Volgers

vrijdag 12 oktober 2018

stijfsel

Ik wil graag even een beroep doen op jullie kennis en/of ervaring.
Ik wil wat dingetjes gaan haken, die ik vervolgens wil stijven.
Nu weet ik dat dat heel eenvoudig kan, door kristalsuiker op te lossen in heet water, het handwerk er in dompelen, en het dan (eventueel strak opgespeld) te laten drogen.
MAAR:
als dit handwerk nat wordt, dan verslapt de boel weer.
Ik ben op zoek naar een alternatief, wat stevig blijft, ook als het vochtig wordt.
Nu weet ik nog van "vroeger" dat je Crackfree had, en zowaar, even google-en en ik kwam het tegen, het bestaat dus nog steeds.

Zelfs in meedere vormen. Zo heb je poeder (eerste afbeelding) maar ook textielversteviger (zie hierboven) en strijkspray:

Mijn vraag aan jullie is: heeft iemand van jullie hier ooit al eens mee gewerkt, of kent iemand die dat heeft gedaan? En hoe bevalt het, en dan met name dus, kan het tegen een vochtige omgeving?
Het lijkt me dat de strijkspray minder geschikt is, maar dat kan ik niet eens goed verklaren, gewoon een soort onderbuikgevoel.

Of gebruik jij misschien nog wel een heel ander middel (zelf te maken of kant en klaar uit de winkel).
Zo las ik bijvoorbeeld ook (behang)lijm en dat dan verdunnen, maar ik kwam nergens iets tegen over hoe goed dat bestand is tegen een hoge luchtvochtigheid.

Ik kwam wel her en der tegen dat garens kunnen verkleuren bij het stijven, iemand van jullie daar ervaring mee?

Nou, kom maar op met jullie ervaringen en goede adviezen! Ik ben heel benieuwd.
En natuurlijk alvast heel hartelijk bedankt voor het meedenken!

6 opmerkingen:

  1. Geen ervaring met stijfsel.
    Bij mijn opleiding gebruikten ze waterglas.
    Dat is eigenlijk bedoeld om poreuze bloempotten waterdicht te maken.
    Nadeel daarvan was dat je werk mat/dof werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. stijfsel, behangerslijm, suiker allemaal goed om iets stijf te krijgen maar wordt allemaal slap als het nattig wordt.. wat wel heel stevig blijft is houtlijm.. witte houtlijm droogt doorzichtig op en alles is als een plank zo stevig en kan tegen nat worden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi Anja,
    wat ook goed is , is textiel verharder en dat heet pretex en is bij de hobbywinkels verkrijgbaar ook dat spul kan gewoon nat worden , je ziet wel eens van die gluurpoppen op een balkon of tuin staan en die zijn ook met pretex gedaan ,

    gr. emi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan je helaas geen advies geven. Ik heb wel crackfree gebruikt en ook wel stijfselpoeder. Maar iets dat hard blijft in een vochtige omgeving?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben erg nieuwsgierig hoe het is gegaan met het stijven van haakwerk. Het ideale middel gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oef, dat is 4 jaar geleden, eens even denken. Volgens mij wilde ik toen hangertjes haken voor in een klein kerstboompje. Die heb ik uiteindelijk nooit gestijfd, want ze bleken prima plat te zijn en blijven, dus was het stijven achteraf gezien helemaal niet nodig.

      Verwijderen