Volgers

zondag 1 januari 2023

Een goed begin...

 Een goed begin is het halve werk! En wat een goed begin had 2023 voor ons:

Wij hebben vandaag een voorstelling bijgewoond van het-nationale-ballet.

Als je op de link klikt, kom je terecht op de website van het nationale ballet, en wel op de pagina waar je fragmenten kunt zien van de uitvoering die ten tonele werd gebracht: The Sleeping Beauty (de schone slaapster).

Ongelooflijk mooi, wat een sprongen maakten de dansers, wat een spitzenwerk van Jessica Xuan (die de rol van prinses Aurora vertolkte).  Maar ook wat een formidabele voorstelling door de dirigent en het Balletorkest, die op fenominale wijze de muziek van componist Tsjaikosvki ten gehore brachten.

Vooraf kon je een uitleg bijwonen, waarbij niet alleen het verhaal dat wordt uitgebeeld wordt verteld, maar ook allerlei andere informatie met betrekking tot de voorstelling.
De choreografie is geschreven door Sir Peter Wright, en ging in 1981 in premiere. 
De kostuums zijn inmiddels dus meer dan 40 jaar oud. Een stukje duurzaamheid! Maar als er nu nieuwe kostuums zouden moeten worden gemaakt zou dat maar liefst 1 miljoen euro gaan kosten!

Tijdens de voorstelling mocht je geen gebruik maken van je telefoon, maar na de voorstelling, tijdens het welverdiende applaus/staande ovatie, mocht dat wel (zie 1e foto).

Wat hebben wij genoten! Na een korte nacht (hier was geen vuurwerkverbod!) volgde een lange dag van reizen en genieten van de voorstelling. De kop is eraf, als alle dagen van 2023 nu toch eens zo geweldig mogen worden als deze eerste!

Ik wens jullie allemaal alle goeds toe voor het nieuwe jaar, dat je dromen waarheid mogen worden, dat je rust vindt in je leven, dat je gezond mag zijn!



12 opmerkingen:

  1. Wat een mooi begin van het nieuwe jaar Anja. Ik kreeg er helemaal zin in, maar helaas is de laatste voorstelling morgen al. Je was dus bij me in de buurt! Wat fijn dat je zo genoten hebt en ik wens je dat alle dagen van 2023 net zo fijn worden! Hartelijke groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vandaag alweer de laatste voorstelling, en die is helemaal uitverkocht. Ik, geboren in Rotterdam, begon het jaar in Amsterdam, had dat er graag voor over 😍. Dank voor je lieve wensen!

      Verwijderen
  2. Hey Anja,
    Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    Wat een mooi begin van 2023, met deze voorstelling. Gaaf hoor. Ik ben nog nooit naar het ballet geweest maar zou ik graag een keer doen.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Emily, ook voor jou en je vriend en familie de beste wensen! Voor ons was het ook de eerste keer dat we een balletvoorstelling bijwoonden hoor. Ik keek als kind altijd al zo graag naar het ballet dat werd opgevoerd tijdens het nieuwjaarsconcert, deze keer dus in het echt op 1 januari mogen genieten van de muziek en het ballet.

      Verwijderen
  3. Jullie ook alle goeds gewenst voor 2023, Anja!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk begin van het nieuwe jaar. Ik kan me voorstellen dat jullie de uitvoering extra aandachtig hebben kunnen bekijken door de uitleg die van te voren gegeven werd.
    Ik wens jullie een heerlijk 2023!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, we kenden wel het verhaal maar die uitleg was heel interessant. Ik zie geen naam, maar wens jou ook een heerlijk 2023!

      Verwijderen
  5. Wat leuk en een mooi begin inderdaad…liefs en een heel mooi jaar gewenst van mij en Leaf 🍀❤️🐾🍀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wens jou en Leaf een mooi jaar, dat jullie maar gauw jullie eigen plekje krijgen!

      Verwijderen
  6. Jullie zijn het jaar goed begonnen!
    De allerbeste wensen voor 2023!

    BeantwoordenVerwijderen