Volgers

zaterdag 23 juni 2018

belastingdienst, kan iemand mij vertellen waar ERF voor staat?

Is er een lezer die thuis is in de codering van aanslagnummers van de belastingdienst?
Ja, er zijn staatjes te vinden op het internet, en ja, ik weet dat de H voor Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen staat, en de W voor Zorgverzekeringswet enz.

Maar ik ontving vandaag een brief, waar ik geen snars van begrijp.
Er wordt in vermeld dat ik uitstel van betaling heb gevraagd.
Nou, daar weet ik helemaal niets van!
Adressering en mijn BSN-nummer zijn correct.
Bij het kenmerk van de brief staan achter mijn BSN de letters ERF.
En ik kan nergens vinden waar die letters voor staan.
Alleen de F is een letter die in de codering van de belastingdienst wordt gebruikt, die staat voor naheffingsaanslag omzetbelasting.
De letters E en R komen niet voor in het rijtje coderingen.

ERF, kan dat dan betrekking hebben op een ERFenis?
Mijn moeder is begin vorig jaar overleden, maar ik verwacht geen erfenis. Zeker niet zolang mijn vader leeft. Nu kreeg ik vorig jaar ook pas te horen dat mijn moeder was overleden nadat zij begraven was. Maar google-en op mijn vaders naam levert geen overlijdensbericht op (ik weet het, klinkt wat luguber, maar ja, als er al zoveel jaren geen contact meer is wordt het lastig dit anders te achterhalen).
Bovendien, dat overlijden zou dan heel recent moeten zijn gebeurd, en dan zou ik niet nu al te maken krijgen met een erfenis, laat staan de daarover te betalen belasting.
Ik verwacht sowieso geen erfenis te ontvangen, maar heb begrepen dat ik wel recht houd om mijn kindsdeel, dus wellicht dat dat dan door een notaris zou zijn geregeld.
Maar dan nog blijft het merkwaardig, ik weet niets over een erfenis, dus kan ik ook geen bezwaar gemaakt hebben tegen de aanslag.

Het te betalen bedrag kan ik ook niet in verband brengen met de gewone jaarlijkse belasting-aangiftes van afgelopen jaren.

Iemand hier die enig idee heeft waar dit over kan gaan?
Uiteraard zal ik maandag proberen telefonisch informatie te achterhalen, maar als ik vóór die tijd zou kunnen uitvogelen waar dit over gaat, lijkt me dat reuze handig!

Alvast bedankt voor het meedenken!


5 opmerkingen:

  1. Ik zou het echt niet weten. Als Belgische al helemaal niet, vrees ik. En wat mijn belastingaangiften betreft, ook daar ben ik een oen in. Dat laat ik helemaal over aan de echtgenoot.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ERF staat wel voor aanslag erfbelasting, voor zover mij bekend is het altijd meteen een definitieve aanslag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie! Heel benieuwd hoe het zit, zal maandag de belastingdienst maar eens gaan bellen.

      Verwijderen
  3. Een notaris heeft de plicht erfgenamen te achterhalen (wat soms een hele zoektocht is, die lang kan duren) en had jou sowieso zullen waarschuwen als je vader overleden was.
    Ook als er een testament is, blijf jij blijft recht houden op jouw legitieme portie na het overlijden van je moeder (en vader). 't Is alleen voor jou afwachten of er dan nog iets is. Op zich heeft de langstlevende ouder een schuld aan zijn/haar kind(eren).
    Ik zou zeker de belastingdienst bellen en eventueel ook de/een notaris in jouw ouders' woonplaats voor nadere informatie.
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie.
      Mijn officiële woonadres is bekend bij mijn vader en broer, maar omdat ik verwikkeld ben in een echtscheiding, woon ik daar niet meer. Mijn man nog wel, en die heeft deze brief aan mij doorgestuurd. Een notaris hoeft dus niet op zoek naar mij.
      Mijn moeder overleed januari 2017, ik kreeg een paar weken later de rouwkaart in de bus. De notaris heeft nooit contact met mij opgenomen. Omdat mijn ouders een testament hadden wordt een eventuele erfenis sowieso pas verdeeld na overlijden van mijn beide ouders. Mijn vader heeft dus juridisch gezien een schuld aan mij (maar dat vind ik maar een nare gedachte).
      Wellicht dat mijn vader toch mijn broer en mij de legitieme portie wil laten krijgen, omdat hij van plan is te verhuizen naar een zorginstelling of zoiets. Daar zal hij dan eerst de opbrengst van de woning moeten "opeten".
      Mijn schoonzusje is makelaar, en zou die verkoop dan ter hand nemen, maar als ik google op het adres van mijn vader, is daar (nog) niets te vinden over het te koop zetten van de woning.
      Ik las al wel dat de langstlevende ouder of het oudste kind e.e.a. zelfstandig mag afwikkelen indien die persoon is aangewezen als executeur.

      Het is allemaal erg verwarrend, er zit niets anders op dan morgen de belastingdienst te bellen voor uitleg.

      Verwijderen