien zo slecht niet uit, maar het werd met elkaar toch wat te compact.
Ik gebruikte bewust een rondbreinaald dikte 3, om te voorkomen dat het een te luchtige trui zou worden. Een dikkere naald kan natuurlijk, maar dan worden het van die grote steken, dat vind ik niet zo mooi. Dus ga ik opnieuw de trui opzetten, maar dan met 2 draden tegelijk.

Dat betekent wel, dat ik veel verder kom met het donkere garen. Ik zal er niet een hele trui mee kunnen breien, en ik wil het lichtere garen er ook wel graag bij combineren.
Ik kan natuurlijk de helft in donker garen breien, de andere helft in het lichte garen.
Of ik brei met 2 draden tegelijk, en dan van elke kleur 1 draad, dan krijg je over de hele trui een gemeleerd effect.
Of ik ga toch voor kleurverloop, eerst 2 draden donker, dan 1 draad donker en 1 draad licht, en dan eindigen met 2 draden donker. Dan krijg ik 3 verschillende kleurvlakken, waar ik er eerst 4 bedacht had.

Ik ben geneigd tot dit laatste.
Dan zal ik waarschijnlijk wel garen gaan overhouden, wat op zich weer niet genoeg zal zijn voor nog een trui. En twee dezelfde truien vind ik ook niet echt leuk.
Misschien een twinset? Kennen jullie dat nog? Een trui en vestje in precies hetzelfde garen, wat je dan over elkaar draagt?
Ik heb ze "vroeger" wel veel gedragen, volgens mij was dat begin jaren tachtig erg in de mode. Wat ik  me ervan herinner, waren dat wel altijd truitjes met een korte mouw, en een vestje met lange mouwen. En dan voornamelijk in zomergarens. Dan kon ik overdag het truitje aan, en als het dan avond werd, en een wat frissere dag was, droeg ik het vest er overheen.

Een truitje met korte mouw van dit warme garen slaat natuurlijk nergens op, ik ben een koukleum dus dat zal ik zeker niet gaan dragen.
Maar misschien een mouwloos vestje, dat ik op kille dagen over de trui heen draag, als een soort bodywarmer?
Misschien eerst maar eens aan de trui beginnen, en dan zie ik wel hoeveel garen er over blijft.

En opnieuw: jullie ideeën zijn meer dan welkom!!!

10 opmerkingen:

  1. Hoi Anja,
    Mooi garen, zo te zien.Ik zou er alleen niet het blauw bijdoen, dat
    doet een beetje afbreuk aan de rest, denk ik.
    Misschien een idee om er een extra grote losse col bij te maken
    voor als het echt koud wordt.
    Ik lees wel wat het resultaat wordt, veel succes!
    Groeten van Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee, die col, zeker voor een kloukleum als ik ben! Ik denk inderdaad dat ik het beter bij de 2 groene garens kan houden.

      Verwijderen
  2. Ik vond het blauw nou juist zo mooi erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het er wel mooi bij kleuren, vandaar mijn twijfel, maar het zijn weinig meters, dus ik ben ergens een beetje bang dat het zo "zielig" zal ogen. En ik denk dat het wat te druk wordt, als ik er een kleurverloop in ga breien, en waarschijnlijk toch ook een kabel langs de raglanmouwen. Maar dat is dan weer 1 van de vele voordelen van het topdown breien (van boven naar beneden dus): misschien is een randje onder aan de panden en mouwen wel leuk, en dat kan ik dan bepalen als het bijna af is. Tja, zo brei ik eigenlijk altijd mijn truien en vesten, ik heb een vaag idee in mijn hoofd, en gaandeweg (of eigenlijk breiende-weg) beslis ik hoe ik verder ga. Daarom brei ik zelden volgens een patroon, ik kan een patroon heel mooi vinden, maar er is vrijwel altijd wel iets wat ik dan tegen even anders wil.

      Verwijderen
  3. Twinset, jaaaaa.zo'n mooi ajour patroontje in het truitje en dan een vestje erover.Geweldig vond ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh meid, hou op, ik had als tiener zo'n twinset, zalmroze met een ajour patroontje, zie het zo weer voor me!

      Verwijderen
  4. Pppfffft, je hebt het al weer uitgetrokken... Tja, als het niet naar je zin is, dan kun je dat ook maar het beste doen. Korte pijn, zeg ik dan maar..
    Dat blauw vind ik leuk om subtiel in de boordjes te doen, even een accentje mag wel. Leuk als je er bv een spijkerbroek bij aan hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja hoor, ik ben daar heel makkelijk in, wordt het naar mijn zin dan haal ik het uit, want ik ga geen kleding maken om in de kast te hangen. Je hebt gelijk, op een spijkerbroek staat dat blauwe accentje vast wel erg leuk. Ik ga morgen of zo maar weer eens aan een nieuw boord beginnen, en dan zie ik wel wat het gaat worden, ik blijf twijfelen, dat blauw maakt het sportiever, zonder blauw wordt het geheel wat eleganter denk ik. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen...!

      Verwijderen
  5. minder compact wordt veel mooier! zo,n mouwloos vest is ideaal,, kan ook over andere kleding heen gedragen worden !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja de eerste opzet was te compact. En inderdaad kan ik een mouwloos vest ook over andere kleding dragen. Toen ik 50 werd had ik als verjaardagscadeau een kleur- en kledingadvies gekregen (op mijn eigen verzoek hoor). Veel van mijn kleding bleek al de juiste kleuren te hebben, en het voordeel daarvan is dat het onderling makkelijk te combineren is. Ook aan het kledingadvies heb ik veel gehad, daarbij krijg je een duidelijk overzicht wat bij jouw lichaam wel of juist niet past. Zo blijkt mijn voorkeur voor raglan-mouwen heel passend bij mijn postuur, waarschijnlijk is die voorkeur niet voor niets ontstaan... Maar ook model en lengte van broek, jurk, rok, jas, welke prints wel of juist niet enz.

      Verwijderen