Volgers

zaterdag 2 oktober 2021

HERSTSOKKEN EN KLUSSEN

Het weekend is begonnen. Eerder deze week werd er voor vandaag nog zonnig weer voorspeld, maar helaas, het wordt geen zonnige dag.

Het zonnetje staat wel te prikken hoor, de lucht is scherp om naar te kijken, maar ook bewolkt. Dus vandaag maar binnen aan de klus. Bijvoorbeeld met het schuren van een kastdeur (zie foto hierboven).

Afgelopen donderdag was het een heel zonnige dag, en heb ik buiten op het terras nog plaatjes in de grondverf gezet. Die kunnen we vandaag ook gaan plaatsen.

Zoals Elizabeth deze week schreef in een reactie, hoort sokken breien bij mij tot het dagelijks leven, net zoals eten en drinken. Daar heeft ze wel gelijk in! Dus kan ik jullie alweer een nieuw paar sokken laten zien:



Deze zijn gebreid van een wat dikker sokkengaren, in echte herfstkleuren.

Een bol Lana Grossa Meilenweit 6 fach special gebruikte ik, en daarbij een bolletje sokkenwol dat ik kocht om de kwaliteit te testen (Mayflower 1class 75% superwash wool 25% nylon en mulesing-free *). 
Ik ben altijd op zoek naar een goede kwaliteit sokkenwol voor een redelijke prijs. Dit bolletje bestelde ik vorig jaar al bij Hobbii. Dat is een Deens bedrijf dat online garens verkoopt, en ik was benieuwd naar de kwaliteit van hun producten. Ik kocht dit bolletje als test, op mijn beeldscherm leek het bordeauxrood, maar het is bruin, en bleek qua kleur prima te combineren met de Lana Grossa. Ik heb de tenen, hielen en boorden ermee gebreid, en breide met een dubbele draad. Ik hoop dat het garen sterk genoeg is om de sokken te kunnen dragen tijdens mijn werk. Ik draag daar verplicht veiligheidsschoenen met stalen neuzen, en dat is een slechte combinatie met sokkenwol. Ik heb met regelmaat een gat in mijn sok als ik 's avonds mijn werkschoenen uit doe. Dus met regelmaat brei ik nieuwe tenen aan mijn sokken of stop ik de sok (dat heb ik als kind nog geleerd).

Gisterenavond trouwens alweer een nieuwe sok opgezet. Ik had geen zin om eerst het garen in 2 gelijke delen (qua kleurverloop) te splitsen, dus zeer tegen mijn gewoonte in ben ik nu 1 sok aan het breien. Ook van een bol Lana Grossa Meilenweit 6fach special, maar in andere kleuren. Ik was alleen thuis, en heb met een lekker muziekje op de achtergrond wat zitten lezen op blogs en Instagram en Pinterest, ondertussen breiend aan mijn sok. Gaat dan ongemerkt snel, want dit ligt er nu:

Vanavond het been verder breien, maar nu eerst de wasmachine vullen en aan de slag!!!

Fijn weekend allemaal !

* mulesing is het verwijderen van de woldragende huid van het achterwerk van een merinoschaap. Er vormt zich littekenweefsel waardoor er geen wol meer groeit op die plek. Het scheren en verwerken van de vacht wordt hierdoor versneld (het schaap heeft daar huidplooien zitten die het scheren vertragen, en er kunnen uitwerpselen in de vacht terechtkomen waardoor het verwerkingsproces van de vacht meer tijd vraagt; bovendien trekken de uitwerpselen vliegen aan die hun eitjes in de vacht leggen, en de larven voeden zich met de huid van het schaap, want kan leiden tot ontstekingen). Dit proces is zeer dieronvriendelijk, en ik ben blij dat er nu dus bedrijven zijn die op de band van hun garens aangeven dat zij niet meewerken aan deze praktijk.








 

12 opmerkingen:

  1. Mooie kleuren weer.
    Helaas vinden er nog altijd erg dieronvrlijke praktijken plaats. Gelukkig dat daar wel steeds meer aandacht voor is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar als we allemaal een beetje nadenken bij wat we kopen, kunnen we hopelijk veel dierenleed voorkomen.

      Verwijderen
  2. Ik wordt wel heel.nieuwsgierig naar die plaatjes 😁

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, nou dat is niet een geheim of zo hoor, we gaan ze gebruiken op meerdere plaatsen: tegen het geïsoleerde dak, zodat we een mooi gladde ondergrond hebben voor het behang dat daar komt; in de woonkamer, waar we een heel grote kooflijst gaan maken aan de bovenkant van de muren (onder het balkenplafond), en aan de onderkant van de muren als lambrizering.

      Verwijderen
    2. Ooooh balken plafond, een kastdeur met loodruitjes, dat klinkt alseen huis met karakter.

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    4. Dat klinkt niet alleen zo, dat is het ook echt. We waren er niet voor niets direct verliefd op 😁 Nu alleen nog dat potje energie vinden (we zijn al leuke dingen tegengekomen maar dat potje nog niet 😉)

      Verwijderen
    5. Potje energie kan ik ook wel gebruiken
      Helemaal op deze donkere sombere herfstdag

      Verwijderen
    6. Ja waardeloos weer! Moest vandaag werken, dus weinig last gehad van de regen (extra veel drukte in de winkel, mensen kunnen zich veelal slecht vermaken op zondagmiddag lijkt het, en als het dan geen mooi weer is om buiten iets te doen, gaat men shoppen)

      Verwijderen
  3. mooi dat jullie je droomhuisje hebben gevonden en kunnen kopen... ja de huizenmarkt is echt over de top geslagen.... vooral in en rond de grote steden... in het boerendorpje tegen rotterdam waar ik geboren ben kost een rijtjes woning al 600.000 en is hij aan de schie dan nog eens 2 ton meer.....huren beginnen bij 1000 euro.. er zijn geen huizen meer te huur waar je huursubsidie op krijgt.waar moet dat naar toe? wanneer spat deze bubble uit elkaar ?
    ben na 2 jaar ook weer begonnen met sokken breien.. had er even geen zin in.
    heerlijk dat jullie beiden zo handig zijn met klussen.... en ja.. het hoeft niet gisteren af !!
    fijn voor de uitleg over het schapenscheren.. ik wist dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ineke, leuk om van je te horen. De huizenmarkt is echt gekkenwerk geworden, we hebben het echt getroffen! Wij woonden de afgelopen 2 jaar in een huurhuis, geen recht op huursubsidie, en dus een flink deel van mijn salaris elke maand kwijt aan de huur. Het was fijn voor "even tussendoor", maar we wisten al vooraf dat we daar niet heel veel jaren wilden blijven wonen, elke maand veel geld uitgeven, maar het wordt nooit van jezelf. Dat was een rijtjeshuis, nu wonen we in een vrijstaand huis met grote tuin, en betalen ongeveer de helft van wat de huur was, absurd gewoon!
      Sokken breien is alleen leuk als je er zin in hebt, dat geldt natuurlijk eigenlijk voor alles wat je als hobby doet.
      Tja, klussen zit ons wel in het bloed, dat komt goed hoor.
      Kijk, toch niet voor niets die uitleg erbij gezet, onnodig leed is nergens goed voor.

      Verwijderen
  4. Ik heb hier nog een hele doos met ouderwetse kaartjesstopwol liggen.
    Kan ik jou daar een plezier mee doen?

    BeantwoordenVerwijderen