Volgers

maandag 25 oktober 2021

Stopwolsokken zijn niet saai ๐Ÿ˜‰

Dit zijn ze dan, mijn nieuwe stopwolsokken. Ik heb de bol Drops Fabel in lichtgrijs helemaal opgebreid, ik kwam zelfs een klein beetje tekort om de boorden af te breien. Dat heb ik opgelost door 4 kaartjes grijze stopwol uit de doos te pakken, en de boorden daarmee te eindigen.

Toevallig had ik van beide 2 kaartjes gekregen in dezelfde kleuren (V&D had tussendoor de prijs verhoogd van 60 naar 70 cent, ik vermoed nog in guldens ๐Ÿ˜Š).

Ik las jullie lieve reacties, dank jullie wel! Marjan schreef dat ze alleen maar "saaie" stopwolkaartjes heeft, net als de meesten op haar wekelijkse creaclub, maar dat hoeft geen probleem te zijn hoor, ik heb bij deze sokken ook vrij saaie kleurtjes gebruikt, het lichtblauw is de enige niet-saaie kleur eigenlijk.

De overige kaartjes zijn waarschijnlijk ooit gekocht door huisvrouwen die de saaie, blauwe sokken van manlief stopten. Leuk trouwens om te lezen, dat Marjan en de anderen van de club weer een ideetje rijker zijn geworden door mijn sokken, dat vind ik zo leuk aan het bloggen, elkaar kunnen helpen en inspireren!

Wat vind ik het toch een heerlijk werk, breien met meerdere kleuren, bij voorkeur met kleine restjes of, zoals in dit geval, met kaartjes stopwol. 

Ik wil niet dat 1 van de 2 kleuren dominant is bij mijn sokken, en dus draai ik mijn draden voortdurend naar dezelfde kant om elkaar heen. Daardoor draaien de 2 draden om elkaar heen, maar doordat ik werk met korte stukjes garen, is het heel eenvoudig om ze weer los te draaien. Ik vind het altijd leuk om de binnenkant van het Fair Isle breiwerk te zien (foto hierboven).

Kunnen jullie raden hoeveel verschillende kleurtjes/kaartjes ik heb gebruikt?
Waarschijnlijk veel meer dan het lijkt, als jullie de sokken bekijken op de foto. 
Er zitten 13 verschillende kleurtjes in, 11 daarvan zijn blauw, en 2 grijs voor de boorden.  Ik had de grijze kleurtjes dus dubbel, maar ook 3 van de blauwe, in totaal zijn er maar liefst 18 kaartjes van hun garen ontdaan!

Ik hoop dat de sokken net zo mooi blijven als het paar dat ik jullie al eerder liet zien, dat ik in februari 2016 heb gebreid. 

Hier de beide paren samen, de bruin-beige sokken lijken nog als nieuw, terwijl ik ze echt heel regelmatig heb gedragen. Het lijkt erop dat de stopwol die men vroeger maakte toch sterker was dan de sokkenwol van tegenwoordig. Tja, iets met wegwerpmaatschappij waarschijnlijk.
Oh, en als je denkt dat ik slordiger ben gaan breien, omdat het oude paar er veel strakker uitziet dan het nieuwe paar: de nieuwe sokken moet ik nog blocken, maar ik heb eventjes geen idee waar mijn block-sokken liggen ๐Ÿ˜€

Ik wens jullie allemaal een fijne week! Het volgende project ligt alweer klaar om op de naald gezet te worden ๐Ÿ˜‰







 

16 opmerkingen:

  1. Erg leuk geworden.
    Die kaartjes zijn inderdaad nog uit het guldentijdperk.
    De V&D kaartjes denk ik uit de jaren 70, gezien de stijl.
    Maar de meesten zijn volgens mij nog veel ouder.
    Toen had je nog echt kwaliteit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen er overal nog ch achter de s geschreven werd , ze๐Ÿ˜‰

      Verwijderen
    2. Ja, zo mooi wat er op de kaartjes staat, bijvoorbeeld op die van Hollandia maaswol:
      *** Waschvoorschrift Maak een koud Lux sopje ('s winters het water eerst op Zomertemperatuur brengen). Het sop met de handen door het weefsel persen. Uitspoelen tot het water helder blijft en in het laatste spoelwater een scheut azijn doen. Tusschen baadhanddoeken uitdrukken en in de vorm terugbrengen.***
      Naast de sch, alleen al de tekst dat je in de winter het water eerst op zomertemperatuur moet brengen! Nu zouden we zeggen lauwwarm of handwarm, toen was het zomertemperatuur, dus je mocht letterlijk geen ijskoud water gebruiken ๐Ÿ˜Š

      Verwijderen
    3. Ja de taal was vroeger wel mooi he.
      Ik las als kind graag de eerste leesboekjes van mijn moeder.
      Gek genoeg verwarde me de spelling me toen niet.
      Kon goed het verschil onderscheiden.
      Maar vond die oude spelling, toen ik een jaar of 7 was, al zo mooi.

      Verwijderen
    4. Als kind las ik erg graag, en de boekjes bij mijn opa en oma vond ik zo leuk om te lezen, maar mijn ouders wilden eigenlijk niet dat ik ze las, juist vanwege het oude schrift dat daarin stond, ze waren bang dat ik dat zou verwarren. Ik begreep dat totaal niet, ik wist heus wel dat we tegenwoordig niet meer "zoo" schrijven ๐Ÿ˜Š

      Verwijderen
    5. Ja precies.
      Er zullen natuurlijk ook kinderen zijn die daar wel moeite mee hebben.

      Verwijderen
  2. Geweldig!
    En ik weet wel zeker dat de wol van toen sterker was.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn gloeiend mooi! Zelfs de binnenkant...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachig gedaan, mijn complimenten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leukerds! Zo krijgen de kaartjes met stopwol nog een goede bestemming. Groetjes Gabrielle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zijn ze mooi geworden. Ik heb al zo vaak geprobeerd om sokken te breien maar het lukt mij niet dus ik kijk wel een beetje jaloers naar deze mooie exemplaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie sokken, zo leuk om dat met heel veel restjes te doen! Hoewel ik zelf toch wel een beetje zou balen van al dat afhechten.
    Ik heb direct ook nog een boel oudere blogjes teruggelezen, ik had weer heel wat gemist.

    BeantwoordenVerwijderen