Volgers

vrijdag 12 januari 2018

"even" een nieuwe bankrekening openen

Eén van de dingen die ik moest regelen is een nieuwe bankrekening openen.
Ik koos voor een andere bank, dan die waar ik al mijn hele leven een bankrekening heb lopen.
En het leek allemaal heel simpel te regelen.
Op de website een aantal gegevens invullen, en hopla, het rekeningnummer verscheen in beeld!
Nu hoefde ik "alleen nog maar even" mij te identificeren.
Daarvoor kan ik kiezen uit 3 mogelijkheden:
1. Ik ga persoonlijk naar het hoofdkantoor in Den Haag (hm, vanuit Drenthe niet zo'n voor de hand liggende keuze)
2. Ik zoek via de mij per mail toegestuurde link een PostNL-punt op waar ze "identiteit-controle" kunnen uitvoeren. Dat was makkelijk, vlak bij mijn werk (in het noorden van Drenthe) zit zo'n punt. Dus ik toog vanuit mijn werk daarheen, werd aangekeken alsof ze water zagen branden, ze gingen vervolgens een collega app-en die van een vrije dag genoot (maar ook geen idee had hoe en wat), zochten in de PostNL-terminal maar konden niets vinden, kortom, ze wilden wel maar konden niet.
OK, dat kan gebeuren. Wel raar dat ze dan op de PostNL-site vermeld staan, met die optie erbij.
Nou goed, dan maar op zoek naar een ander punt. Nou, dat valt tegen. Dichtstbijzijnde punt vanaf ons huis: 13 kilometer verderop, PostNLpunt in een drogisterij. Nu ligt het toevallig op de weg naar de brandstofleverancier, waar ik gisteren heen moest, dus dat kon ik mooi combineren.
Ook daar konden ze me niet helpen, maar ze wisten zeker dat ik daarvoor terecht kon bij de P.rimera in Coevorden. Wel ja, voor diegenen die de topografie van Drenthe niet paraat hebben, dat ligt dus echt in het uiterste zuiden van Drenthe. Maar goed, dat moest dan maar, ik was nu toch op weg en zo heel ver om was het dan weer niet. En nu zou ik immers geholpen worden, want de dames van de drogisterij wisten het immers zeker. Je raadt het al, niet dus! Misschien moest ik dan bij de B.runa zijn, werd me geadviseerd. Maar daar werd me verteld dat ik waarschijnlijk wel bij de P.rimera terecht kon.
Van het kastje naar de muur dus! Nogmaals kijken op de website van PostNL, 14 kilometer de andere kant op vanaf ons huis moest ook nog zo'n punt zijn. Voor de zekerheid eerst maar even bellen, dat was maar goed ook, want "mevrouw, ik heb geen flauw idee wat identiteit-controle is, en we kunnen dat hier zeker niet doen" kreeg ik als antwoord.

Dan maar gebruik maken van optie nummer 3:
3. Ik stuur een kopie van mijn legitimatiebewijs naar de bank, en maak vanaf de bankrekening die ik heb opgegeven als tegenrekening, een bedrag over (minimumbedrag is € 0,01). Kopietjes gemaakt en verzonden, ingelogd op mijn "oude" bank, overschrijving maken, oeps, ik krijg de melding dat mijn bankrekening en naam niet gecontroleerd kunnen worden. Maar de ingetikte gegevens kloppen toch echt hoor. Nog eens proberen, misschien een type-fout gemaakt? Nee, het klopt allemaal wat ik invul, maar ik kan niets overschrijven?  GGGRRR!

Dan maar de bank bellen.
Nu heb ik 6 weken geleden een nieuwe telefoon gekocht.


Ja, heel modern, met app en mogelijkheid tot foto maken! Maar, 1 luidspreker was kapot, waardoor ik
niemand hoorde als ik gebeld werd.
Je zou zeggen, dan krijg je een nieuwe telefoon ervoor in de plaats. Maar daar denken ze bij MediaMarkt anders over.
Eerst werd me verteld dat dit niet aan het toestel kon liggen, ik moest de simkaart wel hebben beschadigd bij het overzetten. Ik kon me dat niet goed voorstellen, super voorzichtig gedaan, maar blijkbaar toch niet voorzichtig genoeg.
Nieuwe simkaart besteld, kosten € 10,00. Balen, maar dan had ik maar voorzichtiger moeten doen.
Wat? Met de nieuwe simkaart heb ik hetzelfde probleem!
Dus dan ligt het toch aan het toestel.
Of ik het toestel dan maar even op de post wilde doen naar de reparatie-afdeling.
Ja duh, en dan ben ik dus totaal niet bereikbaar?!
Ik kon ook naar een filiaal gaan, dan konden ze daar kijken wat ze konden doen.
Inmiddels was er al bijna een maand om!
Ik naar een filiaal toe, en ook daar kreeg ik te horen dat het toestel ter reparatie moest worden opgestuurd. Ik zei dat ik dat heel raar vind, ik werk zelf in een winkel met heel veel verschillende leveranciers, en ze hebben allemaal een omruilgarantie van 30 dagen. Als je product binnen 30 dagen al defect blijkt te zijn, wordt het gewoon gratis omgeruild voor een nieuw exemplaar. En ik zat nog binnen die 30 dagen.
Nou, ze doen het bij MediaMarkt dus anders. Het nieuwe toestel moest toch echt ter reparatie worden opgestuurd, maar ik kon wel zo lang een leentoestel meekrijgen. Dat toestel werd gecheckt, of er geen gegevens meer op stonden, of alle app's verwijderd waren enz.
Het is een heel onprettig toestel, heel zwaar, maar goed, ik ben bereikbaar. En tot mijn stomme verbazing zag ik dat ik MB's verbruikte. Maar ik heb helemaal geen abonnement met internet!
Lekker is dat! Dochter heeft het toestel nog eens helemaal doorgespit (had ze ook al gedaan toen we hem mee kregen, en toen had ze ook al e.e.a. gevonden wat er nog op stond). Bleek er toch nog "iets" open te staan dat steeds verbinding zocht, en daarbij MB's verbruikte.
Nou, gelukkig ontdekten we het al binnen een paar dagen, dus ik hoop dat de schade mee valt.
Maar ik ben wel van plan om uiteindelijk een klacht in te dienen bij MediaMarkt, ik vind het geen nette manier van klachtoplossing.
Inmiddels zijn we alweer 2 weken verder, en kan men mij nog niets wijzer maken over wanneer ik mijn eigen toestel terug krijg. Nog even geduld dus.
Afijn, het ging over de bank.
Ik belde de bank, kreeg een duidelijk bandje met keuze-mogelijkheden, wilde mijn keuze ingeven, maar met het aanraken van het scherm werd de verbinding verbroken. Nog maar eens een keer, er gebeurde hetzelfde! Nog een paar pogingen gedaan, maar het lukte gewoon niet om simpelweg mijn keuze aan te klikken zonder dat de verbinding werd verbroken. Ik koos zelfs een paar keer een ander nummer, in de hoop dat het dan wel goed zou gaan, maar helaas...
De bank is van 8 tot 18 uur bereikbaar, dochter zou pas na 18 uur thuis zijn, dus er zat niets anders op dan vandaag vanaf mijn werk even de bank te bellen (uiteraard in mijn pauze).

Tot dat... ik gisterenavond opeens een ingeving kreeg. Ik kreeg weliswaar de melding dat de naam en bankrekening niet konden worden gecontroleerd, maar betekende dat eigenlijk wel dat ik niets kon overboeken? Of kon ik misschien toch gewoon doorklikken?
Nog maar eens proberen om geld over te schrijven, en wat denk je? Ja hoor, het is gelukt.
De melding die ik kreeg betekent blijkbaar alleen maar dat de bank niet de combinatie naam-rekeningnummer kan controleren, ik had er uit opgemaakt dat ik dan dus geen overboeking kon uitvoeren.
Nou, zo werd het "even" een nieuwe bankrekening openen best nog wel een dingetje!

1 opmerking:

  1. Tjonge, wat een verhaal! Als je het allemaal van tevoren had geweten... Je bent er maar mooi een tijd zoet mee geweest, en dan vooral alle ergernis erbij...
    Maar goed dat je dochter het zag van die MB's... bij onze zoon is er maandenlang elk uur een minuutje iets gebeurd, met een heleboel kosten als gevolg ... Die rotdingen!

    BeantwoordenVerwijderen