Volgers

zaterdag 7 januari 2023

nieuwe truien

Het is pas 7 januari, maar het lijkt wel ver in het voorjaar.
Hoge temperaturen, zo ontzettend blij mee na die kou van een paar weken geleden!
De Winterjasmijn staat alweer te bloeien in onze tuin.

Ik heb momenteel 2 truien op de naalden staan, allebei worden ze voor Sanne.

Dit is Magnolia Bloom. Het patroon heb ik ontvangen van een lezeres, wat een bof!
Ik heb hem in het geheim gebreid, als kerstcadeau. Wij doen sinter-kerst-en-nieuw. Zo noemen wij het, het is Sinterklaas vieren met surprise en gedicht, maar dat doen we dan weer niet op 5 december maar met Kerst. Of in de week erna als er iets mis gaat met het ontvangen van alle cadeautjes, zoals een paar jaar geleden, toen een cadeau al in september was besteld, maar pas in de week na kerst binnen kwam!

Mijn plan was om voor de maten een trui te gebruiken uit haar kast, maar.... haar kamer werd verboden gebied voor mij in verband met de surprise die ze voor mij maakte 😄. En natuurlijk lukte het me niet even een trui uit de was te pakken of zo, om de maten te meten. Argh! 
Uiteindelijk besloot ik de trui in te pakken, en in het gedicht uit te leggen waarom brei-Piet de trui niet af had kunnen maken.
Ik brei met 1 draad Drops Flora en 1 draad Drops Kid-Silk, en dat maakt het een heerlijk lichte maar warme trui. Kwestie van afbreien (al hoop ik dat het te warm blijft voor de tijd van het jaar, en ze hem pas volgend jaar zal nodig hebben 🤣).

De tweede trui op de naald is Kasha. Ik liet jullie al het proeflapje zien, ik brei deze trui met Soft Lama Fine van Svarta Fåret. Ik ken het garen niet, Sanne heeft het besteld om eens uit te proberen. Het is heerlijk zacht, niet erg getwijnd maar toch heb ik er nog niet 1 keer de naald doorheen gestoken, dat is positief. Toch twijfel ik over de kwaliteit, want het lijkt tijdens het breien al te vilten, het wordt wat pluizig.
We zullen het gaan zien. Ik hoop dat het mooi blijft en mooi blockt, want het is een lace-patroon, dus arbeids-intensief. Maar ik beleef veel plezier aan het breien. Moest er even in komen maar nu kijk ik even op het patroon en brei dan de naald zonder nog eens te hoeven checken. Hier een foto van het origineel:

Ik brei het vest met lange mouwen. Oh, ook nog wel een dingetje, het wordt gebreid in delen, die dan aan elkaar moeten worden gezet. Daar heb ik altijd zo'n hekel aan gehad, was indertijd zo blij dat er steeds meer patronen topdown kwamen, waarbij je alles aan elkaar brei en alleen in de oksels een paar steekjes hoeft te naaien.
Maar ach, ik heb het er voor over. Of ik laat Sanne dat zelf doen (een breinaald voel ik nog prima, maar een maasnaald nauwelijks). Eerst maar eens alle delen breien!


 

12 opmerkingen:

  1. Wat leuk hoe jullie elkaar verwennen met echte verrassingen. Dat je Sanne's kamer niet in mocht, begrijp ik helemaal. Wat heb je het niet-kunnen-meten-probleem leuk opgelost! Daaruit blijkt maar weer hoe creatief je bent.
    Het lacevest ziet er heel ingewikkeld uit; ingewikkeld is soms juist heerlijk om te doen. Ik hoop voor je dat het pillen meevalt, het zou zo jammer zijn van je werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We doen niet aan verlanglijstjes, juist omdat we elkaar echt willen verrassen met de cadeau's. En dat lukt elke keer weer wonderwel!
      Tja, het pillen zullen we moeten afwachten, ik heb het patroon inmiddels wel redelijk goed in mijn hoofd zitten, maar werk er alleen aan als ik me goed kan concentreren, want terugsteken is wel echt een kleine ramp heb ik gemerkt 😉

      Verwijderen
  2. Hey Anja,
    Wat een prachtige truien maak je. Echt heel erg mooi. Wat leuk om iets zelf gemaakts te geven. Mooi die winterjasmijn, prachtig.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Vanmiddag even samen in de tuin gekeken wat we willen gaan doen, nog even geduld hebben voordat we gaan snoeien, maar er zijn ook wat planten die eruit mogen, dus we gaan binnenkort toch lekker van start in de tuin (bijvoorbeeld bramen verwijderen die erg graag de hele tuin willen overwoekeren 😊)

      Verwijderen
  3. Wat een mooie trui….prachtige kleur ook geniet van een heerlijke zondag liefs Ria 🍀❤️🍀🐾

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! We hadden een heerlijke zondag, heel erg zonnig hier zelfs!

      Verwijderen
  4. Wat een mooie truien Anja! Ik ben bij beiden benieuwd naar het eindresultaat! Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! De mohair trui schiet al lekker op, dus die kan ik hopelijk binnenkort hier laten zien.

      Verwijderen
  5. Hele mooie truien, laat je ze zien als ze klaar zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die gele struik bloeit bij mij ook. Ik wist niet dat die Winterjasmijn heette. Wat een mooie naam! Nu vind ik hem nog mooier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begrijp ik, ik vind het zelf ook een mooie naam !Vaak wordt 'ie verward met de Forsythia.

      Verwijderen