Volgers

donderdag 22 februari 2018

lappenmand

Lieve mensen,

Zoals jullie merken deze week weinig creatiefs te zien hier. We zitten een beetje in de lappenmand.

Dochter is dinsdag ziek van stage gekomen, koorts, griep en keelontsteking. En dat laatste is erg vervelend! Het is zo akelig dat je dan nauwelijks kunt slikken! Het doet erg veel pijn, en soms lukt het slikken eenvoudigweg niet. Praten gaat amper, doet veel pijn en er komt ook bijna geen geluid uit haar keel.
Ik ben nu 4 dagen vrij, dus ik kan haar lekker vertroetelen.

Zelf zat ik de afgelopen dagen ook niet lekker in mijn vel. Gewoon door de fibro hoor. Een bijverschijnsel waarvan ik last heb, is dat mijn hersenen niet (voldoende) serotonine aanmaken. Dat is een hormoon, wat gedurende de dag wordt omgezet in melatonine. En dat laatste stofje zorgt ervoor dat je lichaam op een bepaald moment in slaap valt. Dat gebeurt bij mij dus niet. Nu slik ik een medicijn waardoor ik de serotonine kunstmatig krijg toegediend, maar de dosis is niet genoeg om ervoor te zorgen dat ik elke nacht slaap. Zo eens in de 7-10 nachten lig ik dus een hele nacht wakker.
Op zich is dat geen probleem (alhoewel zo'n nacht erg lang duurt!) maar in je slaap ontspannen je spieren. Zonder slaap ontspannen mijn spieren die nacht dus niet. En dat is een probleem. Want mijn spieren staan altijd al behoorlijk aangespannen door de fibro, ik heb vaak in 1 of meer spieren in mijn lijf kramp. Je weet vast wel hoe kuitkramp voelt. Nou, dat dus, maar dan in willekeurig welke spier in je lijf. En na zo'n nacht dus in heel veel spieren. Vooral mijn handen, armen, schouders en bovenste deel van mijn rug zitten dan "op slot".  En dat was de afgelopen 3 dagen ook weer het geval.
Ik zou dinsdag vrij zijn, maar viel in voor een zieke collega. Dus die 3 dagen vol kramp werkte ik. En mijn werk bestaat uit staand werk, ik werk aan een servicebalie gecombineerd met kassa. Dus ik sta de hele dag in een soort vierkant hok, en loop daarbinnen naar de klanten, die van 4 kanten aankomen.
Gelukkig sliep ik afgelopen wel een uurtje of 5, en zijn de meeste spieren nu wel weer uit de kramp geschoten.
Ik denk dat het een paar rustige dagen worden, uiteraard liggen er de nodige huishoudelijke taken op me te wachten, wassen draaien, boodschapjes halen, en verder vooral dochterlief vertroetelen.

Hopelijk volgende keer weer wat creatiefs om te laten zien!
Fijne dag allemaal!

4 opmerkingen:

  1. Ai, dat klinkt allemaal niet fijn! Als jij nu ook maar geen griep krijgt... Het is wel op z'n retour hoorde ik, maar ja...
    Heel verstandig om even gas terug te nemen hoor!
    En beterschap gewenst voor je dochter.
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank jullie wel! Jullie zien het wel aan het tijdstip, dit is mijn 3e nacht zonder te slapen. Ach, dan zal ik morgennacht wel weer lekker slapen.
    Dochter is helaas alleen maar zieker geworden. Ze kan nauwelijks slikken, en dat is dan ook nog eens bijzonder pijnlijk. Echt sneu hoor. Gelukkig hoest ze niet heel veel, en ligt ze nu lekker te slapen. Maar als je nauwelijks eten en drinken naar binnen krijgt verslap je natuurlijk heel erg snel.

    BeantwoordenVerwijderen