Volgers

zondag 28 januari 2024

voorjaarsweer

 

Vorige week zondag lag hier nog een flink pak sneeuw. Mijn rug, linker bovenbeen en bovenarm zaten helemaal vast (spieren verkrampen bij vocht en kou, dus sneeuw is verre van prettig voor mijn lijf).
Vandaag hadden we de hele dag volop zon, geen neerslag, geen bewolking, en een heerlijke temperatuur. En wat was ik daar blij mee! De spieren weer los, de pijn een stuk minder.

Ik heb vandaag heerlijk in de tuin gewerkt, het nodige snoeiwerk gedaan, en de compostbakken omgezet. De rechter helft van 1 bak (waar de planken voor zitten) zit vol met compost, die gewoon even door de zeef moet en dan in de tuin kan worden gebruikt. Het linker deel is helemaal leeg, daar kunnen we dus ons nieuwe groenafval in gaan doen, om ook dat weer tot compost om te zetten. In de rechter bak zit ook een laag compost (2 planken hoog) dus die zullen we eerst gaan gebruiken, zodat die compostbak ook weer helemaal opnieuw gevuld kan gaan worden.

Vandaag ook de eerste keer dit jaar dat ik de was buiten heb kunnen drogen. Heerlijk vind ik dat (maar sommige dingen, zoals badlakens, haal ik net niet droog van de waslijn en doe ze dan heel kort in de wasdroger zodat ze zacht aanvoelen).

We zijn vanmiddag een heerlijke wandeling gaan maken. En we waren niet de enigen die genoten van het zonnetje dat op ons scheen:

Wat zou het fijn zijn als we geen winterweer meer krijgen de komende maanden, en we langzaam maar zeker het voorjaar in gaan. Hoop doet leven...

10 opmerkingen:

  1. Maar ik ben bang, dat het toch ijdele hoop is ,...Inderdaad, heerlijk weer, hier ook, de tuin is nog veel te nat helaas.
    Ik heb ook heerlijk gewandeld, zag al veel groens opkomen en heel veel sneeuwklokjes.
    De was komt hier wel vaker buiten, je weet, bijna altijd wind in Zeeland.
    Fijne week,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las al dat in Zeeland sneeuwklokjes en zelfs krokusjes staan te bloeien, hier komt er nog geen puntje boven de grond uit.
      Voordeel van leven in een hoger gelegen gebied is dat onze tuin geen wateroverlast heeft, dus ik kon heerlijk tuinieren vandaag.

      Verwijderen
  2. Wat fijn voor je dat het weer zo aardig voor je is en je je zoveel beter voelt!
    Hier ook een lekker zonnetje maar tegen wind was het windje nog wat fris. Bij ons komt de zon nog niet in ons tuintje en alles is er nat, vies en groen.
    Maar gelukkig hebben jullie een beter plekje, fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is zo'n ongelooflijk verschil, vorige week kon ik amper bewegen, nu kon ik de compostbakken omzetten!

      Verwijderen
  3. Het was een mooie dag! Hier gaat de was wel vaker naar buiten, maar het is dan niet altijd droog als ik het binnenhaal. Sommige dingen gaan dan nog even in de droger. Truien en jasjes hang ik meestal aan een kapstokje boven de radiator in de keuken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is hier weken lang niet boven nul geweest, dan hang ik de was niet buiten want dan droogt het niet maar bevriest. Vandaar dat het nu voor het eerst dit jaar weer naar buiten kon. Ik had nu voornamelijk mijn werkkleding in de was, de blouses waren droog, maar de broeken zijn nog even op een rekje voor de radiator gegaan.

      Verwijderen
  4. Van mij mag het gauw lente worden.
    Knap dat jij om deze tijd van het jaar in de tuin kunt werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niks knap aan hoor, de luchtdruk en luchtvochtigheid werkten zondag mee. Ik wilde vanmorgen mijn terras even aanvegen, heb het niet eens geprobeerd.

      Verwijderen
  5. Jammer dat je zo'n last hebt van de kou; ik denk dat je anders daar best van zou kunnen genieten als je niet zoveel klachten kreeg...
    Maar voorjaarsweer is natuurlijk ook fantastisch en als de zon dan ook nog wat doorkomt... het werpt overal een soort nieuw licht op en je krijgt zin om de boel aan te pakken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het landschap prachtig hoor, geniet ervan als ik van en naar mijn werk rij. Verrassend hoeveel reetjes je dan opeens ziet staan in dat witte landschap. Ik zie ze vaak, zelfs vlak bij de vangrail langs de weg. Misschien kwamen er nu meer tevoorschijn, door het weer verder op zoek naar eten, of ze zijn dan gewoon beter zichtbaar. Maar de luchtdruk en luchtvochtigheid veroorzaken simpelweg teveel pijn en stijfheid om naar sneeuw te verlangen...

      Verwijderen