Volgers

donderdag 14 oktober 2021

Voortgang van mijn trui en nog even over de stopwol

 Oh lieve mensen, wat een genot om met Drops Flora te breien!

Ik heb 1 mouw gebreid, met aan de onderkant het fair-isle patroon van Goldwing
Nu vind ik de mouw niet zo mooi eindigen bij het originele patroon:
Ik houd van een boord, en dus heb ik het wat aangepast. Ik begon wat eerder met het breien van het tweekleurige gedeelte, en heb daarna een boord gebreid van 7 naalden, met afwisselend 1 steek recht in donkergroen, 1 steek averecht in lichtgroen. 
Daarna het boord "gewoon" eindigen vond ik niet mooi (sorry, geen foto gemaakt, direct weer uitgehaald 😄). 
Ik besloot een I-cord bind off te doen, en deed deze over 4 steken. 
Hier zie je het begin,
Nu alleen nog de laatste 4 steken afhechten.
Zo ziet de mouw er dan uit, en hier de trui tot nu toe:
Wat zal ik gaan genieten van het dragen van deze trui!

Ik wil iedereen nog even bedanken voor de vele, lieve reacties op mijn verhaal over stopwol en de sokken die ik liet zien, die ik er ooit mee maakte. Ik ben geen tv-kijker, maar lees graag blogs en kijk/luister graag naar y.outube filmpjes van andere breisters, en vind het leuk als ik daar nieuwe ideetjes kan opdoen of tips krijg. Leuk dat ik nu eens een keer degene mag zijn om anderen op een idee te brengen, en leuk dat al die kaartjes stopwol die her en der bij mensen thuis stof liggen te happen, nu misschien echt gebruikt gaan worden. Ik kijk al uit naar de resultaten! Laten jullie het me vooral weten als je een paar sokken of wanten of wat dan ook gemaakt hebt, met gebruik van stopwol.




27 opmerkingen:

  1. De trui wordt echt een plaatje! Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Haha, dat lijkt misschien zo, maar voor mijn doen doe ik hier erg lang over. Heb de arm in een avond gebreid, en alleen het boord de volgende avond. Vanavond een vrije avond, dus ik denk dat de 2e mouw dan gebreid gaat worden 😉 Vergeet niet dat ik met 3 draden tegelijk brei, dus eigenlijk nogal bulky!

      Verwijderen
    2. Daar doe ik maanden over.
      Nu heb ik natuurlijk ook wel een íets groter maatje 😁

      Verwijderen
  3. WOW WOW... jij weet wat breien is, Anja... Dit vind ik schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, jij weet wat een compliment geven is 😁 dank je wel!

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Ik geloof het ook, heb zo ontzettend veel plezier in het breien!

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Fair-isle, Intarsia, als het maar kleurrijk is, of kabels of zo, als ik maar niet die saaie tricotsteek moet breien (waar ik natuurlijk niet aan ontkom in deze trui, ga nu lekker de 2e mouw breien).

      Verwijderen
  6. Wat een juweel gaat het worden Anja, zo'n flinke
    boord aan een mouw staat veel mooier en zit ook
    een stuk prettiger. De kleur is ook zo mooi, succes
    met de vorderingen maar ik denk.....dat de trui in
    het weekend af is, hihi Je gaat als een speer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad zit de mouw zo prettiger. Ik heb de mouwen onderaan ook iets smaller gemaakt, door het tweekleurige gedeelte op een kleinere naalddikte te breien.
      Dit weekend af? Zou kunnen, maar ik plan nooit iets, ik zie vanzelf of ik aan breien toe kom of niet, en aangezien ik de komende dagen ook moet werken, blijven er weinig brei-uurtjes over. Ik brei voor het plezier dat ik aan breien beleef, ik schijn snel te breien, zou kunnen, daar bof ik dan bij, want net als vele andere breisters, heb ik altijd al weer een paar ideetjes in mijn hoofd voor volgende project, terwijl ik nog aan het breien ben aan een project.

      Verwijderen
  7. Wat een mooie trui en jij breit echt heel snel zeg. Ik doe echt maanden over een trui. Ik heb net een paar weken geleden mijn zomertopje af, kan ik volgende zomer pas aan..... Ben nu met een trui met dikke wol begonnen en hoop die wel deze winter aan te kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marie, ik krijg vaak reacties, dat ik zo snel brei. Voor mij is dat helemaal niet belangrijk. Het gaat mij om het plezier dat ik heb in het breien, de ontspanning die het mij geeft, zowel lichamelijk als geestelijk.
      Enige voordeel is natuurlijk wel, dat ik altijd 100 ideetjes in mijn hoofd heb wat ik allemaal nog zou willen breien, en ik aan best veel van die projecten echt toe kom, omdat het vorige project al af is 😁 Geniet van het breien van je wintertrui, en het zou leuk zijn als je hem deze winter kunt dragen, maar zo niet, dan toch gewoon de winter daar op.

      Verwijderen
  8. Hij wordt echt prachtig! en wat een mooi patroon ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De patronen van Jennifer Steingass kun je vinden op Ravelry, ze zijn te koop voor USD 7,63 (ongeveer € 6,85) maar ze heeft (volgens mij doorlopend) 3 halen, 2 betalen, dus je betaalt dan ongeveer 4,5 euro per patroon. Die zijn bijzonder goed en gedetailleerd beschreven, voor heel veel maten (deze Goldwing wordt in 13 volwassen maten beschreven). Ik had al heel veel lovende berichten over haar patronen gelezen, en heb de gok een keertje gewaagd, en daar heb ik beslist geen spijt van gekregen.

      Verwijderen
  9. Wat een schitterende aanpassing van de mouw! De boord in twee kleuren geeft een leuk effect, mooi zoals de lichte ribbelsteek oplicht tussen de groene steken.
    En alweer leer ik iets nieuws van je ;o) : een i-cord langs een boordsteek! Heb je dat al eerder gedaan? Ik heb altijd gedacht dat het elastische effect van een boordsteek teniet gedaan zou worden door de 'stugheid'van een i-cord. Maar misschien heb ik het helemaal mis?
    Ik ben reuze benieuwd naar wat jij er van vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat mijn "gepruts" voor anderen leerzaam kan zijn 😉.
      Nee, ik heb het nooit eerder zo gedaan. Ik houd niet van wijde boorden aan een mouw, en ben daarom het fair-isle gedeelte met een dunnere naald gaan doen, met daarna de boord. Maar "gewoon" afhechten vond ik niet mooi om te zien, dus dat haalde ik weer uit. En dan ga ik dus "prutsen", gewoon uitproberen wat ik dan wel mooi vind, of wat wel prettig zit of wat dan ook. Ik begrijp wat je bedoelt met elastisch/stug van boordsteek/i-cord, maar dat valt in de praktijk mee. De i-cord heb ik over 4 steken gedaan, en is voldoende elastisch om mooi om mijn pols te passen. Gisterenavond kwam er iets tussendoor, dus de 2e mouw nog niet gestart, ga ik nu lekker aan beginnen.
      Fijn weekend!

      Verwijderen
  10. Het is zo superleuk om te zien hoe dit breiwerk vordert. Het wordt een prachtige trui, waar je jaren plezier van hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Elly, het is blijkbaar een breiwerk wat mensen aanspreekt, ik sta er van te kijken hoeveel reacties erop worden gegeven. Ontzettend leuk om te lezen.

      Verwijderen
  11. Wat een prachtige trui ben aan het breien.
    Een mooi patroon en je werkt met mooie kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super mooie trui, een mooi motief én wat ben je al ver.
    Ik vind de afwerking van de boord, die je zelf gekozen hebt ook heel mooi. Nog veel plezier met breien, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Anita, ik heb de afwerking zelfs nog iets aangepast, zal ik in een volgend berichtje over de trui nog wel laten zien.

      Verwijderen
  13. de trui is echt een plaatje......, ik hou me voorlopig maar bij de sokken, die gaan me goed af.
    Vraagje: hou hecht jij alle draden aan elkaar, met een bepaalde knoop of zo?
    Het is mij een keer gebeurd bij sokken voor mijn kleindochter van restjes sokkenwol, dat de knoop losliet en je een groot gat hebt.
    Erg lastig om te repareren, graag jou advies...!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roswita,
      Uh, knopen in een breiwerk? Nou nee, nooit. Ik moet er niet aan denken dat er een knoop in mijn sok zit (hoe dun ook, die zal ik beslist voelen).
      Ik zal sowieso nooit een knoop gebruiken in een handwerk, dat is mij met de paplepel ingegeven, volstrekt verboden, een knoop zorgt hoe dan ook voor een verdikking in het werk! Uiteinden van draadjes, of het nu bij breiwerk, haakwerk of borduurwerk is, werk ik weg door ze aan de achterzijde van het werk in te weven. Dus zigzaggend wegwerken.
      Wel jammer wat er gebeurde bij de sokken voor je kleindochter. Wat je zou kunnen doen om dit te voorkomen, is de Russian Join te gebruiken. Op Y.outube zijn daar duidelijke filmpjes over te vinden. Ik heb die zelf ook wel eens gebruikt, maar vind het voor mijzelf meer werk opleveren dan mijn oude, vertrouwde methode 😀.
      Succes ermee!

      Verwijderen