Volgers

zondag 7 oktober 2018

bullet journal financieel

Voor mijn verjaardag kreeg ik van mijn lieve dochter o.a. een bullet journal cadeau:
Vanaf 1 oktober ben ik het in gebruik gaan nemen.

Volgens het oorspronkelijke plan van een b.j. werk je met keys, zeg maar tekentjes, waarmee je kunt aangeven of je een taak nog moet doen, ermee bezig, het af hebt, het verschuift naar de volgende maand enz.
Nu gebruik ik mijn b.j. meer als een agenda, een dagboek en een kasboek, en niet zozeer om bij te houden welke "taken" ik nog moet uitvoeren.
Mijn keys zijn daarom geen tekens, maar kleuren die ik gebruik om mijn uitgaven bij te houden.
Elke rubriek heeft een eigen kleur gekregen (gewoon een goedkoop setje stiften is daarvoor voldoende)
Om te voorkomen dat ik bij kunstlicht de verkeerde stift gebruik, heb ik op elke stift een plakkertje gedaan, met daarop geschreven de rubriek waarvoor ik die stift gebruik.
De flap met keys is bij mij een kleurrijk overzicht geworden! 

Mijn financiële overzichtspagina voor oktober is nog best leeg:
Links schrijf ik per rubriek mijn uitgaven op, en aan het einde van de maand komen rechts per rubriek de totalen te staan. Natuurlijk zijn er allerlei handige (Excel-)bestanden om dit bij te houden, maar ik vind het zelf prettiger om dat niet op mijn laptop bij te houden, maar gewoon ouderwets op papier. En met de verschillende kleurtjes voor elke rubriek, wordt het een vrolijk overzicht.

Ik ben niet iemand die met vaste budgetten werkt. Voor mensen die moeite hebben om hun uitgaven onder controle te houden, of die gewoon geen enkel idee hebben waar zij nu eigenlijk hun geld aan uitgeven, vind ik budgetteren zeker nuttig, maar ik weet wel zo ongeveer uit mijn hoofd wat ik uitgeef/beschikbaar heb per rubriek elke maand, en heb ook nooit last van impuls-aankopen, waarvan ik er dan later achter kom, dat ik daar eigenlijk helemaal geen geld voor had.

Voor mij is het gewoon prettig om precies bij te houden waar ik mijn geld aan uitgeef. Ik kan me niet voorstellen dat ik dat niet zou doen eerlijk gezegd. Dat heeft vast te maken met mijn achtergrond als boekhouder, vanaf het moment dat ik mijn flat kocht en het ouderlijk huis verliet, heb ik altijd al mijn uitgaven bijgehouden.


12 opmerkingen:

  1. Mooi doel voor een mooi boek.
    Er kunnen andere redenen zijn om te budgetteren.
    Neem bv mijn cijferblindheid.
    Een boekhouding bijhouden is voor mij een kriem.
    Het klopte nooit.
    Jaren geleden heeft iemand me een eenvoudig systeem gegeven wat nog steeds werkt.
    Vaste lasten betaal ik per maand, ook dingen die in één keer zouden kunnen zoals gemeentelijk lasten.
    Zo houd ik een zo gelijkmatig mogelijk maandelijks ritme.
    En mijn weekgeld haal ik altijd contant.
    Zo weet ik zonder kasboek toch precies wat ik nog te besteden heb.
    Het werkt al jaren goed.
    Behalve als ik verhuis, dan is het een paar maanden chaos.
    Maar zelfs verhuizen is me gelukt zonder rood te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou iedereen aanraden om een systeem te kiezen wat hem/haar helpt. En jouw systeem werkt bij jou heel goed, dus blijf het vooral doen, zou ik zeggen! Het klinkt ook als een systeem dat voor veel mensen handig zou zijn.
      Wel een vraagje: er zijn dingen die je niet over 12 maanden verdeeld kunt betalen. Ik denk aan verzekeringen (niet elke maatschappij staat dit toe), waterschap, gemeentelijke belastingen. Ik betaal elke maand € 38,50 eigen risico, maar niet in januari en december, de kosten voor de camping in januari en maart, de verzekering voor mijn huis in mei. Hoe doe je het met vaste lasten waarbij je niet elke maand 1/12 van het jaarbedrag kunt/mag betalen?

      Verwijderen
    2. Waterschap en gemeentelijke belastingen kun je in termijnen betalen.
      En voor onregelmatige kosten zoals de dierenarts, eigen risico etc heb ik een buffer bovenop de minimale buffer die je volgens het Nibud moet hebben.
      In mijn systeem blijft er nl altijd wat ruimte in positieve zin over aan het eind van de maand.

      Verwijderen
    3. Mooi dat er altijd wat ruimte bij je overblijft! Waterschap kan ik alleen maar in 1 keer of in 2 keer betalen. Maar dan zou je natuurlijk elke maand 1/12 van het totaalbedrag apart kunnen zetten op een spaarrekening, en als de jaarlijkse rekening dan komt, heb je het benodigde bedrag bij elkaar gespaard.

      Verwijderen
  2. Hier kun je waterschap bij automatische incasso wel in meer termijnen betalen, maar ik ben er nog niet achter in hoeveel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er komt wat bij kijken, bij een verhuizing! Zeker als je naar een ander deel van het land gaat, daar zijn dingen toch weer anders geregeld dan je gewend was. Succes bij het uitzoeken ervan!

      Verwijderen
    2. Ja er gaat opeens vanalles dubbel.
      Dat is dan voor mij wel lastig om te zien.
      Kwam er gister achter dat ik nu in twee provincies waterschap betaald heb bv.

      Verwijderen
    3. Nou, maar goed dat we het daarover hadden dan, kun je het gaan terugvragen (succes met alle rompslomp die daarbij komt kijken!)

      Verwijderen
  3. Oh, en ik heb me toch de balen aan financiën... Ik wil het er niet eens over hebben, zelfs... Gelukkig doet DH dit allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ieder z'n meug, ik vind het juist heel erg leuk!

      Verwijderen
  4. ben gelukkig heel goed met geld.. ondanks dat ik niet veel heb kom ik altijd uit en help anderen die nog minder hebben. 1 van de dingen die ik al bijna 40 jaar ingesteld heb is... altijd 1000 euro ergens hebben voor nood, als er opeens een dure machine kapot gaat.. of er opeens een reis naar buitenland geboekt moet worden moet er een familielid in nood of dood is.
    en gebruik ik van dat potje moet het binnen de kortste keren weer aangevuld worden.
    verder trakteer ik mezelf af en toe.. als er weer wat over is eind van demaand.. dwz dan ga ik een keer uit, of koop een nieuw ding.. zoals nu die broodmachine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik zo bij jou mee lees, denk ik dat je inderdaad heel erg goed bent met geld. Het potje voor nood vind ik heel goed, ik heb ook zo'n potje, ik zou het echt Spaans benauwd krijgen als ik geen potje zou hebben voor noodgevallen. Kan me gewoon niet voorstellen hoe mensen dat volhouden, elke maand afwachten of je het net wel/net niet gaat redden tot de volgende bijschrijving van salaris/uitkering.

      Verwijderen