Volgers

zondag 11 februari 2018

de oplossing

De oplossing van mijn kleine raadseltje van eerder deze week is: een kussenhoes.
Jacqueline had het dus goed geraden! 

Ik had deze steek al zo vaak gezien op het internet, en wilde hem graag eens een keer uitproberen.
Er liggen nog wat binnenkussentjes op een jasje te wachten, eentje heeft deze nu aan.

Ik kwam toevallig deze week op een blog  een stel pannenlappen tegen die met deze steek zijn gemaakt. Dat ziet er goed uit! Ik denk dat ik dat ook eens ga doen, want door deze steek worden de pannenlappen lekker dik, waardoor ik dus niet mijn vingers brandt aan de pannen.

Maar goed, het kussen. Zoals jullie zien is de hoes af. Ik haakte een lange lap en vouwde die zo dubbel dat ik een flap overhield. Daar haakte ik knoopsgaten in. De flap sluit de hoes, maar ik kan de vulling er ook weer makkelijk uit nemen, als de hoes gewassen moet worden.

Gisteren was het zonnetje hier niet te bekennen, dus bij vrij somber weer geprobeerd het kussen op de foto te zetten. En toen zag ik er iets aan...even denken, wat stoort me er nu precies aan? Oh, ik zie het, de flap is te kort naar mijn zin! Die zou wat meer richting het midden van het kussen moeten zitten. Dan komen de knopen die ik er op wil naaien ook mooier uit.
Kijk, zo was het eerst:
Dat betekent dat de gehaakte zijnaden weer los moesten. Geen probleem, maar ik heb echt elk draadje van dit garen opgemaakt. Dus ik moest het echt heel netjes weer losmaken, er mocht geen stukje draad worden afgeknipt omdat ik dan tekort kom! Dat is me gelukkig gelukt.

Volgende dilemma was: welke knopen ga ik gebruiken?
 Knopen genoeg om uit te kiezen, doe ik de houten van hierboven, of de donkerbruin gespikkelde?
 Op de foto zie je het niet maar die spikkels hebben dezelfde mosterdgele kleur als het gebruikte garen.
 Of deze goudkleurige knopen (ik weet het, ze zien er op de foto niet erg goudkleurig uit maar dat zijn ze echt wel)
Deze houten houtje-touwtje-knopen zijn natuurlijk ook wel leuk, door hun langwerpige vorm passen ze misschien wat beter bij het gebruikte patroon dan al die ronde knopen.

Die werden het dus. En nu ligt het kussen op de bank, fijn, weer een projectje af.
En gemaakt van allemaal spulletjes die ik al op voorraad had.

Fijne zondag allemaal!

2 opmerkingen:

  1. Ja, jammer dat het eerst een beetje trok... Dat heb je wel snel met deze steek. Of je binnenkussen is net iets te gevuld..
    Lekker hoor, zo'n knopenvoorraad! Maar soms maak je het jezelf ook erg moeilijk met al die verschillende mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, wat grappig dat een van de mogelijkheden goed was. Leuk eindresultaat! De pannenlappen trouwens ook.

    BeantwoordenVerwijderen