Volgers

zaterdag 17 november 2018

zorgverzekering

Eens per jaar hebben we de mogelijkheid om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar.
Ik stapte een paar jaar geleden over, van Zilveren Kruis naar Anderzorg. Van een "luxe" verzekeraar naar een "low-budget" verzekeraar. Wat heb ik daarvan gemerkt? Nou, maar 1 ding, namelijk dat ik minder premie hoef te betalen voor precies hetzelfde!
Je kunt heel gemakkelijk een declaratie indienen, krijgt snel uitsluitsel of en hoeveel je vergoed krijgt, en het geld wordt daarna vlot overgemaakt naar je bankrekening.

* Daarnaast kun je bij Anderzorg kiezen om je eigen risico te verdelen over het jaar. Je betaalt dan 10 x € 38,50 per maand (in januari en december betaal je niet). In het voorjaar van het volgende jaar wordt bekeken hoeveel eigen risico je daadwerkelijk diende te betalen, en een eventueel teveel betaald bedrag krijg je terug gestort. Ik vind dat wat prettiger dan opeens een rekening gepresenteerd krijgen en die dan binnen 2 weken of zo moeten betalen.
Op deze manier hoort het bij mijn maandelijkse vaste lasten. Want die 385 euro zul je toch moeten betalen. En als je dan een jaar hebt waarin je weinig zorg nodig hebt gehad, is het een leuk bedrag om in het voorjaar terug te krijgen.
Let op:
* alleen als je kiest voor 385 euro verplicht eigen risico, kun je van deze betalingsregeling gebruik maken. Kies je voor een hoger eigen risico, dan betaal je ineens als er een rekening binnen komt.
Natuurlijk deed ik de afgelopen jaren wel steeds even een rondje, om te zien of Anderzorg ook het komende jaar voor mij de beste verzekeraar zou zijn. Maar dat zijn ze, en dat blijven ze tot nu toe.
Anderzorg werkt niet met collectiviteitskorting. Via mijn werk krijg ik aanbiedingen, waarbij ik gebruik kan maken van zo'n korting, maar dan ben ik nog altijd duurder uit dan bij Anderzorg. Voor precies hetzelfde!
Bij Anderzorg heb je een naturapolis. Dat betekent dat je alleen de maximale vergoeding krijgt als je naar een zorgverlener gaat waar je zorgverzekeraar een contract mee heeft.
Dat klinkt voor veel mensen wat eng. Stel nu dat je naar een bepaalde arts of bepaald ziekenhuis wilt en daar heeft je verzekeraar geen contract mee, dan baal je. Ja, lijkt mij ook, maar, zoals je kunt lezen op de website van Anderzorg: Bij Anderzorg heb je een naturapolis waarmee je bij elke huisarts en tandarts en in elk ziekenhuis terecht kunt. Dus geen enkel probleem!
Ik zou er voor kunnen kiezen, om een hoger eigen risico te nemen.
Het maximale bedrag is € 885,00. De maandpremie voor de zorgverzekering daalt dan naar € 83,00.
Even rekenen:
ik betaal straks 108 euro per maand, eigen risico 385 euro, totale kosten: € 1681,00 (er even vanuit gaande dat het eigen risico helemaal op gaat)
Bij de 885 euro eigen risico wordt dat: 83 per maand + 885= € 1881,00.
Bij het maximale bedrag loop ik het risico 200 euro in een jaar meer kwijt te zijn.

Maar, wat nu als ik dat eigen risico niet gebruik?
In 2017 gebruikte ik ongeveer 165 euro. Dit jaar staat de teller op bijna 55 euro gebruikt eigen risico.
De kosten dit jaar zijn helemaal gelinkt aan medicijnen (die ik overigens moet blijven gebruiken).
Wat valt er zoal onder het eigen risico?
Medicijnen, bloed prikken, ambulancevervoer, ziekenhuisopnames, -behandelingen en operaties.
Wat valt er niet onder, en hoef je niet voor te betalen?
Huisarts, hulpmiddelen in bruikleen van thuiszorg, wijkverpleging (kosten rondom zwangerschap zijn voor mij niet relevant).

Laat ik er voor het gemak even vanuit gaan dat mijn medicijnen volgend jaar 100 euro eigen risico kosten. Dan wordt de rekensom:
12 x 83 euro premie + 100 euro eigen risico = € 1096,00 bij het maximale eigen risico van 885 euro
12 x 108 euro premie + 100 euro eigen risico = € 1396,00 bij het minimale eigen risico van 385 euro

Tja, wat is wijsheid? Door het maximale eigen risico te nemen, kan ik 300 euro in mijn zak houden. Als ik dan toch het maximale bedrag aan eigen risico kwijt zou zijn doordat ik met een ambulance naar het ziekenhuis wordt gebracht of zoiets, dan ben ik 200 euro meer kwijt dan dat ik zou zijn bij het minimale bedrag aan eigen risico. Per saldo kost het mij dan 100 euro meer, als ik kies voor het maximale eigen risico en dat dan ook volledig verbruik.

Echt waar? Ik loop eigenlijk maar 100 euro risico, en kan daar 300 euro mee uitsparen?
Eigenlijk klinkt dit te mooi om waar te zijn.
Is er iemand die heeft meegelezen, en een foutje in mijn berekening kan ontdekken?
Dan hoor ik dat heel graag!

2 opmerkingen:

  1. geen idee of er een foutje in je bereking zit... maar wijkverpleging vraagt zelf ook een eigen bijdrage altijd.. en die is niet mals. daar bij komt dat het CAK altijddddd fouten maakt. heb hetzelf meegemaakt dat voor een nachtverpleging van 14 dagen , een eigen bijdrage werd gevraagd van 600 euro.. terwijl mijn overleden man dus alleen aow had met een bijvulling voor mij dus 1200 euro bij elkaar..ik had me een langere tijd nachtverpleging niet eens kunnen permiteren! eerst werden er rekeningen van duizenden euroos gestuurd! ik hoor heel veel klachten hier over.
    ik zelf heb een ziekenverzekering en rotterdamverzekering bij vgz, betaal 167 per maand en heb een eigen risico van 50 euro. de rest zit verrekend in de premie, verder zit er gratis bril en hoorapparaten in 1x per 3 jaar, altijd fysiotherapie ipv alleen 9x enz enz ik heb veel dagelijkse medicijnen dus vind het prettig zoals ik het nu heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je veel medicijnen dagelijks moet gebruiken, ben je snel door je eigen risico heen. Dan lijkt het me heel handig zoals dat bij jou geregeld is. Wijkverpleging, heel eerlijk gezegd denk ik dat ik daar in het vakantiehuisje niet eens recht op zou hebben, maar van nachtverpleging had ik nog nooit gehoord. Er zijn dus situaties waarin iemand zo ziek is dat hij/zij ook 's nachts verzorging nodig heeft maar niet in het ziekenhuis wordt opgenomen? Het blijft lastig, je verzekert je nu eenmaal tegen iets waarvan je niet weet of het gaat gebeuren, en waar kies je dan voor? Nou, heb nog een maand om te beslissen wat ik ga doen.

      Verwijderen