Volgers

donderdag 26 juli 2018

warmte

Aan het begin van deze week, hadden we verwacht dat het, door de warmte,
erg rustig zou worden op het werk.
Maar niets is minder waar!
Het is juist veel en veel drukker dan "gemiddeld".
Natuurlijk komen mensen nu vooral voor vliegengordijnen, horren, zwembadjes en filters voor grotere zwembaden, maar ook ontzettend veel mensen komen verf kopen.
Prima, is in de aanbieding, dus slim om het nu te kopen maar ga alsjeblieft niet schilderen bij deze hoge temperaturen.
Wij zeggen dat ook tegen elke klant aan de kassa, maar 99% van de klanten reageert geïrriteerd. Men zegt nog net niet "waar bemoei je je mee" maar het scheelt weinig.
Als je dan uitlegt dat bij temperaturen boven de 25ºC de verf te snel opdroogt, waardoor de kans bestaat dat de verf volgend jaar alweer afbladdert, halen ze hun schouders op.
Tja, iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar ik weet wel dat we volgend jaar heel veel klanten gaan krijgen die met een klacht over afbladderende verf komen. En oh wee, als er dan geen vergoeding wordt gegeven vanuit leverancier of bouwmarkt, omdat de klant zich niet heeft gehouden aan de gebruiksaanwijzing die op de verpakking staat!
Maar goed, daar maken we ons nu nog maar niet druk over.

En welke vraag kregen we vandaag het meeste, zowel in de winkel als aan de telefoon?
Zonder gekheid, we zijn het na een tijdje gaan turven, en zijn daar maar weer mee gestopt bij 106!
Daar komt 'ie:
Hebben jullie nog ventilatoren?

Heel begrijpelijk hoor, dat daar nu zoveel vraag naar is. Helaas, al 4 weken krijgen wij geen nieuwe ventilatoren uitgeleverd, omdat de leveranciers al geen voorraad meer hadden.
Alle ventilatoren maar ook luchtkoelers en airco's hebben we verkocht. Voor ons natuurlijk fijn, geen oude voorraad meer en fijn omzet maken tijdens een periode waarin de meeste mensen niet naar ons toekomen voor materialen voor grote verbouwingen of voor meubels en andere aankleding van de woning.

Grappig genoeg hebben we vandaag welgeteld 1 buitenkeuken en 3 zakken houtskool verkocht, kennelijk vinden de meeste mensen het te warm om te barbecuen.

Morgen en overmorgen werk ik ook, en worden er weer heel hoge temperaturen verwacht.
Misschien toch maar een bord bij de ingang zetten, dat helaas alle ventilatoren zijn uitverkocht?!

Gelukkig zijn de meeste mensen nog best vriendelijk. Men moppert wat over de warmte, maar de meeste mensen zeggen zoiets als: ach, gewoon je aanpassen. En gelijk hebben ze.
Vanmiddag liep er een mevrouw de winkel in, die, net binnen dus, gelijk tegen me begon te schelden, "wat asociaal van jullie dat je niet eens airco hebt voor de klanten!".
Ja, serieus, dan sta je toch even te kijken hoor. En ben je haast geneigd om te zeggen "ga je toch weer lekker weg, die keuze hebt u, wij als personeel hebben die keuze niet, of had u liever voor een gesloten deur gestaan, omdat de temperatuur in de winkel te hoog is?" Maar ja, dat denk je dan alleen maar.
Ja, de temperatuur is heel hoog in de winkel, maar een stalen constructie en een plat dak, dan krijg je dat.
Mensen verwachten dat we toch gewoon de vakken gevuld houden. En zij komen in rokjes en korte broeken en topjes, wij moeten "gewoon" onze bedrijfskleding dragen, we kregen er zelfs nog een speciaal bericht over vanaf het hoofdkantoor, eerder deze week.
En we worden gemakshalve gebeld, willen jullie even dat en dat en dat klaarzetten, kom ik het straks ophalen. We zijn een doe-het-zelf winkel! Ja, je denkt toch niet dat ik dat zelf allemaal op een kar ga laden?  Oh, dus u verwacht van ons dat wij dat dan voor u doen?
Natuurlijk zeggen we dat niet, maar je denkt het toch echt wel eens hoor.
Maar ik denk dat het gewoon zo is, dat mensen het warm hebben, en er echt niet helemaal bij stil staan dat het misschien niet zo beschaafd is om van ons te verlangen dat wij dat sjouwwerk voor ze doen. Zij hoeven het maar 1 keer te doen, wij moeten het de hele dag doen!

Zelf ben ik heel blij met dit weer. Met deze temperaturen ver boven de 25ºC zijn mijn spieren lekker los en soepel, en ik heb al een paar dagen geen spier in de kramp gehad! Dat is Genieten, met een grote G!
Iedereen die er minder blij mee is, wens ik oprecht sterkte de komende dagen, de verwachting is dat het na zaterdag onder de 30ºC gaat worden.

8 opmerkingen:

  1. Sommige mensen zijn toch ook helemaal mesjokke en houden nooit eens rekening met omstandigheden...
    Fijn dat jij je goed voelt met hogere temperaturen, want altijd pijn hebben is geen pretje. Maar ik zal blij zijn als het weer een beetje minder warm is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd pijn, daar wen je aan, ik heb dit al sinds ik net 16 was (ben nu bijna 53), maar altijd moe, wat er dus ook bij hoort, vind ik nog steeds een lastige. Elke dag je lichaam dwingen terwijl het roept "niet doen, ik ben zo moe!".
      Gelukkig voor jou en vele anderen zoekt de temperatuur vandaag, na de buien. Gelukkig voor mij blijft het nog wel een aangename temperatuur boven de 25ºC.
      Fijn weekend, ik ga nu weg, naar mijn werk.

      Verwijderen
  2. Ik vind dat er in Nederland ontzetten gezeurd wordt over het weer, wat voor weersomstandigheden dan ook. De Fransen praten bijna nooit over het weer, ze nemen het zoals het valt. Ik heb weleens het gevoel dat Nederlanders teveel willen regelen, liefst nog zelfs het weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar kan ik me alleen maar volmondig bij aansluiten!

      Verwijderen
  3. Mensen worden steeds egocentrischer lijkt het wel.
    Ik schrik daar best wel vaak van hoe weinig inlevingsvermogen mensen nog hebben.

    Overigens gun ik jou de warmte van hart hoor.

    Voor mij is het helaas juist ziekmakend.
    Ik kan niet anders dan binnenblijven met de gordijnen dicht en zo min mogelijk doen.
    Voor mij was de stortbui en de koelte erna een verademing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan ben ik blij voor jou (en vele anderen) met de regen van gisteren. Ik was op mijn werk, en er is een buitje gevallen, waarvan de straten niet eens nat werden. Maar op weg naar huis kwam ik flinke plassen tegen, daar was duidelijk veel meer gevallen. Ja, voor mij is de lol voorbij, de pijn is alweer toegenomen en mijn handen kan ik alweer minder soepel bewegen, maar dat is nu eenmaal zo, mij hoor je niet klagen, ik heb deze zomer echt geboft!

      Verwijderen
  4. ik vinbd airco's vies.. ik bedoel dan ze maken je ziek.. in de meeste winkels staan ze te koud en loop je steeds tegen een muur op als je uit de winkel gaat..laatstaan als je steeds van je aircohui naar je aircoauto naar je aircowinkel loop en je lichaam krijgt steeds die temperatuurvallen te verwerken.. gewoon alles tegen elkaar open zetten en er aan wennen!! ja dat er veel vraag is naar ventilatoren snap ik... veel zijn er kapot gegaan omdat ze 24/7 draaiden !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Airco is niet erg hygienisch, dat ben ik helemaal met je eens. Die temperatuurverschillen zijn helemaal niet gezond, en het schijnt dat veel airco's niet goed afgesteld zijn op kantoren e.d. Er zijn al heel wat mensen snipverkouden, juist door die temperatuurverschillen. Ik heb airco in mijn auto, die heb ik in de zomer nooit aanstaan, alleen in de winter een heel enkele keer, zo krijg je het vocht goed uit de auto en heb je bij vorst geen last van ijsvorming aan de binnenkant van je ruiten.

      Verwijderen