Volgers

donderdag 27 december 2018

3% BTW verhoging

Op 1 januari a.s. gaat het lage BTW-tarief van 6% naar 9%. Dat lage tarief betaal je over de huishoudelijke boodschappen, water, boeken, de kapper, medicijnen, kaartjes voor het theater en zo nog wat "eerste levensbehoeften".
Dat betekent simpel gezegd, dat een brood wat nu € 1,06 kost, straks € 1,09 gaat kosten.
Dat lijkt niet veel, 3 cent voor een brood, maar bedenk wel dat dit geldt voor alle boodschappen!
Een gemiddeld gezin (bestaat dat?!) zal zo'n 300 euro meer moeten betalen voor precies hetzelfde.
Oftewel 25 euro per maand.
Verwacht wordt dat de mensen met hogere inkomsten meer dan die 300 euro extra kwijt zullen zijn, bijvoorbeeld doordat zij meer uitgaan en buitenshuis eten. Maar ik denk dat zij het minder zullen voelen...
In de afgelopen weken heb ik tijdens het boodschappen doen, steeds wat houdbare producten erbij gekocht, om zo een voorraadje te hebben. Natuurlijk, die extra 3% blijven en uiteindelijk zal ik ze ook moeten gaan betalen, maar door nu wat dingen op voorraad te kopen, spaar ik toch wat uit.

Ik koop het kattenvoer (droog en nat) altijd al groot in. Het is heel lang houdbaar, en ook al wonen we in een klein huisje, de voorraad voor een half jaar, kunnen we prima een plekje geven. Voor kleine zakken voer van anderhalve kilo betaal je ruim 10 euro per kilo, een zak van 10 kilo kost (niet in aanbieding) nog geen 60 euro, oftewel nog geen 6 euro per kilo. Dat vind ik een groot verschil. Ik houd, tegen de tijd dat ik weer moet gaan bestellen, goed in de gaten of er een aanbieding is op het voer, en tot nu toe is het me steeds gelukt om voor ongeveer 5 euro per kilo voer te bestellen voor een half jaar. Dat is de helft van wat ik zou betalen, als ik steeds kleine zakjes van anderhalve kilo zou kopen!
Hetzelfde geldt voor de zakjes natvoer die onze poes ook te eten krijgt.

Ja, ik weet dat er goedkoper kattenvoer te koop is. Dat hebben we ook wel uitgeprobeerd hoor, maar helaas kreeg ze daarvan diarree, of vielen we bijna flauw als ze een grote boodschap deed op de kattenbak. Bij dit voer heeft ze deze problemen niet, haar vacht glanst prachtig, en ze mankeert nooit iets. Dus wil ik graag dit voer blijven kopen voor haar.
Zij zit lekker in haar vel, dat is mij het geld zeker waard. Bovendien, als haar ingewanden steeds problemen geven, kan dit uiteindelijk leiden tot een bezoekje aan de dierenarts, dan ben ik waarschijnlijk meer geld kwijt, nog naast de stress die het haar geeft om naar de dierenarts te moeten (plus natuurlijk dat het voor haar ook niet fijn is als ze zich niet lekker voelt doordat ze goedkoop voer te eten krijgt).

Hebben jullie ook een voorraadje aangelegd in verband met de BTW-verhoging, of vind je dat niet nodig?



8 opmerkingen:

  1. Eerlijk gezegd heb ik er helemaal niet bij stil gestaan. Maar het jaar is nog niet voorbij en dus heb ik nog kans om wat extra dingen in te slaan. Bedankt om het te laten weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb altijd een voorraadje van bepaalde dingen en nu heb ik een grotere voorraad, wij letten op ‘onze’ kleintjes 😜
    Groot gelijk, je kunt je geld maar een keer uitgeven!
    Bewust met geld omgaan is nooit verkeerd, natuurlijk niet alle mensen met financiele problemen, maar wel een aantal zouden dan niet in financiele probelemen zijn gekomen.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of het nu noodzaak is of niet, het is voor iedereen verstandig om goed na te denken over elke uitgave. En ik ben het met je eens dat zeker een deel van de mensen die financieel in problemen zijn geraakt dit hadden kunnen voorkomen of beperken door bewust met het geld om te gaan. Ik begrijp het wel, als je eenmaal schulden hebt en geen uitweg ziet, dat je dan een mentaliteit krijgt van "het maakt nu toch niets meer uit" zoals je dat ziet in programma's zoals Een dubbeltje op z'n kant, maar vaak zijn dat mensen die helemaal geen schulden hoefden te hebben, als ze bij elke uitgave beter hadden nagedacht. En nee, ik zeg zeker niet dat dat voor iedereen geldt!!!

      Verwijderen
  3. Ik ga echt geen voorraadje aanleggen.
    Met mijn uitgavenpatroon kost de btw verhoging me pakweg 26 euro per jaar.
    Ik kan er niet wakker van liggen.

    Kattenvoer koop ik ook duur.
    Ik heb een kotskatje en een allergieën katje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 26 euro per jaar? Dat betekent dat je per maand maar zo'n € 72,50 per maand besteedt aan alle eten/drinken voor mens en dier? Dat vind ik heel erg netjes (en ook erg weinig, zou graag bij je in de leer gaan hoe je dat doet!)

      Verwijderen
  4. heb geen grotere voorraad dan normaal... en we zijn weer belazerd tot en met de kreet het MOET van europa.. das namelijk helemaal niet waar.. er zijn zelfs eeg landen waar de btw op voedsel 1 % naar beneden gaat naar 5 %.
    ik koop meestal alles in het groot in das altijd goedkoper dan kleine verpakkingen.. rijst met 25 kilo tegelijk bv ( ik eet om de dag rijst) aardappelen altijd per zak van 10 kilo net als uien enz enz eet basic dus nooit kant en klaar of afbak of kook eten. gesneden groente ook zo'n geld verslinder!!!! en soms is diepvries goedkoper en net zo gezond als vers..spinazie bv 1 pond diepvries kost 60 cent maar een enorme zak verse van een pond bijna 2 euro! als je die kookt blijft er maar een ons of wat van over!
    wat me wel opgevallen was de laatste tijd.. is dat de prijzen van alle eten al maanden lang aan het stijgen zijn.. soms met 50 cent per keer ! roomboter, rijst, eieren om maar iets te noemen..kon ik 5 maanden geleden nog voor 80 a 90 euro per maand boodschappen doen voor 2 volwassenen , red ik het de laatste maanden soms niet eens voor 100 euro. ben ook bang dat de prijzen gewoon in januari naar boven afgerond worden dus dat ik straks 150 euro kwijt ben per maand.. hoop dat ik er naast zit want met al die andere verhogingen (gas, water en elektriciteit en ziekenverzekering) heb ik die 150 euro niet eens !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wist niet dat ze als smoesje "het moet van Europa" gebruikten, maar ja, dat doen ze haast voor alles. En dat het in andere landen dan zakt, is toch wel heel erg! Het salaris-strookje moet in januari hoger gaan uitvallen, maar met al die prijsstijgingen houdt iedereen er gewoon (een stuk) minder van over.

    BeantwoordenVerwijderen