Volgers

donderdag 11 januari 2024

te koud voor tuinieren

De meeste sneeuw is de afgelopen dagen wel weggesmolten door het zonnetje dat er zo heerlijk op scheen, maar toch is het hier nog best een witte wereld.
Toen ik vorige week de weersverwachting las, maakte mijn hart een sprongetje: droog, volop zon, 's nachts net onder en overdag net boven nul! Ik had een paar dagen achter elkaar vrij, en met zulk weer zou ik lekker in de tuin aan de slag kunnen.

Haha, nou vergeet het maar! Want het is 's nachts veeeeel kouder. Hoe koud het officieel was weet ik niet, maar ik heb meerdere nachten op de thermostaat zien staan dat het op dat moment buiten -7 of -8 graden was. En dan kan het zonnetje nog zo haar best doen, meer dan de sneeuw doen smelten lukt haar niet. De grond is keihard (bevroren), er valt geen blaadje aan te vegen want dat ligt vastgevroren op de grond, en aan snoeien denk ik ook maar niet bij deze temperaturen.

Ach, de tuin loopt niet weg, dan maar binnen lekker bezig geweest. Wat geklust, en vooral ook even lekker de tijd genomen voor wat rust en ontspanning. Ik mag graag wat bezig zijn met de garens en patronen die ik heb, wat wil ik gaan maken, welke garens kan ik daarvoor gebruiken, wat heb ik er eventueel nog aanvullend bij nodig etc. En ik nam dus ook tussendoor regelmatig de tijd om even lekker te gaan zitten, op y.outube rondkijken of ik nog breisters kan vinden die ik nog niet volg, kop koffie erbij en lekker wat steekjes breien. En zo waren de sokken al snel af. Als een kleurtje op was, pakte ik een volgend kleurtje erbij. Alleen van het oker en oranje heb ik nog hele kleine restjes over, het bruin is helemaal op en er zijn aardig wat kaartjes sokkenwol in gebruikt.
Ook aan het vest van Sanne heb ik veel kunnen breien, het einde daarvan komt (gelukkig!) in zicht. Ik kan me niet herinneren ooit met zoveel tegenzin aan iets te hebben gebreid. Dat doe ik normaal ook niet, als een patroon me niet bevalt, haal ik het breiwerk uit. Maar dit vest heb ik Sanne beloofd, en ik wil het dan ook afmaken. 
Ik wissel het af met een trui voor mijzelf waar ik met heel veel plezier aan werk.


Ook al kon ik niet aan de slag in de tuin, het blijft altijd leuk om door de tuin te wandelen, en te zien hoe de natuur haar werk doet. Prachtig toch, die aangevroren bloemetjes en rozenknoppen. 



 

10 opmerkingen:

  1. Mooi, zowel de sokken(kleuren) als de bloemknoppen, vooral die van de roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hebben hier geen sneeuw, maar wel een gevoelstemperatuur van -15.
    Gelukkig hoef ik er niet uit, want ik pikte een bescheiden koudje op.
    Mijn trike schijnt het ook niet zo best te doen bij zulke temperaturen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat die erge kou nu voorbij is, maar er komt meer aan helaas.

      Verwijderen
  3. Sneeuw? Hier geen vlokje gezien, behalve op tv en dan krijg ik wel eens 'heimwee'. Het is hier door de wind wel flink koud geworden, maar dat is/was het dan ook.
    Wat is het moeilijk om te breien aan een project waar je niet blij van wordt.... Of zoals Sarah zou zeggen:" Waar je hart een sprongetje van maakt". Ken je haar? Ik volg haar op YouTube.
    De sokken zien er heel leuk uit, het kleurverloop is mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, sneeuw. Soms heb ik het gevoel dat we hier in het noorden van het land niet bij Nederland horen, haha. Wij hebben deze winter al meermalen sneeuw gehad, en dat wordt voor komende week alweer verwacht helaas. Ik kijk nu alweer uit naar de zomer!

      Verwijderen
  4. Maandag sneeuwde het bij ons een heel klein beetje (motsneeuw), maar niet genoeg om te blijven liggen.
    Als het zo koud is, doe ik ook niks in de tuin. Je spa zou afbreken op de harde grond :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was niet eens van plan geweest om een spa in de grond te steken, maar wel e.e.a. te snoeien zoals de Wisteria.

      Verwijderen
  5. Leuke streepjes sokken :) ook hier kom je de grond niet in!
    Ik ben benieuwd naar het vest van Sanne en waarom je er niet zo graag aan wil breien. Dat klinkt helemaal niet als jij. Maar ik heb het nu ook, met mijn vertical stripe sweater, lijkt geen eind aan te komen.Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het patroon is uit de jaren veertig. Er zit een telpatroon bij en dat lijkt dus heel eenvoudig, maar... doordat je voortdurend meerdert en mindert, komen de steken die op de teltekening boven elkaar worden gebreid, helemaal niet boven elkaar uit. En dat veroorzaakt voortdurend kortsluiting in mijn hoofd. Je denkt dan steeds dat je verkeerd zit, ga je weer natellen, blijk je gewoon goed te zitten, maar daardoor schiet het gewoon niet op. Ik heb beide panden af, en de mouwen vanaf het boord zijn voorbij de ellebogen, dus het schiet nu heus wel op, maar ik moet het echt afwisselen met andere breiwerkjes, je kunt hier gewoon niet te lang achter elkaar aan breien.

      Verwijderen