Volgers

donderdag 24 januari 2019

koning Winter

 Brrr, koning Winter is gearriveerd in Nederland! Ik ben een koukleum, en liefhebber van de zomer.
Dus voor mij hoeven we geen strenge winters meer te krijgen. Maar als we dan toch winter hebben, dan liefst met droog weer!! En dan overdag lekker het zonnetje erbij. Zo heb je geen last van gladheid, geen (pak) sneeuw wat je van je straatje moet vegen, alleen maar gezond weer, wat ook uitnodigt tot een winter-wandeling.
En dan, als je weer thuis bent, een lekkere warme chocomel, en lekker bij de kachel met een handwerkje.
Afgelopen zaterdag maakte ik een foto van dit perk vol winter-viooltjes. Ze stonden zo geweldig te bloeien in het zonnetje. Het zijn natuurlijk wel winterviooltjes, maar ik vraag me toch af ze er nu nog net zo bij staan, met hun kopjes omhoog gericht.
Vanmorgen maakte een wandeling in de omgeving. Snowboots aan, die houden mijn voeten heerlijk warm, en ze hebben een prima profiel waardoor ik niet zal uitglijden.
En natuurlijk, als het eenmaal niet meer sneeuwt, vind ik het landschap er wel prachtig uitzien hoor.
Hier zomaar wat fotootjes die ik vanmorgen maakte tijdens mijn wandeling:
De picknicktafel bij de ingang van de camping draagt nu een flink pak sneeuw, net als het vogelhuisje dat er vlak bij staat (de eigenaresse van de camping gooit er nooit iets in, het is een behoorlijk bouwval inmiddels):

Welk beestje hier heeft gelopen? Een eekhoorntje! Het nam niet de kortste weg maar een slingerpaadje!
Zelfs de palen van een hekwerk langs een slootje hebben nu een hoedje op, net als onze vogelvoederbak:
Gevuld met brood en pelpinda's, en restjes van vetbolletjes. Die heb ik in zo'n silo (kunnen de vogels er wel bij maar niet met hun pootjes verstrikt raken in de netjes). Als de bolletjes bijna op zijn, doe ik de overgebleven restjes in de voederbak, en gaan er weer nieuwe vetbolletjes in de silo.
 De zwerfkeien die in Drenthe volop te vinden zijn, vallen nog nauwelijks op in de sneeuw, en de bomen die een week of 2 geleden werden gekapt, hebben ook een sneeuwmantel gekregen.
Zeker, de natuur is prachtig met een sneeuwdeken, maar van mij mag het heel snel voorjaar worden, fris groen wat uitloopt en stijgende temperaturen vind ik veel aangenamer!

7 opmerkingen:

  1. Mooie foto's en wat leuk die viooltjes! Ik ben ook geen wintermens en ik kan ook niet wachten totdat het voorjaar begint.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, erg mooi vind ik de foto's niet, maar ik maak ze met mijn telefoon (heb geen foto-camera), dus dan kan het ermee door, lol.

      Verwijderen
  2. Ik heb nog nooit van winterviooltjes gehoord.
    Zolang als ik in mijn nieuwe huis woon heb ik al kleine viooltjes in de tuin.
    In juni waren het er duizenden, vorige week nog tientallen.
    Mijn buurman klaagde erover.
    Het zaad waait over en hij heeft blijkbaar liever een kale tuin met hier en daar een plantje, maar ik vind ze prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De viooltjes die jij in je tuin hebt, had ik ook in de tuin in Zuid-Holland. Ze staken overal hun geel-paarse kopjes op, en alle familieleden met tuin hebben er wel meegekregen, maar vreemd genoeg gingen ze in hun tuinen dood. Zal te maken hebben gehad met andere grond.

      Verwijderen
  3. hier ook bloeiende viooltjes. hier en daar omhoogpiepend uit de sneeuw.. ze lijden er niks onder hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze kunnen heel wat hebben en vandaag valt er alweer warme regen!

      Verwijderen
  4. Ook al een winterse post...heerlijk he....fijn weekend liefs Ria x 💕

    BeantwoordenVerwijderen