Volgers

vrijdag 28 december 2018

de laatste dagen van het jaar 2018

Het is alweer 28 december, nog even en het jaar 2018 ligt in z'n geheel achter ons.
Nu heb ik een handwerkplannetje voor 2019, en daar wil ik echt pas na de jaarwisseling aan gaan beginnen. Tja, gevalletje sterrenbeeld Maagd, een perfectionist.
Maar wie hier al langer mee leest weet ook, dat ik echt die laatste dagen van het jaar niet door ga brengen zonder een handwerkje.

Vorige week zijn dochter en ik door onze voorraad wolletjes en bolletjes gegaan, voor het 2019-plan.
Ik heb toen ook mijn sokkenwolletjes uitgesorteerd, en mijn kaartjes met maaswol erbij gepakt.
En ik denk met deze restjes en de maaswol 3 paar sokken voor mijzelf te kunnen breien.
Ik ben begonnen aan het eerste paar, allerlei tinten grijs (geen 50 maar toch best veel, haha), met wat zwart en bordeauxrood er tussen door.
Een tweede paar zal een stuk vrolijker worden. Ik heb een (niet complete) bol donkerblauwe sokkenwol, en daar ga ik deze kleurtjes blauw, wit en roze mee verwerken tot sokken.
En tenslotte:
In de RestEndGruppe op Ravelry is het thema bekend gemaakt voor 2019: Kindheitsreste. Tja, hoe vertaal je dat nu het beste naar het Nederlands? Het gaat om bekende figuren uit de kindertijd (en die kindertijd speelde zich dan af in de 70er en 80er jaren). Thema voor de maand januari is Heidi.
En daarmee de kleur groen (van de Alpenweiden waar ze vaak in speelde).
Ik kan me herinneren dat ik als kind een boek van Heidi had. Heel veel van de avonturen die ze mee maakte, kan ik me niet herinneren, wel dat ze vaak buiten ging spelen met haar vriendje Peter.
Okay, dit derde paar sokken ga ik niet meer in 2018 beginnen, simpelweg omdat ik echt niet de andere 2 paar sokken af zal hebben voor het einde van het jaar, en bovendien, de Heidi-sokken moeten natuurlijk pas in januari gebreid gaan worden.

Groene sokken dus. Nu heb ik net een paar sokken af, waarin ik resten groene sokkenwol verwerkte, dus ik vroeg me af of ik wel mee kon doen in januari. Nou, dat lijkt wel te gaan lukken, zoals jullie zien op de foto hierboven. Bovenin groene maaswol, rechts gele en onder bruine maaswol, en in het midden wat er nog over is van de 4 bollen Strompegarn, waar ik al 3 paar sokken van heb gebreid. Dat garen heeft z'n geld wel opgebracht zeg! Ik betaalde € 3,95 per bol, dus voor €15,80 heb ik straks 4 paar sokken! Van garen dat heerlijk breit, heerlijk draagt en voor zover ik dat nu kan bepalen, ook heel mooi blijft bij dragen en wassen.

6 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee.
    Zou nooit bij me opgekomen zijn om met maaswol te gaan breien.
    En ik heb nog een hele doos staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wil waar je je sokken mee stopt, dus sokken ermee breien kan ook prima. Ik heb er al eerder sokken mee gebreid en die blijven super mooi. Zal vanavond even een foto van plaatsen (ben nu nog op mijn werk, even pauze houden)

      Verwijderen
    2. Arg, autocorrect op mijn mobiel! Er moet natuurlijk staan Het is WOL!

      Verwijderen