Volgers

donderdag 22 december 2022

Sokken voor Sanne

Het afgelopen jaar heb ik maar weinig breiwerk laten zien hier. We waren druk bezig met huis en tuin, dus ik heb zeker minder gebreid dan in andere jaren.
Maar ik kom er achter dat ik ook niet alles wat ik maakte, op de foto heb gezet.
Vooral sokken verdwenen in de sokkenla, zonder ze hier te tonen.

Tja, degenen die hier al langer meelezen weten, dat ik altijd wel een paar sokken op de naalden heb staan. Ik vind het een heerlijk werkje, 2 sokken tegelijk breien vanaf de teen op 1 rondbreinaald. Naast mijn stoel staat een rieten mand, en daarin liggen mijn WIP's (Work In Progress, oftewel werkjes waar ik mee bezig ben). En als ik dan zin heb in gedachteloos breien, pak ik de sokken op.

Vorige week zat ik ook weer te werken aan een paar sokken. Ik maakte ze met de resten van andere sokken. Even zien of ik foto's heb van de sokken waar ik restjes van over had:


Deze sokken heb ik in de zomers van 2020 en 2021 gebreid (lang leve Ravelry 😉, al moet ik zeggen dat ik daar dit jaar ook maar weinig op heb gezet).

Ik vroeg aan Sanne, of zij soms nog sokken nodig heeft. Ze draagt het grootste deel van het jaar dunne gekochte sokken, alleen als het koud weer is wil ze graag gebreide sokken aan. Haar blik zei genoeg! Ja, het paar dat ik nu aan het breien was vond ze wel heel leuk! Nou prima, dan zijn deze voor jou.

Vanmorgen even foto's ervan gemaakt, het zonnetje scheen zo heerlijk. Ik breide er een klein kabeltje in, bij de ene sok links en bij de andere rechts.


Ik gebruik verder geen patroon voor mijn sokken, 52 steken op naalddikte 3 is prima voor ons. We hebben allebei kleine voeten. Zo zien ze eruit aan de voeten:
Ik heb ze zelf even aangetrokken om de foto te kunnen maken. 

Sokken breien van restjes sokkenwol vind ik erg leuk. Het is altijd wel even uitzoeken om 2 exact dezelfde stukjes kleurverloop te vinden. Ik wil namelijk beslist 2 dezelfde sokken krijgen. Dat betekent wat vaker draadjes aan- en afhechten, maar dat vind ik geen probleem. Gisterenavond even alle draadjes afgehecht, dan krijg je zo'n stapeltje:
Het bewijs dat deze sokken echt gebreid zijn met restjes sokkenwol 😊.
 
Ik heb de smaak weer helemaal te pakken, een volgend paar staat alweer op de naalden, ook weer van restjes sokkenwol. De voet en hiel zijn gebreid, vanavond zal ik de benen vast wel af krijgen, en dan zal ik proberen eraan te denken ook die weer hier te laten zien!
Misschien moet dat maar mijn voornemen voor 2023 zijn: alle projecten fotograferen en op Ravelry en mijn blog zetten. Ach, we zien wel, handwerken doe ik voor mijn geestelijke en lichamelijke ontspanning, ik ga mijzelf geen druk opleggen over wat ik "moet" doen op handwerkgebied!


16 opmerkingen:

  1. Wat een mooi paar sokken. Heerlijk hé als je restjes op kunt maken. De kleuren van beide originele sokken combineren mooi met elkaar.
    Het kabeltje doet het erg goed.
    Wat zijn de sokken mooi gelijk van kleurverdeling. Het geeft wat extra werk, maar dan heb je wel wat je wilt 👍🏼.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep, ik ben een Pietje Precies 😉, hoe leuk ik het ook vind om verschillende sokken te zien bij anderen, voor mij is het niks!
      Ik houd niet van "saai" breien, gewoonweg met 1 bol werken en dat opbreien, ik brei liever met meerdere kleuren/bollen. Het is wat extra werk inderdaad om 2 precies gelijke stukken garen te vinden, maar ook dat is best een leuk werkje. Alleen in deze tijd van het jaar wat lastig, omdat ik dat bij daglicht wil doen (Pietje Precies wil er niet later achterkomen dat iets bij kunstlicht gelijk lijkt maar het niet is, haha)

      Verwijderen
    2. Heb je geen daglichtlamp?
      Ik kocht er ooit éen bij de Lidl, met vergrootglas.
      Dat laatste gebruik ik niet vaak, maar het licht is erg prettig als je met kleuren werkt

      Verwijderen
    3. Nee, geen daglichtlamp, wel zo'n lamp die je om je nek buigt. Dat geeft prima licht op mijn werk, maar ik zou er geen kleuren bij uitkiezen. Zo'n lamp met vergrootglas heb ik ooit uitgeprobeerd (mocht hem van iemand lenen) maar ik zit dan voortdurend mijn bril op en af te zetten (ik kijk een enkele keer tv maar meestal y.outube als ik brei), dus dat vind ik voor mij niet handig.

      Verwijderen
  2. Als het mooi weer is, gaat de tuin voor. Dat is bij mij tenminste zo. In de wintermaanden handwerk ik daarom ook veel meer dan tijdens de lente en de zomer. Nog even en ik ga aan de zomerkleding beginnen, dan is dat klaar als de tuin weer roept :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij ook! Maar met de lange, donkere avonden is er weer meer tijd voor handwerken. Slim om je zomerkleding bijtijds te maken, ik doe dat nooit, brei mijn kleding tijdens het seizoen dat ik het ook wil dragen. Gewoon omdat dat "kloppend" voelt.

      Verwijderen
  3. Zo mooi die kabeltjes en patroontjes in de sokken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het veel leuker dan gewoon glad gebreide sokken. Maar ik heb een nogal gevoelige huid, aan het voetgedeelte moet ik echt geen enkel patroontje breien, want dat voel ik, en dat vind ik niet prettig.

      Verwijderen
  4. Mooi zijn ze wn heerlijk om ook je restjes op te maken. Exact 2 dezelfde van restjes dat is knap. Moet eerlijk gezegd heb ik er geen moeite mee heb als ze verschillend zouden zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij anderen vind ik 2 verschillende sokken eigenlijk best leuk, maar niet voor mijzelf.

      Verwijderen
  5. Ik vind dit prachtige sokken, en het is ook echt jouw ding om sokken te breien. Fijn als de sokken dan ook dankbaar gedragen worden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik vroeg het zo breiende-weg, en ik zag haar ogen oplichten, die je nu aan het breien bent vind ik wel erg leuk, haha.

      Verwijderen
  6. Blauwe sokken vind ik altijd leuk, meestal zit er bij mij ook blauw in de sokkenwol. Het is er weer voor, de laatste dagen wordt het bijna niet helemaal licht nu regent het ook, gelukkig hoef ik er niet meer uit!
    Ik heb een breirol op de naalden staan, vind ik ook heerlijk om te doen, al die verschillende patroontjes.
    Bij deze wil ik jullie hele gezellige Kerstdagen toewensen samen met de poezebeesten.
    Groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Betsy, en voor jou hetzelfde toegewenst! Ook wij hebben alle boodschappen al binnen, heerlijk een lang Kerstweekend voor de boeg.
      Ik heb nog nooit een breirol gemaakt, maar ik zag een KAL voor januari staan, waarbij je 12 blokken met diverse patronen breit, en die maak je uiteindelijk aan elkaar, 4x3, zodat het een shawl wordt. Ik denk erover om daaraan mee te doen, maar er dan een breirol van te maken.

      Verwijderen
  7. Ik kan niet reageren direct op je reactie, daar gaat iets fout.
    Dus dan maar hieronder.
    Dat van die bril herken ik, zo kijk ik elke avond tv.😂😂😂
    De loep gebruik ik zelden, mijn ogen vinden dat lastig.
    Maar de lamp zelf is ideaal juist om de kleuren goed te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hm, je brengt me aan het twijfelen, misschien toch maar op mijn wensenlijstje zetten 😉

      Verwijderen