Volgers

dinsdag 4 december 2018

kleding naaien

Ik heb al eerder verteld dat mijn moeder, voordat ze trouwde, werkte als coupeuse bij Peek & Cloppenburg. Ja, in de vijftiger jaren werd de kleding nog gewoon in Nederland gemaakt!
Zij kon ontzettend goed naaien, en ik heb daar als kind onbewust toch heel wat van opgepikt.

Ik brei al vanaf mijn 16e mijn eigen truien en vesten, en toen ik begin 20 was, wilde ik ook graag leren om kleding te naaien. Mijn moeder zag het niet zo zitten om mij les te geven, dus ging ik op naai-les. Heel leuk, en ik maakte (al zeg ik het zelf) ook beslist mooie kleding. Broeken, rokken, jasjes, bloesjes, ik leerde het allemaal. Maar ik vond er niets aan!
Ik weet niet wat het is, maar een naaimachine werkt bij mij als een rode lap bij een stier!
Dus stopte ik met kleding maken. 
Toch is een naaimachine natuurlijk ontzettend handig om te hebben, bijvoorbeeld voor het naaien van gordijnen.
Omdat het naaimachine niet hier staat, heeft dochterlief eerder dit jaar gordijnen gemaakt met de hand.
Pft, petje af hoor!
Laatst zat ze opeens met een lap stof en naald en draad aan tafel. Ik had een hele tijd geleden wat gordijnstalen van mijn werk mee naar huis genomen. De stof ging er uit, en de stalen moesten uit het schap worden gehaald.
Zonde natuurlijk om dat dan zomaar weg te gooien. Er zijn altijd wel collega's die er iets creatiefs mee weten te doen, en ook ik nam wat stalen mee.Een aantal dikke, donkere gordijnen, waarvan ik extra overgordijnen maakte. We hebben in het huisje gele gordijntjes, die vrij dun zijn. In de winter houden ze beslist geen kou van de ruiten tegen. Door de extra gordijnen tussen de gele gordijnen en de ramen te hangen, komt er veel minder kou de woonkamer in. Ideaal!
Maar ik nam ook een staal mee met een bloemenprint.
En daarmee was dl aan de slag gegaan.
Met dit als eindresultaat:
Ik vind het erg knap, zonder patroon en helemaal met de hand in elkaar gezet!
Keurig een rits erin, en zo heeft ze gratis en voor niets een fleurige rok erbij! 
(gratis, want het garen en de rits had ze nog liggen, ooit gekocht voor een werkstuk op school, maar toen niet gebruikt omdat de opdracht werd gewijzigd).

7 opmerkingen:

  1. Netjes gedaan hoor. En wat een werk, zo met de hand!

    Wat jij met naaien hebt, heb ik met breien. Ik kan het wel, maar het is niks voor mij en ik krijg er ook nog last van mijn schouder van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij kunt prachtig naaien heb ik al wel gezien. Heb je al eens geprobeerd te breien met een rondbreinaald? Die belast je schouders niet (maar als je er gewoon geen lol in heb moet je het gewoon niet doen!)

      Verwijderen
  2. Handige dochter heb je! En dat ze dit helemaal met de hand heeft gedaan, tjonge... dat is best een klus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut een flinke klus, maar ja, als je de energie niet hebt om met je hele lijf in beweging te zijn, kun je vaak nog wel met je handen bezig zijn. Als klein kind leerde ik breien en vond er niks aan, toen ik net 16 was en een sportblessure opliep waardoor ik min of meer aan de bank gekluisterd raakte, heb ik uit nood het breien weer opgepakt (hele dagen is ook zo wat).

      Verwijderen
  3. wat een leuk stofje en wat een leuke rok is het geworden !!! heb vroeger veel genaaid, maar alleen voor mijn kinderen.. maakte ook leuke jurkjes en broekjes van oude gordijnen en overhemden waarvan het boord was versleten... maar voor mezelf nooit iets gemaakt.. nu repareer ik alleen nog maar op de machine, ik vind er niks aan aan naaien.. kan ook niet met patronen werken... de kinderkleding naaide ik met oude net te kleine kleding die ik los knipte en dan de stof rondom 3cm groter knipte en dat weer aan elkaar te naaien.

    BeantwoordenVerwijderen