Volgers

maandag 11 juni 2018

sokken breien

Toen dit jaar begon, had ik me voorgenomen om dit jaar 365 blogjes te schrijven, gemiddeld dus eentje per dag. Tot vorige week ging dat prima, maar vorige week had ik gewoon even niets meer te melden.
Ik maakte de slingers voor het vliegengordijn, maar om jullie nou elke dag een paar nieuwe slingers te laten zien, nee, dat wordt wel erg saai!

Het vliegengordijn is bijna klaar, nog een paar gele slingers maken, dan is het laatste bolletje Phildar Phil Boule ook helemaal op, maar daar heb ik nu even geen zin in. Mijn pols vindt ook dat ik te lang dezelfde beweging heb herhaald, dus het punniken even in de wacht gezet.
Ik gebruikte heel veel kleinere en grotere resten, en ook een aantal bollen met bobbeltjes. Zoals het Phil Boule, maar ook een soortgelijk garen in blauw.
Met een gladde draad draai je heel snel aan het molentje en heb je binnen 10 minuutjes een slinger van 2 meter lang, maar met dit aparte garen duurde dat heel wat langer. Echt stuk voor stuk elke steek rustig aan aan het molentje draaien, want ga je ietsje sneller, dan schiet een steek van 1 van de 4 naalden en moet je die weer oprapen, waardoor het alleen nog maar veel langer duurt voordat je een slinger hebt.

Gisteren heb ik aan alle slingers knopen gemaakt, zodat de slingers mooi strak blijven hangen.
Nu heb ik zin om een lekker breiwerkje op te zetten, en een paar sokken breien vind ik altijd heerlijk ontspannend. Dus ik pakte deze bolletjes uit mijn sokkenwol-voorraad:
Twee bollen Zareska Maris in groen/grijs  (kleurnummer 1998). En bijna 2 bollen Drops Fabel (kleurnummer 200).

Het is wel een beetje saai garen, maar ik moet nu even werken met de garens die ik hier in ons huisje heb liggen. Het garen heb ik ooit gekocht om er sokken voor mijn man van te breien, maar dat hoef ik nu niet meer te doen...
Dus ga ik er maar lekker sokken voor mijzelf van breien.
Voor mijn man zou ik van elk garen 1 draad hebben genomen, en dan dikke sokken breien.
Voor mijzelf brei ik er dunnere sokken van.
Ik breide de eerste 4 naalden van de tenen wel met een dubbele draad, van elk soort garen 1 draad, zodat de tenen aan de voorkant net even wat steviger zijn.
Op mijn werk draag ik veiligheidsschoenen met stalen neuzen, en met zo'n dubbele draad zorg ik ervoor dat de tenen niet voortijdig kapot gaan.

Om de sokken wat minder saai te maken, brei ik er streepjes mee, voor een beetje afwisseling.

3 opmerkingen:

  1. Ohoh, ik kan wel merken dat ik moe ben.
    Ik las dus dat je dit jaar 365 paar sokken had willen breien 😂😂😂

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou wel heeeeel extreem zijn, haha! Een paar jaar geleden volgde ik de blogs van 2 dames die een soort van wedstrijd waren aangegaan. Ze wilden 100 paar sokken in een jaar tijd breien. Het is ze gelukt! Veel van de sokken gingen vervolgens naar goede doelen, zoals kindertehuizen in Roemenië. Het waren 2 leuke blogs, maar helaas zijn beide dames daarna gestopt met bloggen.

      Verwijderen
  2. Ze konden waarschijnlijk geen sok meer zien

    BeantwoordenVerwijderen