Volgers

woensdag 28 december 2022

Kerstsokken

Kerstsokken, daarmee bedoel ik niet rood-witte sokken met groene dennenboompjes ingebreid  😊, maar gewoon de sokken die ik gedurende deze afgelopen Kerst heb gebreid.

Hebben jullie een goede Kerst gehad? Wij hadden een heerlijke Kerst! Met lekker eten, leuke spelletjes, de start van een puzzel, een frisse neus halen en ook wat (kerst)films kijken. En vaste lezers weten, dat ik nooit met mijn armen over elkaar zit, dus kijken naar films betekende voor mij een paar sokken opzetten.


Pft, een gat stoppen in een sok vind ik geen probleem hoor. Meestal doe ik dat als het garen wat dunner wordt, dus nog voordat er een echt gat is ontstaan. 

De hielen van deze sokken waren echter ook al aan het vervilten, net als de onderkant van de voeten. Geen redden meer aan! Alleen de benen zagen er nog  als nieuw uit. Deze foto maakte ik toen ze net van de naald af waren, in voorjaar 2021. Het garen komt uit een Opal abonnement. Ik had er nog een restant van over, en ik besloot om de benen van deze sokken af te knippen, en dat garen, samen met het restant, te gebruiken in nieuwe sokken.

Voor de boorden, hielen en tenen gebruikte ik Drops Fabel in donkerblauw. 

Zo heb ik mooi weer een restantbolletje sokkenwol opgemaakt. Maar ik baal er wel van dat de sokken zo snel versleten waren. Opal garen staat goed bekend, en  eerlijk gezegd heb ik deze sokken niet heel erg vaak gedragen. Tijdens het breien overkwam het me maar liefst 4 keer dat het kleurenverloop niet gelijk liep (en als perfectionist betekende dat voor mij stukken garen er tussenuit knippen, tot ik weer gelijk verloop had).
Ik heb het abonnement toen snel weer opgezegd, omdat dit mij zo tegenviel.

 Bovendien, je krijgt 4 keer per jaar 6 bollen sokkenwol van 100 gram, daarmee kun je dus 24 paar sokken breien. In mijn geval zelfs meer, want ik heb kleine voeten, en er blijft van zo'n bol nog zoveel garen over, dat ik gemakkelijk daarvan nog een paar sokken brei als ik tenen, hielen en boorden met een ander (effen) garen brei. Dat is sowieso hoe ik het liefste mijn sokken brei. Ik heb nog best wat van die bollen liggen, en ook flink wat bollen effen Drops Fabel, dus de komende tijd kan ik nog vooruit met sokken breien uit mijn voorraad.

Hebben jullie goed gekeken naar de eerste foto? Deze sokken zijn heel simpel gebreid, in tricotsteek, 2 tegelijk op 1 rondbreinaald, vanaf de tenen naar de boorden gebreid. Maar ik wilde er toch een leuke draai aan geven, dus breide ik de boorden met een muizentandje. Dat is supersimpel, 2 steken samenbreien, 1 omslag, en dat herhaal je de hele toer. De volgende toer alle steken recht breien, dus ook de omslagen, en dan brei je net zoveel naalden als dat je al voor het boord had gebreid voordat je het muizentandje breit. Even aan de binnenkant vastnaaien, klaar. Zeg nou zelf, dat staat toch net even leuker, zijn randje boven de rand van mijn werkschoenen uit?!

Zo, even de sokken wassen en opspannen op mijn sockblockers, en ik heb er weer een fijn paar werksokken bij. Hopelijk gaan deze wat langer mee!



5 opmerkingen:

  1. Ik zeg goed bezig…en fijn dat jou kerst goed was…de mijne ook hoor…ik kijk lekker veel kerst films …net nog één gekeken heerlijk liefs van mij 🍀❤️🍀

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind ze echt prachtig! Zowel de kleuren als het mooie motief!

    BeantwoordenVerwijderen